عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
معاون فرهنگی مسجد مقدس جمكران در تشريح برنامه‌های مربوط به نيمه شعبان در اين مسجد مقدس، از برگزاری مراسم شكرگزاری سه هزار خادم اين مسجد خبر داد و گفت: رويكرد برنامه‌های امسال ما تبليغ چهره به چهره است.

عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمين مرتضی وافی، معاون فرهنگی مسجد مقدس جمكران طی نشستی خبری به تشريح برنامه‌های مسجد مقدس جمكران در روز نيمه شعبان پرداخت و با اشاره به جايگاه والا و رفيع جمكران در روايات شيعی، گفت: روايت ساخت اين مسجد به شخصی به نام «حسن‌بن مثله» بر می‌گردد كه برخلاف آنچه بعضی افراد آن را حكايت می‌كنند، ‌او در بيداری از سوی امام زمان (عج) نسبت به تأسيس مسجد جمكران توصيه و ترغيب شده است.

وی ادامه داد: «حسن‌بن مثله» فردی عادی نبوده بلكه مردی صالح، باتقوا و شناخته شده در جامعه خود بوده و نيمی از ماجرای تاييد ساخت مسجد به وسيله توصيه امام زمان (عج) به حكايت وی برمی‌گردد و بنابر آنچه كه امام زمان (عج) به وی می‌گويد قسمت ديگر از آن به شخصی به نام سيدابوالحسن الرضا برمی‌گردد كه وی فردی باتقوا در جامعه خود بوده است.

حجت‌الاسلام وافی با بيان اين‌كه «همچنين حلقه‌ها و زنجيرهای قرار گرفته در پايين مسجد نشانگر حقانيت رواياتی است كه در زمينه ساخت مسجد جمكران بنا بر توصيه امام زمان (عج) در تاريخ آمده است» افزود: اينكه از سوی آن حضرت در اسناد آمده است كه فرموده‌اند شيعيان به اين زمين شريف رغبت كرده و آن را عزيز بشمارندش، و اعمالی برای اين مسجد آمده و نيز تنها جايی كه نماز تحيتش با ديگر اماكن مقدس فرق می‌كند دلايلی ديگر بر صحت جايگاه والای اين مسجد است.

وی اظهار كرد: در طول تاريخ بزرگانی چون آيات عظام آقاسيدمحمد خوانساری، شيخ عبدالكريم و شيخ مرتضی حائری يزدی، حجت‌ كوه‌كمره‌ای، مرعشی نجفی، بهجت، فاضل لنكرانی، مكارم شيرازی، نوری همدانی، صافی گلپايگانی به اين مسجد مراجعه كرده‌اند.

معاون فرهنگی مسجد جمكران ادامه داد: برخی نيز می‌گويند كه امام خمينی (ره) به اين مسجد نيامده‌اند و اين را دليل بر صحت نداشتن و ترديد در برخی روايات و اسناد تاريخی در زمينه تاسيس اين مسجد می‌دانند و اين در حالی است كه بايد گفت ايشان به اين مسجد آمده‌اند و اسناد آن نيز موجود است ولی بايد اين مطلب را نيز توجه داشت كه امام راحل پس از پيروزی انقلاب اسلامی به مشهد مقدس نيز نرفتند.

وافی اظهار كرد: نكته‌ای كه ما بايد در رابطه با مسجد مقدس جمكران با همه اين مباحث نسبت به آن توجه داشته باشيم اين است كه ما در اين مسجد با يك ظرفيت تبليغی بزرگی مواجه هستيم كه به طور مثال تنها در مجموع سال 91، 15 ميليون نفر زائر آن بوده‌اند و در طول يك هفته مصادف با نيمه شعبان سه و نيم ميليون نفر زائر دارد.

وی ادامه داد: ما در شب‌های چهارشنبه زائرانی از 240 نقطه كشور داريم و اين مسجد را می‌توان يكی از بزرگ‌ترين مساجد جهان برشمرد كه با وجود اين مهم در نيمه شعبان در زمينه خدمات‌رسانی به زائران دچار مشكل می‌شويم.

معاون فرهنگی مسجد جمكران در ادامه با اشاره به برنامه‌های اين مسجد در روزهای آتی، اظهار كرد: شعار ما در برنامه‌های امسال اخلاق و خرد جمعی است و 15 روز اول ماه شعبان را با عنوان «15 روز خدا» نام‌گذاری كرده‌ايم.

وافی با بيان اين‌كه «رويكرد برنامه‌های امسال ما تبليغ چهره به چهره است» افزود: در همين جهت با حضور طلاب و مشاوران فرهنگی در كنار حضور بيش از سه هزار خادم افتخاری خواهر و برادر، 300 نفر مبلغ دينی برای اولين بار در امسال پاسخگوی پرسش‌های زائران مسجد مقدس جمكران بوده و به آنان مشاوره دينی ارائه خواهند داد.

وی اظهار كرد: انتشار 11 جلد كتاب برای روشندلان با همكاری بنياد رودكی و مركز نابينايان كشور به خط بريل از جمله اقداماتی است كه مسجد مقدس جمكران در دستور كار خود دارد كه از اين مجموعه شش جلد آن حاوی كل قرآن كريم، چهار جلد آن كليات مفاتيح‌الجنان و يك جلد آن آداب و تاريخ مسجد مقدس جمكران است.

معاون فرهنگی مسجد جمكران همچنين از توزيع 20 نوع بروشور در تيراژهای انبوه با محتوای سبك زندگی دينی، مباحث تربيتی، مبارزه با اعتياد، آداب سلام كردن، حجاب و ... در ايام نيمه شعبان در اين مسجد خبر داد و گفت: پوستر خاص امسال، پوستری با درج نوشته «السلام علی عماد الاسلام و ركن الانام» است.

وافی اظهار كرد: توزيع بسته خانواده با قرارگيری پنج محصول برای اعضای مختلف يك خانواده در آن، فعال‌سازی بخش كودكان و نوجوانان جهت خدمات‌رسانی به افراد شش تا 9 سال و نيز 9 تا 15 سال به ترتيب در قسمت باب‌الحسين و باب‌الفرج از جمله ديگر برنامه‌های مسجد مقدس جمكران در ايام نيمه شعبان است.

وی از برگزاری هفت سلسله نشست آموزشی به همراه پرسش و پاسخ زائران مسجد مقدس جمكران توسط واحد ارشاد و مشاوره اين مسجد خبر داد و گفت: در اين زمينه باجه‌های ارتباطات فرهنگی نيز پاسخگوی پرسش‌های مختلف اين زائران خواهد بود.

معاون فرهنگی مسجد جمكران همچنين اظهار كرد: ترتيبی برای پذيرايی و اسكان به گروه‌هايی كه پياده به اين مسجد می‌آيند اتخاذ كرده‌ايم.

وافی گفت: تجديد چاپ كتاب «سيمای مهدی موعود در ادبيات فارسی» تاليف محمدعلی مجاهدی با تخلص «پروانه» به عنوان تنها منبع موجود در اين عرصه، خدمات‌رسانی به زائرانی كه بر اساس آمار سال گذشته با 50 مليت به مسجد جمكران آمده‌اند به وسيله نصب تابلوهايی به هفت زبان و حضور مترجمان در بخش رسانه‌های اين مسجد جهت خدمات‌رسانی به اينگونه افراد از جمله ديگر فعاليت‌های ما خواهد بود.

وی همچنين اظهار كرد: انتشار كتاب دعا و اعمال مسجد جمكران،‌ راه‌اندازی بزرگ‌ترين مجتمع خدمات فرهنگی كشور با حضور واحدهايی جهت نمايش و توزيع محصولات فرهنگی، كارگاه‌های توليدی، مشاوره و نيز حضور مولفان و صاحبان هنر در آن‌،‌ راه‌اندازی شورای عالی نشر و پژوهش و نمايندگی‌های مسجد جمكران در پنج استان كرمان، همدان، يزد، شيراز و مشهد با عنوان «مركز فرهنگی ترويج انتظار حقيقی» (مفتاح) از جمله برنامه‌های ما در ايام نيمه شعبان است.

معاون فرهنگی مسجد جمكران گفت: برنامه‌های ما ازظهر يكشنبه تا شامگاه سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و از جمله مراسم‌هايی كه در اين مسجد برگزار خواهد شد مراسم شكرگزاری سه هزار خادم مسجد جمكران است.


منبع:ایکنا

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین