عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۶۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
امام حسین(ع) در کلام امام خمینی(ره) /
امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه سیدالشهداء(ع) به دادِ اسلام رسید، گفت: آن کسانی که می‌گویند روضه سیدالشهداء(ع) را نخوانید، اصلًا نمی‌فهمند مکتب امام حسین(ع) چه بوده و نمی‌دانند یعنی چه.
عقیق:شنیدن فضایل و برخی ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی ائمه اطهار(ع) در کلام بزرگان دین باعث ایجاد نگرش و معرفتی نوین در افکار شیعیان می‌شود. در واقع ایام ولادت‌ها و شهادت‌های امامان معصوم(ع) باید فرصتی جهت تبیین معارف و فضایل این بزرگواران باشد تا جامعه اسلامی ضمن اینکه به غم و شادی می‎پردازد، به شعور و معرفت عترت(ع) نیز برسد.

امام خمینی (ره)، اندیشه‌های خود را از قرآن و سیره ائمه(ع) فرا گرفت. سیره و سخن امام حسین(ع) برای امام خمینی(ره) از جمله منابع غنی دینی است که در رشد و نمو تفکر ایشان نقش بارزی داشته است.

در عصر ما امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پیوسته در مناسبات مختلف با نوع نگاه و بصیرت نافذشان بارها و بارها به بیان مسائل و نکات مهم درباره نحوه عزاداری برای اهل‌بیت(ع) پرداخته‌اند، امروزه پس از گذشت سال‌ها از آن طرح بحث‌ها، وقتی کمی دقیق می‎شویم، ارزش و بصیرت چنین افرادی برایمان بیش از پیش نمایان می‌شود و لزوم به کارگیری آنها در جامعه را به وضوح حس می‎کنیم.

* در ادامه به برخی از بیانات امام خمینی (ره) درباره نقش گریه و روضه در بقا و حفظ اسلام  اشاره می‌شود:

من چند جمله راجع به تکالیف کلی روحانیون و اهل محراب و منبر باید عرض کنم و بعد مشکلاتی که هست. آقایان روحانیون و به خصوص اهل منبر، خطبا، اینها سخنگوی اسلام هستند، اگر حکومتی سخنگو می‌خواهد، سخنگوی اسلام، آقایان خطبا هستند.... سیدالشهداء(ع) به دادِ اسلام رسید، سیدالشهداء(ع) اسلام را نجات داد، روضه سیدالشهداء(ع) برای حفظ مکتب ایشان است، آن کسانی که می‌گویند روضه سیدالشهداء(ع) را نخوانید اصلًا نمی‌فهمند مکتب سیدالشهداء(ع) چه بوده و نمی‌دانند یعنی چه؛ نمی‌دانند این گریه‌ها و این روضه‌ها این مکتب را حفظ کرده است.

الآن هزار و چهار صد سال است که با این منبرها، روضه‌ها، ذکر مصیبت‌ها و با این سینه‌زنی‌ها ما را حفظ کرده‌ است؛ تا حالا آورده‌اند اسلام را. این عده از جوان‌هایی که اینطور نیستند که سوء نیت داشته باشند خیال می‌کنند حالا باید ما حرف روز بزنیم! حرف سیدالشهداء(ع) حرف روز است، همیشه حرف روز است، همیشه حرف روز را سیدالشهداء(ع) آورده است، دست ما داده و سیدالشهداء(ع) و مکتبش را این گریه‌ها حفظ کرده است، این مصیبت‌ها و داد و قالها حفظ کرده؛ این سینه‌زنی‌ها و این دستجات، عرض می‌کنم اینها حفظ کرده است. اگر فقط مقدّسی بود و در اتاق و داخل خانه می‌نشست برای خودش و مدام زیارت عاشورا می‌خواند و تسبیح می‌گرداند، نمانده بود چیزی، هیاهو می‌خواهد.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین