عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴
حجت الاسلام والمسلمین مختاری:
رئیس موسسه کتابشناسی شیعه از تلاش این مجموعه برای انتشار موسوعه ۲۰جلدی در زمینه اجازات حدیثی خبرداد.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری در همایش واکاوی میراث حدیثی شیعه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  قم برگزار شد،گفت: طریق اجازه یکی از اصول روایت است؛ کتب حدیث را نزد مولفین و مشایخ قرائت می کردند تا ضعف و... آن مشخص شود و پس  ازآن مشایخ اجازه صادر می کردند.

وی افزود: از این جهت بسیاری از کتب حدیثی ما نزد مشایخ خوانده شده است و در آن نیز تصریح شده است که این مطالب نزد ما قرائت شد.

رئیس موسسه کتابشناسی شیعه بیان کرد: شیخ صدوق یکی از شاگران فقیه اش را  فراخواندند که کتاب را طبق نسخه نزد ایشان قرائت کند و این مساله را نیز قید فرمود که این کتاب توسط فلان شخص قرائت شد و فلان قسمت کتاب نیز تصحیح شد.

وی گفت: میرزای نوری نسخه ای از «کتاب کافی» را نیز بیان می کند که این کتاب نیز بر شهید ثانی قرائت شده است که این نسخه کافی در دسترس است و در کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی موجود است و قسمتی از عبارات شهید نیز وجود دارد.

وی اظهارکرد: مهمتر از آن، نسخه ای از تهذیب شیخ طوسی است؛ نسخه تهذیب از خط خود شیخ است و این نسخه نزد شهید بوده است؛ شهید ثانی با شاگردش شیخ حسین بن عبدالصمد پدر شهید بهایی مقابله کتاب را با نسخه دیگر انجام دادند و عین همان مطالب را راجع به تهذیب نوشته است؛ یعنی پدر شیخ بهایی تهذیب را استنساخ کرده است و با شهید ثانی این نسخه را با خط شیخ طوسی مقابله کرده اند و این نسخه امروز موجود است و در کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی وجوددارد.

رئیس موسسه کتابشناسی شیعه گفت: اهتمام علمای شیعه نسبت به دقت در ضبط درست و شکل حدیث وجود دارد از همین جهت بزرگان به ما دستور داده اند که یکی از کارهای بسیار مهم بحث اجازات شیعه است و به لطف الهی در موسسه کتابشناسی شیعه به جمع همه اجازات شیعه اهتمام کردیم و این مجموعه در یک موسوعه 20 جلدی اجازات شیعه منتشر می شود.

وی اظهارکرد: محدث نوری بیان کرده است که عنایت علما به این فن به حدی بود که نهج البلاغه را از اول تا آخر می خوانند و در الفاظ و دقت و اختلاف نسخ و معانی آن را انجام می دادند.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین