عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۱۸۰
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
راز مانایی انقلاب/
حجت الاسلام ملکوتی تبار با اشاره به ریشه های پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مردم اعتقاد داشتند اگر قرار است تغییری را در روند اجتماعی ایجاد کنند، قطعا باید این تغییر مبتنی بر تحولات سیاسیِ برآمده از دین باشد.
عقیق:دوازدهم بهمن ماه سالروز ورود امام خمینی(ره) به میهن و آغاز دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی است؛ انقلابی که سبب شکل گیری نهضتی شد که امروز بعد از گذشت سی و نه سال همچنان پابرجا بوده و الگوی بسیاری از کشورهای منطقه و بالاخص کشورهای اسلامی شده است. 

همواره برای بسیاری از ابرقدرت ها این پرسش مطرح بوده است که چگونه این انقلاب روز به روز قوی تر و مستحکم تر شد و با هیچ تهدید و تحریمی از پای نیفتاد یقینا پاسخ این پرسش مردم هستند، مردمی که تا پای جان برای دفاع و صیانت از انقلاب اسلامی ایستادند و امروز سرافرازانه نتایج پربار و ثمرات آن را نظاره می کنند. 

از این رو، و به مناسبت آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی بر آن شدیم با حجت الاسلام دکتر حامد ملکوتی تبار، مبلغ دینی و کارشناس مسائل بین الملل و رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی در سودان گفت وگویی داشته باشیم که مشروح آن در ادامه به حضورتان تقدیم می شود:

                                                                                           

به عنوان اولین سوال تحلیل خود را از عوامل اجتماعی شکل گیری انقلاب بفرمایید، چه شد که اقشار مختلف مردم به این نتیجه رسیدند که با اتحاد با یکدیگر انقلاب کنند و آموزه های دینی را بر حاکیمت جامعه مسلط کنند؟ 

باید مقدمه ای را برای پاسخ به این پرسش عنوان کنم؛ سابقه تاریخی ملت ایران نشان می دهد که این ملت دوران مختلفی را پشت سر گذاشتند و با مکاتب متعدد وارداتی مواجه شدند از جمله مارکسیسم و لیبرالیسم و پس از آن بود که به سوی هویت دینی شان آمدند. علت این بازگشت به خلا شدید دین در جامعه بازمی گشت. مردم این خلا را در زندگی خود احساس می کردند؛ بنابراین، برای رسیدن به مقصود و پر کردن این خلا سراغ عالمان و رهبران دینی آمدند و از آنان برای ادامه روند زندگی اجتماعی و فردی شان کمک خواستند. همین مساله و رویکرد جامعه نسبت به مساله دین بود که باعث شد جرقه های انقلاب از سال 1342 زده شود و در سال 1357 به اوج برسد.

 

در این مدت پانزده از سال 1342 تا 1357 فراز و نشیب هایی طی شد تا نهال انقلاب به رشد و تکامل برسد. درخواست عمومی مردم مراجعه و بازگشت به دین بود و این خواسته در رفتار اجتماعی افراد دیده می شد و چنین بود که این انقلاب شکل گرفت.

 

(سیاست ما عین دیانت ماست)، این سخن آیت الله مدرس بود که سال ها بعد در انقلاب اسلامی به مرحله عمل رسید و مردم از آن حمایت تام و تمام کرد.

دیدگاه مردم این بود که اگر ما می خواهیم تغییری را در روند اجتماعی مان ایجاد کنیم قطعا این تحول مبتنی بر تحولات سیاسی منطبق بر دین است که ریشه در این شعار و اعتقاد داشت.

 

از تاریخ دوازدهم تا بیست و دوم بهمن را «دهه فجر» می نامیم، علت نامیده شدن این ایام به (فجر) چیست؟

 

این دهه به استناد آیات قرآن «دهه فجر» نامیده شده است. مردم حتی نامگذاری مناسبت های ملی خودشان را از قرآن و معارف دین گرفته اند. کلمه فجر در دو جای قرآن به کار رفته است، یک جا خطاب به حضرت موسی(ع) در سوره مبارکه ابراهیم و دیگری در سوره مبارکه فجر.

 

فجر به معنای روشنی و سپیده دمِ صبحگاهی است و انقلاب ما نیز سپیده دم و روشنایی اش در این 10 روز اتفاق افتاد و کماکان وجود دارد و نورافشانی می کند. از سوی دیگر از آنجایی که انقلاب ما انقلاب دینی است در نتیجه بسیاری از مناسبت های ما نیز نشات گرفته از مفاهیم قرآنی است. بنابراین، ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی را دهه فجر می نامیم.

 

به نظرتان پایداری انقلاب اسلامی به چه عواملی بر می گردد، چرا انقلاب با وجود هجمه های مختلف دشمنان مانا و قوی تر از گذشته به حیات خود ادامه داده و می دهد؟

 

انقلاب اسلامی ایران نقطه عطف در تاریخ ملت های اسلامی بود، اکنون نیز دشمنان به واسطه اینکه انقلاب را مانع اصلی رسیدن به اهداف خود می دانند درصدد دشمنی هستند و اینکه به هر شکلی شده می خواهند این انقلاب را دچار چالش کنند.

 

به هرحال دشمنان تلاش می کنند تا از طریق گروهی از مردم و از درون این انقلاب برای آسیب زدن به آن نقشه بکشند، تا زمانی که مردم پای انقلاب باشند این جریان سر جایش است. اگر خدای ناکرده دشمن با نقشه هایی که می کشد شرایط را برای خالی کردن حامیان اصلی انقلاب که مردم هستند فراهم کند آن وقت انقلاب ماهیت خود را از دست می دهد.

 

بنابراین، انقلاب اسلامی مستحکم و پایدار است چون مردم این انقلاب را با جان و دل می خواهند و تا وقتی که مردم در صحنه و مطالبه گر سیاست منطبق بر دین هستند این انقلاب پابرجا است و هر گونه توطئه دشمن قطعا خنثی و نقش بر آب می شود.

 

اتحاد و یکدلی و جانفشانی مردم تا به اکنون در طول این سال ها انقلاب ایران را زبانزد همه کشورها و ملت ها کرده است، ما مردم خوبی داریم که باید قدرشان را بدانیم. اگرچه انقلاب اسلامی بسیار درگیر فراز و نشیب شد ولی مردم همواره پشتیبان بودند.

 

من در ابتدای این بحث اشاره ای کردم و گفتم ما این انقلاب را به بهای سنگینی به دست آوردیم، خون جوانان زیادی پای این انقلاب نثار شده است، نهال انقلاب سرافراز است پس بسیار باید مراقبت کنیم که خدای ناکرده آفت نگیرد، البته این نهال به درجه ای از رشد رسیده که با این آفت ها از پای در نیاید، ولی بالاخره آفت هرچند جزئی هم باشد باعث خسارت میوه ها و ثمرات درخت می شود.

 

فکر می کنید بهترین راه برای آشنایی هرچه بیشتر جوانان امروز نسبت به ماهیت انقلاب اسلامی و اساسا جریان شناسی آن، چیست؟

 

به اعتقاد من نسل انقلاب اسلامی باید اهداف و خاطرات شان را برای فرزندان بیان کنند و نگذارند میان نسل ها فاصله ایجاد شود، به ویژه در شرایطی که انواع و اقسام شبکه های اجتماعی و فضای مجازی از سوی دشمنان با محتوای نادرست پر می شود و خوراک مسموم به مخاطب می دهند.

 

نسلی که خود انقلاب کرده است ضامن انتقال ماهیت و هویت آن است.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین