عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۴۸۲
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵
یادداشت/ محمود مظفر
اگر «نماز» در دستگاه مهمی مثل آموزش و پرورش در اولویت باشد و معلمان اولین کسانی باشند که صف اول نماز جماعت در کنار دانش‌آموزان باشند، آن وقت می‌توانیم اثرات تربیتی بسیار مهم نماز را با سایر روش‌ها شاهد باشیم.
عقیق:سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش‌ و پرورش بیان داشته است: موضوع تربیت همچنان در حد شعار باقی‌مانده است و شاید یکی از دلایل آن محصور شدن فعالیت‌های تربیتی به برگزاری نماز جماعت، مراسم و مناسبت‌هاست و این مسیر انحرافی است.(بیشتر بخوانید) در پاسخ به این مدعا، محمود مظفر قائم‌مقام ستاد اقامه نماز یادداشتی را با عنوان «نماز و تربیت» در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است که در ادامه می‌آید:

*نماز و تربیت

یکی از مهم‌ترین آثار نماز اثر تربیتی و پرورشی است، به طوری که چنانچه نماز به خوبی اقامه شود، مهمترین اثر تربیتی آن دوری انسان از فحشا و منکرات است «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَر» و چنانچه نماز تضیع و بی‌اهمیت شود، شهوات و منکرات در انسان رشد پیدا می‌کند «ضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ»

در واقع نماز میزان سنجش رفتارهای خوب و بد انسان‌ها است.

انسانی که روزانه پنج بار در برابر خداوند می‌ایستد و ادای ادب و احترام می‌کند، در واقع تمرین ادب و فروتنی می‌کند، انسانی که صبح زود از خواب ناز برای نماز بلند می‌شود، تمرین اراده و دوری از تنبلی می‌کند.

انسانی که روزانه در نماز چندین نوبت اقرار می‌کند که خداوند صاحب روز جزا است «مَالِکِ یَوْمِ الدِّین»، در واقع قبول می‌کند که قیامتی هست و حساب و کتابی لذا رفتارهایش تنظیم می‌شود، از خداوند طلب کمک می‌کند برای چه؟

برای اینکه در مسیر مستقیم قرار بگیرد نه انحرافی، برای اینکه در زمره گمراهان و مغضوبین قرار نگیرد، به صالحین سلام می‌کند تا در زمره و گروه افراد شایسته و با صلاحیت قرار گیرد.

در نماز انسان تمرین می‌کند که با وضو پاک و مطهر باشد در مکان غصبی نباشد تا حق دیگری را ضایع کند به کسی ظلم نکند تا نمازش قبول شود و این اثرات نماز وقتی به اوج خود می‌رسد که اقامه شود، نه فقط خوانده شود و بهترین مصداق اقامه نماز هم نماز اول وقت. نماز با جماعت. نماز در مسجد یا نمازخانه می‌باشد.

زمانی که خداوند می‌فرمایند: اگر به کسی تمکن دادیم اولین وظیفه‌اش اقامه نماز هست «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاة» یعنی اگر کسی وزیر شد و یا مدیر و معلم و استاد و استاندار شد، اولین و مهم‌ترین وظیفه او اقامه نماز هست؛ یعنی اینکه نه فقط نماز خود بلکه باید امکانات و اعتبارات خود را در جهت ترویج فرهنگ نماز در مخاطبین و جامعه اطراف خود بکار ببندد و اینکه اولویت اقدامات او ترویج و توسعه وضعیت نماز باشد و این است که حضرت علی(ع) به استاندار خود نمی‌گوید معیار ارزیابی تو اقدامات آموزشی و عمرانی و اقتصادی و...است، بلکه میزان همت تو به نماز است، یعنی اگر به نماز اهمیت بدهی و اولویت کارهایت باشد سایر امور را خداوند به تو کمک میکند تا سر و سامان بگیرد.

اگر دستگاه مهمی مثل آموزش و پرورش نماز در اولویت و مهم‌ترین برنامه‌هایش باشد و مدیران و معلمین اولین کسانی باشند که صف اول نماز جماعت در کنار دانش‌آموزان باشند و اعتبار و امکانات کافی برای حضور روحانیون و ارتباط آنان با نسل نو را فراهم کنند، آن وقت می‌توانیم اثرات تربیتی بسیار مهم و غیرقابل رقابت نماز را با سایر روش‌ها شاهد باشیم و چه خوش گفت آن رهبر حکیم و فرزانه حضرت امام خمینی که نماز کارخانه انسان‌سازی است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین