عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳
امام صادق(ع) در روایتی عامل اعتراضات اجتماعی را در بروز یکی از معضلات جامعه معرفی می کنند.
عقیق:مسأله گرانی و گرانفروشی از جمله معضلات اجتماعی است که قرآن و روایات به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آن اشاراتی داشته‌اند. به عنوان نمونه خداوند در سوره اسراء پس از آنکه به مسائلی همچون دوری از زنا، عدم قتل نفس و عدم نزدیکی به مال یتیم اشاره می‌کند،‌ در ادامه یعنی آیه35 می‌فرماید: «وَ أَوْفُوا الْکَیْلَ إِذا کِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقیمِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً؛ جنس را با پیمانه کامل و وزن درست تحویل بدهید که این کار بهتر است و عاقبت بهتری برای شما در بردارد». این مسأله نشان از مذمت زیاد گرانفروشی دارد.

اهل‌بیت(ع) نیز در سیره کلامی و عملی خود بارها از گرانفروشی پرهیز داده‌اند. امیرالمؤمنین(ع) در بخشی از نامه خود به مالک اشتر فرمود: «... این را هم بدان که در میان بازرگانان کسانی هم هستند که تنگ‌نظر و بدمعامله و بخیل و احتکارکننده‌اند ‌که تنها با زورگویی به سود خود می‌اندیشند و کالا را به هر قیمتی که می‌خواهند می‌فروشند که این سودجویی و گران‌فروشی برای همه افراد جامعه زیان بار و عیب بزرگی بر زمامدار«متولیان اصلی امر» است.» همچنین امام صادق(ع) در روایتی فرمود: «گرانی قیمت‌ها مردم را بدخلق می‌کند. امانت‌داری را از بین می‌برد و مسلمان در فشار و سختی را به ستوه می‌آورد.»

بر اساس این روایت یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران اجرایی کشور جلوگیری از احتکار سرمایه‌داران و جلوگیری از گرانفروشی بازگانان و فروشندگان است که عدم جلوگیری از آن بر اخلاق و رفتار اجتماعی تأثیر منفی می‌گذارد و اعتراضات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.


پی نوشت:
اصول الکافی - بَابُ الْأَسْعَارِ، ج5، ص163
درسهایی از مکتب امام صادق (ع) تألیف سید محمدتقی حکیم

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین