عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۴۲۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل:
معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع) گفت: امعه در روز 9 ربیع‌الاول باید نیازش به امام و نیازش به ظهور را متوجه شود و بداند غیبت امام به معنای ندیدن امام نیست، «ظهور» یعنی امام حکومت می­‌کند.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع) در گفت‌وگویی با بیان اینکه اصل آغاز امامت امام عصر(عج) روز هشتم ربیع است، ابراز داشت: عالم بدون امام نمی­‌تواند باشد، دقیقاً زمانی که وجود نورانی امام عسکری(ع) به شهادت رسیدند، از همان لحظه حضرت حجت به امامت رسیدند، اما اینکه 9 ربیع را آغاز امامت قرار دادند، به این خاطر بوده که چون روز هشتم روز شهادت امام حسن عسکری(ع) است، به طور طبیعی شروع مراسم آغاز امامت را 9 ربیع قرار دادند، نه به این معنا که از 9 ربیع امامت حضرت آغاز شده، به این دلیل که با روز شهادت فاصله­‌ای داشته باشد.

*روز 9 ربیع‌الاول بهانه‌ای برای توجه بیشتر قلوب مؤمنان به امام زمان(عج) است/شاخص «بهشت» یاری امام است

وی با بیان اینکه روز نهم ربیع‌الاول بهانه‌ای برای توجه بیشتر قلوب مؤمنان و مسلمانان به امام زمان(عج) است، افزود: در مورد هیچ امامی مراسم آغاز امامت نداشتیم و اصلاً معمول نبوده است، وقتی امامتی آغاز می­‌شده یک شیوه شیوه اساسی این بوده که شاگردان اهل­ بیت(ع) به سمت آن امام می­‌رفتند، با آن امام بیعت می­‌کردند،‌ از آن امام حمایت می‌­کردند، می­‌خواهیم 9 ربیع‌الاول روزی باشد که جامعه بداند امروز، سالروز بیعت با امام است.

حجت‌الاسلام کفیل 9 ربیع‌الاول را بهانه­‌ای برای پیوند و میثاق با حضرت حجت(عج) دانست و درباره معانی «عهد» و «بیعت» گفت: «عهد» یعنی پیمان، «بیعت» هم یعنی التزام به آن پیمان و برنامه­‌ریزی برای یاری امام، در روایت داریم بهشت 3 درجه است، بالاترین درجه بهشت برای کسانی است که با دست و زبان یار امام هستند، یک درجه پایین­‌تر برای کسانی است که با زبان یار امام هستند، درجه پایین­‌تر هم برای کسانی است که امام را دوست می­‌دارند، یعنی شاخص بهشت یاری امام است.

وی با بیان اینکه طبق راویات بدترین جایگاه جهنم برای کسانی است که با دست و زبان با امام مخالفت می­‌کنند، ادامه داد: روز 9 ربیع‌الاول، روز بیعت است، اصل بر این است که این روز برنامه­‌ای برای نصرت ولی و یاری امام باشد، امام عصر(عج) نیاز به وجود یار دارند، حالا ما هر برنامه­‌ریزی­‌ای می­‌کنیم، هر مراسمی برگزار می­‌کنیم و هر جلسه­‌ای داریم و هر حرکتی می­‌کنیم، این یاری باید محور کار ما باشد، اینکه حضرت حجت تا الان ظهور نکردند این است که یاران نیستند.

*جامعه در روز 9 ربیع‌الاول باید نیازش به ظهور را متوجه شود

معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع) با تأکید بر اینکه جامعه جهانی هنوز آماده برای ظهور حضرت نشده است، دلیل این امر را فراهم نشدن فضای یاری توصیف کرد و بیان داشت: جامعه در روز 9 ربیع‌الاول باید نیازش به امام و نیازش به ظهور را متوجه شود و بداند غیبت امام به معنای ندیدن امام نیست، «غیبت امام» به این معنا است که امام حکومت نمی­‌کنند، «ظهور» یعنی امام حکومت می­‌کند و «غیبت» یعنی امام بستر حکومت­شان فراهم نیست، جامعه باید متوجه شود با حاکمیت امام چه اتفاقی می‌‌افتد، این در حالی است که اگر ما هر موضوعی را بفهمیم که چرا رخ می­‌دهد، در آن موضوع دغدغه‌مند شده و حرکت می­کنیم، پس هنوز نه امام را خوب می­‌شناسیم و نه ظهور را شناخته‌ایم.

وی درباره علت توجه به روز 9 ربیع‌الاول در جامعه گفت: اکنون چون حاکمیت دست متدینان است و کشور ما یک کشور شیعی است، به این مسأله بیشتر توجه می­‌شود، به برخی مسائل از جمله پیاده‌روی اربعین، اعتکاف و لیالی قدر نگاه کنید، آیا در گذشته اعتکاف در این حد بوده؟ آیا اجرای لیالی قدر در این حد بوده است؟ یا پیاده­‌روی اربعین از سال‌ها قبل وجود داشته است، ولی الان چه شده که پر رنگ شده است؟ زیرا فضا اکنون در اختیار ماست، بنابراین وقتی حاکمیت دینی است، رشد دینی هم رخ می­‌دهد.

*بخشی از برنامه‌های مهدوی به مناسبت 9 ربیع‌الاول

حجت‌الاسلام کفیل خاطرنشان کرد: چند نکته در روز 9 ربیع امسال باید توجه کنیم،‌ اینکه هر روز برای ظهور گام برداریم و 9 ربیع و نیمه شعبان بهانه توجه است، لذا در کل کشور در امامزاده­‌ها و مساجد در دو شب، یکی شب شهادت امام حسن عسکری(ع) و شب 9 ربیع مراسم برگزار می‌کنند، برگزاری حدود 100 نشست دانشجویی در دانشگاه­‌های کشور با محوریت ویژگی یاران امام، نقش دانشجویان در زمینه­‌سازی ظهور و مهدویت و بایدها و نبایدها، برگزاری 100 نشست در مدارس علمیه،‌ اجرای طرح «یاران آفتاب» در مدارس کل کشور، اجرای برنامه صبحگاه مهدوی ویژه دانش‌آموزان از جمله برنامه‌های در پیش‌روی روز 9 ربیع در کشور است.

وی ادامه داد: به همین مناسبت سرودی آماده شده که در اختیار مدارس قرار داده می­‌شود که این سرود را در ایام 9 ربیع­‌الاول در زنگ­ تفریح از بلندگوهای مدارس پخش می‌شود، همچنین «صبحگاه مهدوی» برای نیروهای نظامی و انتظامی انجام می‌شود،‌ مسابقه کشوری کتابخوانی از کتاب «جهت­‌نما» که شامل 40 پرسش و پاسخ مهدوی از حجت الاسلام و المسلمین قرائتی است، هم به مناسبت این ایام برگزار می‌شود.

معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع) ابراز داشت: بنیاد مهدویت چهار هزار فارغ­‌التحصیل دوره­‌های تربیت مربی دارد که از سال 85 در استان­‌های متعدد دوره مهدویت را گذرانده‌اند، حداقل یک دوره 160 ساعته دوره مهدویت را گذراندند. این شبکه 4 هزار نفری بنا است با مدیران استان­‌ها هماهنگ شوند و در مدارس ابتدایی و دبیرستان برای نشست­‌های مهدوی حضور پیدا کنند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین