عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۱
صداقت خبر داد
مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: در حوزه معنا و مفاهیم قرآن به مردم، بیش از 500 امام جماعت هم‌اکنون در مساجد استان تهران کرسی تفسیر قرآن برگزار می‌کنند و قطب‌های تفسیری در مساجد تشکیل خواهند شد.
عقیق:حجت‌الاسلام مجتبی صداقت مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری کرسی‌های تفسیر قرآن در مساجد، گفت: یکی از برنامه‌های ما در حوزه عرضه معنا و مفاهیم قرآن به مردم برگزاری جلسات تفسیر است که در این راستا بیش از 500 امام جماعت هم‌اکنون در مساجد استان تهران کرسی تفسیر قرآن برگزار می‌کنند و بر این اساس امام جماعت ما خودش را ملزم می‌کند هفته‌ای یک جلسه، تفسیر قرآن به مردم بگوید.

وی با بیان اینکه در بعضی از مساجد، جلسات تفسیر قرآن به صورت موضوعی و در برخی از مساجد نیز تفسیر ترتیبی برگزار می‌شود، اظهار داشت: ائمه جماعات در هر جلسه از جلسات تفسیر ترتیبی، تفسیر و معنا و مفاهیم یک یا چند آیه از ابتدای قرآن می‌پردازند. گزارشاتی که درخصوص برگزاری کرسی‌های تفسیر ترتیبی از مساجد داریم این است که از دو سال پیش تاکنون تفسیر سوره ابراهیم(ع) را پشت سر می‌گذارند.

مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه در اغلب مساجد استان تهران هفته‌ای یک یا چند جلسه کرسی تفسیر قرآن برپا می‌شود، تصریح کرد: مهم این نیست که امام جماعت ما خودش مفسر قرآن باشد بلکه مهم این است که بتواند تفسیر قرآن را به مردم انتقال دهد. خوشبختانه با هماهنگی بخش آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد، کارگاه‌های آموزشی ویژه تفسیر قرآن برای ائمه جماعت برگزار می‌شود که بر این اساس ائمه جماعت جوان در این جلسات حضور یافته و با شیوه تفسیرگویی قرآن در مساجد آشنا می‌شوند.

وی عنوان داشت: از طرح‌های دیگری که توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد در مساجد استان تهران پیگیری می‌شود آموزش روخوانی، حفظ و قرائت قرآن است و تاکنون بیش از 200 مسجد را شناسایی کرده‌ایم که به عنوان دارالقرآن‌ و خانه قرآن مساجد مطرح می‌شوند؛ براساس این طرح، آن دسته از مساجدی که ظرفیت تشکیل کلاس‌های روخوانی، حفظ و قرائت قرآن را داشتند در قالب این طرح درآمده‌اند. همچنین ما با دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی هم برای اعطای مدرک به این افراد اقدام کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام صداقت با بیان اینکه طرح ویژه‌ای که در سال آینده می‌خواهیم پیگیری کنیم و امسال هم مقدمات آن شکل گرفته، بحث قطب‌های تفسیری است، گفت: یعنی مساجدی که در زمینه تفسیر قرآن، امام جماعتی دارند که خودش مفسر قرآن است و تفسیر آیات الهی را در مساجد ارائه می‌دهد و به عنوان یک قطب تفسیری حساب می‌شود یا مسجدی که ظرفیت دارد از  یک مفسر قرآن دعوت می‌کند و او هم هفته‌ای چند مرتبه در مسجد حضور پیدا می‌کند و در اینجا مسجد به عنوان پایگاهی برای مفسر قرآن تبدیل می‌شود که بتواند تفسیر قرآن را ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: از برنامه‌‌های سال آینده مرکز رسیدگی به امور مساجد این است که در هر منطقه از شهر تهران و در شهرستان‌های آن یک مسجد و به طور کلی 35 مسجد در سطح استان تهران، مفسر دعوت می‌کنند و جلسات تفسیر قرآن به صورت هفتگی یا ماهیانه در مساجد برگزار خواهد شد که این جلسات تنها به مأمومین آن مسجد اختصاص ندارد بلکه همه مردم می‌توانند در این جلسات تفسیر قرآن شرکت کنند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین