عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۱۶۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶
اسلام پیشاپیش در قلوب و فطرت و اندیشه های مردم جا داشته است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی در گفتگویی درخصوص فطری بودن اسلام گفت: اسلام دین فطری است. خداوند در قرآن می فرماید: فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ.  یعنی اسلام پیشاپیش در قلوب و فطرت و اندیشه های مردم جا داشته است.اسلام در وجود همه آحاد بشری وجود دارد. پیامبر اکرم(ص) این فطریات را کشف کردند و به آدمی اطلاع رسانی کردند که فطرت و سرشت و باطن تو و فضای وجود خلقی تو همان است که اسلام می گوید. دلیل اینکه مردم با این شدت و حدت به اسلام روی آوردند این است که مردم دیدند که اسلام همان حرف هایی را می زند که انسان در وجود و ضمیر خود دنبال تحقق آن حرف هاست.
وی ادامه داد: اسلام طرفدار زیبایی است و واقعا زیبایی را دوست دارد و خودش هم زیباست. چنانکه پروردگار عالم هم زیباست. اسلام گذشت، عفو و اغماض را تشویق می کند و انسان وقتی به درون خودش مراجعه می کند می بیند در درون خودش هم عفو و اغماض پسندیده و مطلوب نفس انسان است. اینکه اسلام دین فطری است یعنی تمام ادعاهای اسلام مطلوب نفس انسان است و همان چیزی است که انسان به دنبال آن بوده است.
حجت الاسلام ادیب تربیت اسلامی را منطبق بر فطرت دانست و بیان کرد:  تربیت اسلام هم مبتنی بر همین فطرت است یعنی اسلام، رسول خدا(ص)، امیرالمومنین(ع)، بزرگان عالم وجود همه دستور داده اند که ای انسان فرزندت را بر مبنای فطرت تربیت کن یعنی فطریات را بشناس و مطلوب فطرت را بشناس. در بسیاری از آیات قرآن مطلوب فطرت بیان شده که چه چیزهایی خوب است. مثلا ان الله غفور رحیم. هم غفران هم رحمت هر دو از صفات پروردگار عالمیان است که انسان باید خودش را به آن سمت و سو تربیت کند و سوق دهد. بنابراین پدر و مادر ها هم باید بچه ها را برمبنای فطریات الهی و مطلوب نفس آدمی تربیت کنند. یعنی خدا سخاوت را دوست دارد. من هم که باید فرزندم را تربیت کنم  هم باید خودم سخی باشم و هم باید فرزندم را در جهت سخاوت و سخی بودن تربیت کنم.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین