عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۴۰۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
یک مفسر نهج‌البلاغه معتقد است که وجود روحیۀ تفرعن در افراد باعث هلاکت و نابودی است و این همان چیزی است که فرعون را زمین زد.
عقیق:«محسن اسماعیلی» استاد دانشگاه و محقق و مفسر نهج‌البلاغه در ادامه سلسله جلسات تفسیر نهج‌البلاغه طی سخنانی گفت: بر اساس آیات قرآن کریم تمام انبیاء و رسولان (علیهم‌السلام) یک سخن بیشتر نداشتند و آن این بود؛ دینی را که خداوند برای ما تعیین کرده، بپا دارید و اختلافی در آن نکنید و پراکنده نشوید، آن دین، دین اسلام است ﴿ إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ﴾.

به گفتۀ وی اسلام از ریشۀ «سلم» در برابر «حرب» به معنای تسلیم بودن بی چون و چرا در برابر حق است.

این مفسر نهج‌البلاغه یادآور شد: کسی که در مقابل حق تسلیم باشد، تابع دین خداست و در مقابل اگر کسی به جنگ با حق برود و دوگانگی و اختلاف ایجاد کند، مسلمان نیست.

اسماعیلی وجود روحیۀ تفرعن در افراد را باعث هلاکت و نابودی دانست و خاطرنشان کرد: آن چیزی که باعث هلاکت انسان است، برخورداری از روحیۀ تفرعن است نه فرعون بودن، چراکه روحیۀ تفرعنی که در شخص فرعون وجود داشت باعث هلاکت او شد. اگر این روحیه در کسی باشد، خود را بالا و برتر می‌بیند و این همان چیزی است که فرد به موجب آن نابود می‌شود.

گفتنی است سلسله جلسات تفسیر نهج‌البلاعه روزهای چهارشنبه هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء در محل موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) واقع در میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، کوچه شهید صیرفی‌پور، برگزار می‌شود و شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین