عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۵۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مروری بر دهمین نشست گفت‌وگوی آیینی بنیاد دعبل؛
وقتی با ازدحام جمعیت مواجه می‌شویم همه برنامه‌ریزی‌ها و معادلات به هم می‌ریزند و با تجربه چند سال اخیر به این نتیجه رسیدیم که در پیاده‌روی اربعین امسال یک نوع چابک‌سازی در دعوت از سخنرانان و مداحان انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار عقیق، دهمین نشست گفتگوی آیینی بنیاد دعبل خزاعی با حضور حجت‌‌الاسلام پروانه مدیر جذب و ساماندهی بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد. وی پس از ارائه گزارشی در مورد وجه تمایز دو ارگان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و شرایط کارگزاران فرهنگی در 19 منطقه کشور، درباره حضور مداحان و روحانیون، گفت: شرایط سنی مداحان برای حضور و گرفتن کد، حداقل ۲۷ سال سن، داشتن پایه سوم حوزه و متأهل بودن است و روحانیون نیز به طبع با حداقل شرایط سنی ۲۷ سال و پایه تحصیلی ۷ حوزه و وضعیت تأهل است.

مدیر جذب و ساماندهی بعثه مقام معظم رهبری درباره ارزیابی‌ و مراحل ثبت نام روحانیون و مداحان توضیح داد: از همه افراد برای جذب و اعزام به سفرهای حج و عتبات، ابتدا یک آزمون کتبی گرفته‌ می شود و سپس با توجه به سطح و پایه هر فرد بر اساس آموزش های انجام شده به کاروانان معرفی می شوند.

وی با اشاره به تحولات جدید بعثه، عنوان کرد: روحانیونی که برای اعزام حج درنظر گرفته ایم، همان افرادی هستند که در مناسک عمره حضور دارند و با ورودشان به گردانه اگر شرایط لازم را داشته باشند به عنوان روحانی معین به کاروان‌ها معرفی می شوند، همچنین در بین این افراد بانوان داری شرایط را با توجه به مراحل آزمون و آموزش با نام معینه در کاروان هایی که جمعیت حضور زنان‌شان بالا باشد، خواهیم داشت.

حجت‌‌الاسلام پروانه با اشاره به نزدیک شدن موسوم حج، گفت: امسال در ۴ گروه ۸۵، ۱۱۵، ۱۳۵ و ۱۶۰ نفره به حج اعزام خواهیم داشت که در گروه های بالای ۱۰۰ نفر به همراه روحانی کاروان یک روحانی معین یا خانم معینه اعزام خواهیم داشت. البته در این بین ۴۲۸۲ روحانی و ۵۲۵۷ مداح برای برگزاری مناسک و برنامه های دینی مذهبی در کاروان ها حضور دارند.

وی با اشاره به تعطیلی حج در سال گذشته و جذب روحانیون به سفر عتبات، بیان کرد: انتخاب هر روحانی و مداحی برای کاروان‌ها، به انتخاب مدیران کاروان است. ما در این دو سال بیشتر از دهه‌های گذشته اعزام روحانی به عتبات داشتیم که تنها دلیلش تعطیلی سفر حج است. همان ظرفیت فرهنگی که در مراسم حج واجب و حج عمره وجود دارد، در حوزه عتبات هم نمود کرده. چه بسا که سفر به عتبات عالیات اقتضا می‌کند، حضور بیشتری از مداحان را داشته باشد.جدای از اعزام مداحان و جامعه روحانی به عراق، مرکز اصلی بعثه رهبری در شهر کربلا مستقر است و دیگر شعبه ها برای برگزاری​ مراسم‌های فرهنگی​ در نجف و کاظمین است.

حجت الاسلام والمسلمین پروانه درخصوص اجرای دعای کمیل در مراسم حج اظهار داشت: در مراسم حج امسال با توجه به ممنوعیت خواندن دعای کمیل در فضاهای باز، سالن های بزرگی را برای این امر در هتل‌ها در نظر گرفته‌ایم. ما به ازای هر کاروان، افرادی را به عنوان ارزیاب و رابط بعثه مقام معظم رهبری به کاروان‌ها می فرستیم تا ضمن ارزیابی این عزیزان اگر خطا و یا شبهاتی وجود داشت، گوشزد کند.

این عضو هیئت مدیره بعثه مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال خبرنگار عقیق، خاطرنشان کرد: در آخرین فعالیت بعثه رهبری طرح پالایش مداحان و روحانیون را داشتیم که در یک مقطع زمانی تعداد زیادی از مداحان را بر اساس آزمون های کتبی، آموزش های حضوری و غیر حضوری جذب کردیم. بهترین شکل اعزام به عتبات وجود هم روحانی و هم مداح است تا هر کدام در جای خودشان در کاروان ها فعالیت داشته باشند.

وی در خاتمه پیرامون برنامه نامنظم سال قبل بعثه در ایام اربعین حسینی به خبرنگار عقیق گفت: می‌دانید که اربعین شرایط خاص خودش را دارد. وقتی با جمعیت غیرقابل توصیف و ازدحام مردم از سراسر دنیا مواجه می‌شویم همه معادلات و پیش‌بینی‌ها از بین می‌رود. از این رو با قرار دادن کمیته آموزشی و بررسی نقاط ضعف سال قبل به این نتیجه رسیدیم با اقتضائات این پیاده‌روی بزرگ، افراد جوان‌تری را برای سخنرانی و مداحی دعوت کنیم تا در پیاده‌روی هم پا به پای جوانان و راهپیمایان حرکت کنند و همراهی بیشتری با زائرین داشته باشند.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین