عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۲۶
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰
حجت‌الاسلام خانجانی:
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: تلاش خود علی‌اکبر (ع) بود که او را شبیه‌ترین افراد از نظر اخلاق و سخن گفتن به حضرت رسول(ص) می‌کند البته نوع گفتار و ادبیاتی که حضرت علی‌اکبر (ع) دارد دست یافتنی است.

عقیق: حجت‌الاسلام قاسم خانجانی استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگویی با  درباره جنبه‌هایی که می‌توان حضرت علی‌اکبر (ع) را الگو قرار داد، گفت: یکی از مباحثی که بسیار مهم است و البته مشکل برخی از جوانان نیز به شمار می‌رود این است که نسبت به مبانی دین و اصول و اعتقادات، آن یقین، باور قلبی و ایمان راسخ، کمتر به چشم می‌خورد بدین معنا که هر جایی که ما مشکل پیدا می‌کنیم وقتی به ریشه‌یابی آن می‌پردازیم متوجه می‌شویم که در اثر نبود یقین و باور قلبی به اصول و مبانی دینی است و این مسئله دقیقاً همان نکته‌ای است که می‌توان از حضرت علی‌اکبر (ع) آموخت.

وی اظهار داشت: آنچه که باعث شده بود تا حضرت علی‌اکبر (ع) تا لحظات آخر، ثابت قدم بوده و در راه دفاع از دین و ولایت فداکاری کند برخورداری از یقین و باور بود؛ ممکن است ما در مجالس و محافل مذهبی، این موضوع را بارها شنیده باشیم اما واقع مطلب این است که کمتر به آن توجه داشته‌ایم زمانی که حضرت علی‌اکبر (ع) مشاهده می‌کند امام حسین(ع) آیه استرجاع  یعنی «انا لله و انا الیه راجعون» را قرائت می‌کند حضرت علی‌اکبر (ع) بیان می‌کند که باکی از مرگ ندارد.

استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اینکه انسان به راهی که در آن قرار دارد یقین داشته باشد که بر حق بوده و سپس تا پای مرگ، در آن مسیر حرکت کند و ثابت‌ قدم باشد نکته بسیار مهمی است، اگر امروز جوانان ما نسبت به اعتقادهای خود چنین یقین و باوری را داشته باشند به راحتی دستخوش افکار نادرست و گمراه‌ کننده نمی‌شوند.

وی افزود: متاسفانه امروز مشاهده می‌کنیم که برخی از جوان‌ها به دلیل نداشتن باور عمیق قلبی، شخصیت خود را تا حدی پایین می‌آورند که بازار، مد، تفکر اطرافیان، دوستان و رفقا به راحتی در او اثر می‌گذارد و آرام آرام از مسیر درست و اصلی منطبق بر تعالیم دینی زاویه پیدا می‌کند به طوری که هر چه به سمت جلو حرکت می‌کند انحراف او بیشتر می‌شود و وقتی متوجه می‌شود که دیگر، هیچ نشانی از دینداری در ظاهر و باطن او به چشم نمی‌خورد.

خانجانی تصریح کرد: امروز برخی از جوانان، به درجه‌ای می‌رسند که حتی با خودشان نیز بیگانه بوده و حاضر نیستند سخن حق و منطقی را بپذیرند تا جایی که گاهی اوقات به خودشان نیز دروغ می‌گویند که این موضوع در اثر نداشتن باور و اعتقاد قلبی و راسخ به اصول و مبانی دینی است اما این اصول و اعتقاد راستین در سطح بسیار بالایی در شخصیت علی‌اکبر (ع) موج می‌زند.

وی در پاسخ به این سؤال که شاید بعضی از افراد این گونه تصور کنند که در حال حاضر ما نمی‌توانیم به درجه شخصیتی علی‌اکبر (ع) دست یابیم، گفت: در این موضوع شکی نیست اما باید توجه داشت که تا چه اندازه برای قرار گرفتن در این مسیر تلاش می‌کنیم و گر نه، نه از ما خواسته‌اند و نه ما می‌توانیم به درجه ایمان ائمه اطهار (ع) برسیم! باید توجه داشته باشیم چقدر حاضریم از خواسته‌های نفسانی و تمایلات مادی خویش برای پیشرفت در دین، دست بکشیم و پاسخ به این سؤال، جایگاه مهمی دارد.

استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به برشمردن سه مشخصه و ویژگی بارز حضرت علی‌اکبر(ع) از سوی امام حسین (ع) اظهار داشت: یکی از نظر خَلق و خلقت فیزیکی و به لحاظ جسمی، دیگری از نظر خُلق و اخلاق و سومین ویژگی منطق و نوع سخن گفتن علی‌اکبر (ع) است؛ درباره خلقت حضرت علی‌اکبر (ع) که شبیه‌ترین افراد به پیامبر (ص) بود کاری از دست ما بر نمی‌آید اما درباره خُلق و منطق حضرت علی‌اکبر (ع) باید گفت که همه جوان‌ها می‌توانند در اخلاق و منطق آنقدر پیشرفت کنند که «اشبه‌الناس برسول الله» شوند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع تلاش خود حضرت علی‌اکبر (ع) است که او را شبیه‌ترین افراد از نظر اخلاق و سخن گفتن به حضرت رسول(ص) می‌کند و این مسئله را می‌توان به عنوان یک الگوی بسیار خوب، پیش روی خود قرار دهیم. بنابراین نوع گفتار و ادبیاتی که حضرت علی‌اکبر (ع) دارد دست یافتنی است و جوانان ما می‌توانند خود را در اخلاق و نوع سخن گفتن به حضرت علی‌اکبر (ع) نزدیک کنند.

خانجانی با گلایه از اینکه جوانان ما امروز آنقدر به نوع پوشش، مد لباس، مد مو و آرایش اهمیت می‌دهند که البته نوع و مدل گفتارشان بر اساس یک مد غلط و نادرست شکل گرفته است، عنوان کرد: یک جوان، آنقدر قابلیت و ظرفیت دارد و می‌تواند در مسیر کمال الهی تلاش کند و خود را بالا ببرد که وقتی از دنیا رفت یک امام معصوم (ع) از شدت تأثر فقدان او دنیا را بی‌معنا معرفی کند.

وی گفت: تعبیری که امام حسین (ع) بعد از شهادت علی‌اکبر (ع) دارند می‌فرمایند: «علی الدنیا بعدک العفا» خاک بر سر دنیا بعد از رفتن تو! درباره حضرت ابوالفضل (ع)، مسلم و یا حُر، این سخن وجود ندارد و فقط سیدالشهداء برای حضرت علی‌اکبر (ع) این جمله را به کار می‌برند و نشان می‌دهد که یک جوان آنقدر می‌تواند به لحاظ معنوی رشد کند که امام معصوم (ع) یا رهبری عالی‌مقام چنین تعبیری را برای او به کار ببرد. همچنین مشابه این تعبیر را از حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در مورد برخی از شهدای دفاع مقدس و سرداران شهید نیز به چشم می‌خورد.


منبع:فارس

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین