عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۸۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
حجت‌الاسلام خسروی در گفت‌وگویی عنوان کرد؛
مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به معرفی ۴ هزار و ۳۰۰ فعال قرآنی به صندوق فرهنگ و هنر از تأیید مدارک ۲ هزار و ۶۵۷ نفر از آن‌ها خبر داد و گفت: ۱۶۰۰ نفر نیز در زمستان امسال بیمه می‌شوند.
عقیق: فعالان قرآنی از سال 1387 در صندوق فرهنگ و هنر عضو و از مزایای بیمه بهره‌مند شدند. از سال 1392 که دولت یازدهم روی کار آمد با تغییر رئیس صندوق فرهنگ و هنر بیمه فعالان قرآنی هم با فرازونشیب‌هایی مواجه شد تا جایی که حتی در برهه‌هایی از زمان بیمه بسیاری از آن‌ها قطع شد و به دلیل پایش‌هایی که صورت گرفت برخی افراد از عضویت صندوق فرهنگ و هنر خارج شدند، به طوری که بسیاری از فعالان قرآنی در سال‌های اخیر از کمترین حق خود که بیمه است، محروم شده‌اند.

اواخر سال گذشته حجت‌الاسلام حشمتی معاون قرآن و عترت ارشاد وقت از تخصیص دو هزار و 700 میلیون تومان از بودجه 10 میلیاردی برای بیمه فعالان قرآنی خبر داد و گفت: با این اعتبار، بیش از دو هزار فعال قرآنی در سال 1396 تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

پس از آن بسیاری از فعالان قرآنی پیگیر بیمه شدند اما در بهار امسال اقدامی صورت نگرفت و در نهایت با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت قران ارشاد و صندوق فرهنگ و هنر روند بیمه فعالان قرآنی جدی شد و هم‌اکنون نیز این روند در حال پیگیری است.

امسال در لایحه بودجه سال 1397 بخشی با عنوان بودجه بیمه فعالان قرآنی ذیل اعتبارات معاونت قرآن و عترت ارشاد قرار گرفته است که این مبلغ با مقایسه سال گذشته افزایش داشته است به طوری که سال گذشته بودجه بیمه فعالان قرآنی هشت میلیارد تومان مصوب شد که این مبلغ در لایحه بودجه سال آینده به 9 میلیارد و 490 میلیون تومان ارتقا یافته است.

تخصیص بودجه قرآنی از دو محل در سال جاری

حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی مدیر کل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با بیان اینکه در سال جاری از دو محل برای بیمه فعالان قرآنی اعتبار دیده شد، گفت: در اسفند سال 1395 سهمیه‌ای از سوی صالحی‌امیری وزیر ارشاد وقت برای بیمه اصحاب فرهنگ و هنر در سال 1396 تخصیص یافت که این 12 هزار نفر در نظر گرفته شده بود که 2 نفر از این افراد را فعالان قرآنی تشکیل می‌دادند.

وی با بیان اینکه بودجه‌ای نیز از برای نخستین‌بار از سوی دولت برای بیمه فعالان قرآنی وصول شد، افزود: مبلغ این بودجه 2 میلیارد و 700 میلیون تومان بود که با کسر یک درصد پژوهش‌ها در اختیار صندوق هنر قرار گرفت که با این بودجه نیز قرار بود 2 هزار و 254 نفر دیگر از فعالان قرآنی تحت پوشش بیمه فعالان قرانی قرار بگیرند.

معرفی 4300 فعال قرآنی به صندوق فرهنگ و هنر/ مدارک 2657 نفر تائید شد

مدیر کل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به اینکه هر دو بودجه بیمه فعالان قرآنی اسفندماه واریز شد، خاطر نشان کرد: ما با واریز بودجه از ابتدای سال جاری پیگیر بیمه فعالان قرآنی بودیم بر همین اساس با توجه به آخرین ثبت‌نام بیمه فعالان قرآنی، اسامی چهار هزار و 300 نفر از افرادی که در نوبت بیمه بودند اسفندماه به صندوق فرهنگ و هنر دادیم تا روند بیمه آن‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

حجت‌الاسلام خسروی با بیان اینکه آخرین ثبت‌نامه بیمه فعالان قرآنی مربوط به اردیبهشت و خرداد سال 1394 بود، گفت: در مدت زمان تعیین شده در سال 1394، حدود پنج هزار نفر متقاضی بیمه فعالان قرآنی در سامانه نام‌نویسی کردند که تا سال گذشته در صف انتظار بودند و ما نیز پس از تخصیص اعتبارات افرادی را برای قرارگیری تحت پوشش بیمه معرفی کردیم اما تا 5 ماه اول سال جاری فعالیت چندانی صورت نگرفت.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری وزارت ارشاد و صندوق فرهنگ و هنر

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه صندوق هنر با معاونت قرآن و عترت ارشاد، افزود: تا مردادماه امسال اقدام جدی نشد تا اینکه تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق فرهنگ و هنر و معاونت قرآن و عترت ارشاد منعقد شد تا روند بیمه فعالان قرآنی عملیاتی شود چرا که وزیر ارشاد ارشاد هم پیگیر تحقق این امر بود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارشاد با بیان اینکه از مردادماه تا هشتم آذرماه سال جاری گزارشی از بیمه فعالان قرآنی آماده کردیم، تصریح کرد: از مجموع چهار هزار و 254 نفر سهمیه بیمه فعالان قرآنی برای امسال، مدارک دو هزار و 657 نفر تأئید شد و این افراد با امضای الکترونیک صندوق فرهنگ و هنر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

1600 نفر در زمستان امسال بیمه می‌شوند

وی درباره دلایل عدم پذیرش سایر فعالان قرآنی برای بیمه در صندوق هنر، گفت: حدود یک‌هزار و 600 نفر از سهمیه بیمه فعالان قرآنی برای سال 1396 باقی مانده است که برای آن‌ها بیمه صادر نشده چرا که یا عضو صندوق فرهنگ و هنر نشده بودند یا مدارک آن‌ها نواقصی داشته است، بر همین اساس در دو ماه اخیر درصدد رفع نواقص مدارک متقاضیان بیمه فعالان قرآنی بودیم که حدود 600 نفر از این افراد به زودی با رفع نواقص تحت پوشش بیمه فعالان قرآنی قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام خسروی با بیان اینکه ما سهمیه‌ای برای هر استان قرار دادیم تا طبق آن از استان‌ها عضوگیری کرده و به صندوق معرفی کنیم، خاطر نشان کرد: حدود یک هزار نفر از سهمیه بیمه فعالان قرآنی سال جاری بر اساس فراخوان استانی معرفی می‌شوند، بر همین اساس در زمستان امسال فراخوانی اعلام می‌کنیم و ثبت‌نام جدید خواهیم داشت تا بر اساس آیین‌نامه مدارک خود را تحویل داده و سهمیه بیمه فعالان قرآنی در سال جاری تکمیل شود.

بسیاری از فعالان قرآنی از سال 92 تاکنون از عضویت صندوق هنر خارج شدند/ از سال 87 تا پایان امسال 7 هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

وی با اشاره به اینکه با تحقق بیمه فعالان قرآنی تا پایان امسال تعداد افرادی که تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند به هفت هزار نفر می‌رسد، گفت: صندوق فرهنگ و هنر از سال 1384 تشکیل شد اما فعالان قرآنی از سال 1387 زیر مجموعه آن شدند. روند بیمه فعالان قرآنی از آن موقع تا سال 1392 سیر صعودی داشت اما از سال 1392 با تغییر دولت جدید و روی کار آمدن رئیس جدید صندوق فرهنگ و هنر این روند با فرازونشیب‌هایی همراه شد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارشاد از چندین بار پالایش اعضای صندوق فرهنگ و هنر از سال 1392 تاکنون خبر داد و افزود: در این پالایش بسیاری از فعالان قرآنی از پوشش بیمه خارج شدند و اعضای جدید هم عضو صندوق نشدند. ابتدای امسال هم پالایشی صورت گرفت و تعداد اعضای صندوق کاهش یافت و انتظار داریم با توجه به نیاز جامعه 10 هزار فعال قرآنی تحت پوشش بیمه باید قرار بگیرند.

تخصیص 9 میلیارد و 490 میلیون تومان برای بیمه فعالان قرآنی در سال آینده

وی در ادامه به بودجه پیشنهادی دولت برای بیمه فعالان قرآنی اشاره کرد و افزود: سال 1395 برای اولین بار بودجه‌ای 10 میلیارد تومانی برای بیمه فعالان قرآنی مصوب شد و امسال نیز این بودجه به هشت میلیارد تومان کاهش یافت که از این مبلغ دو میلیارد و 700 میلیون تومان محقق شد و ما آن را برای بیمه فعالان قرآنی به صندوق فرهنگ و هنر اختصاص دادیم.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارشاد با بیان اینکه امسال بودجه بیمه فعالان قرآنی در لایحه سال آینده 9 میلیارد و 490 میلیون تومان است، گفت: در دو سال گذشته بودجه بیمه فعالان قرآنی در ردیف‌های فرعی و متفرقه بود به همین دلیل امیدی به تحقق ان نداشتیم، اما امسال بودجه بیمه فعالان قرآنی در ردیف اصلی قرار دارد به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود بیش از 70 درصد آن تحقق یابد.

حجت‌الاسلام خسروی با اشاره به اینکه بودجه بیمه فعالان قرآنی ذیل بودجه معاونت قرآن و عترت ارشاد قرار گرفته است، افزود:  هنوز بخشی از اعتبارات معاونت قرآن و عترت ارشاد برای سال جاری محقق نشده است و ما نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه زده‌ایم و امیدواریم این بودجه تعلق بگیرد. در صورت محقق شدن این بودجه و بودجه بیمه فعالان قرآنی اتفاقات خوبی رخ می‌دهد و ما نیز طرح و برنامه‌هایی برای بیمه فعالان قرآنی داریم که امیدواریم با همکاری مسئولان بتوانیم آن را محقق سازیم.

تلاش برای قرارگیری فعالان قرآنی زیر نظر بیمه اجباری

وی با بیان اینکه ناشران بدون اینکه از بودجه وزارت ارشاد مبلغی کسر شود از وزرات کار حمایت 100 درصدی برای بیمه کارفرما برای پنج نفر می‌گیرند، گفت: شرط این امر داشتن مجوز وزرات ارشاد است. حدود چهار هزار ناشر فعال داریم که هر کدام پنج نفر را تحت پوشش قرار بدهند در مجموع 20 هزار نفر بدون اعتباری از سوی ارشاد تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند که امیدواریم ما هم بتوانیم برای فعالان قرآنی این روند را پیش گیریم.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به اشکال صندوق فرهنگ و هنر، گفت: بیمه صندوق فرهنگ و هنر مشاغل آزاد محسوب می‌شود یعنی برای بازنشستگی آن‌ها 18 درصد پایه حقوق تعلق می‌گیرد در حالی که بیمه اجباری 30 درصد پایه حقوق است بر همین اساس ما در تلاش هستیم بتوانیم فعالان قرآنی را تحت پوشش بیمه اجباری قرار دهیم که امیدواریم بتوانیم با همکاری فراکسیون قرآن و کمیسیون فرهنگی مجلس این ظرفیت‌ها را فعال کرده و در این عرصه به نتایج خوبی هم برسیم.

2.9 درصد از مصارف عمومی دولت مربوط به امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری است که این مبلغ در لایحه بودجه سال آینده معادل 10641 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین 12.3 درصد بودجه امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری مربوط به بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که مبلغ آن معادل 1312 میلیارد تومان و 3.8 درصد بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش برنامه فعالیت‌های قرآن و عترت در وزارت است که مبلغ آن حدود 50 میلیارد تومان است.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین