عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۳۶۳
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی:
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: شرط پذیرش حوزه‌ها در گذشته حفظ قرآن بوده اما اکنون حوزه‌های علمیه از این اصل دور شدند و این مهجوریت قرآن در حوزه‌ها موجب مهجوریت آن در جامعه هم شده است.
عقیق:مراسم رونمایی از سامانه ملی حفظ قرآن کریم ایران دیروز 22 فروردین‌ماه باحضور مخبردزفولی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه کسی که حامل قرآن باشد از بدی‌ها دور است اظهار داشت: یکی از شاخص‌های جامعه اسلامی داشتن حافظ قرآن کریم است و همانطور که پیامبر اعظم(ص) فرمودند: برترین‌های امت من حاملان قرآن هستند.

وی با اشاره به اینکه تجلی خداوند بر بندگان در قرآن کریم نمود پیدا کرده است افزود: ما حافظ قرآن نیستیم بلکه قرآن حافظ ما است و باید بدانیم که گسترش حفظ قرآن عالی‌ترین فرهنگ در توسعه قرآن است.

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: دلیل اینکه مقام معظم رهبری به تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم اشاره فرمودند نقش‌آفرینی حفظ قرآن کریم در جامعه است. تلاوت و تفسیر در طرفی و حفظ قرآن در طرفی دیگر است چرا که حفظ نقطه عطف فرهنگ قرآنی می‌تواند باشد.

وی با بیان اینکه ما حفظ را اصل می‌دانیم اما مقدمه تدبر در کلام وحی نیز است، خاطر نشان کرد: شرط پذیرش حوزه‌ها در گذشته حفظ قرآن بوده اما اکنون حوزه‌های علمیه از این اصل دور شدند و این مهجوریت قرآن در حوزه‌ها موجب مهجوریت آن در جامعه هم شده است.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به نقش شورای توسعه در راهبری حفظ و ابعاد سامانه طرح ملی حفظ گفت: پس از مطالبه رهبر معظم انقلاب درباره حفظ قرآن، شورای توسعه اقدامات متعددی داشت که همگرا‌سازی دستگاه‌ها و ظرفیت‌های آنها و تدوین سند طرح ملی از مهمترین این اقدامات است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه یکی از خلأهای توسعه فرهنگ قرآنی عدم اطلاع از تعداد حافظان و مسیر تربیت حافظان کلام وحی بود افزود: چندین بار آقای مخبر در جلسات مطالبه تعداد حافظان را داشتند که در پاسخگویی دچار فراز و فرود بودیم بنابراین راه‌اندازی سامانه حفظ اقدام مهمی بود که صورت گرفت و تمام مقدمات برای تعیین حرکت و رشد تربیت حافظان فراهم شد.

وی به ویژگی‌های سامانه سناد طرح ملی حفظ اشاره کرد و گفت: این سامانه به منظور هماهنگ‌سازی و هدایتگری نهادها برای اجرای سند طرح ملی حفظ و رصدکننده فرایند تربیت حفظ و نظارت بر عملکرد آنها تلقی می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه این سامانه در تمامی دستگاه‌ها مستقر می‌شود و دبیرخانه آن در شورای توسعه است خاطر نشان کرد: امیدواریم با بهره‌برداری از سامانه اقدامات را به نتیجه رسانده و مطالبه رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن محقق شود.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین