عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
 (عقيق: رازهاي مرثيه‌خواني (5
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
 
  -81 هنگام مرثيه خواني به همه‏ي جمعيت نگاه کنيم تا توجه همگان را جلب نماييم. و نيز براي جلب توجه و تاثير بيشتر مي‏توانيم در حد ضرورت و متناسب و هماهنگ با محتواي مرثيه از حرکات سر و صورت و دست استفاده کنيم.

 

-82براي مرثيه خواني ترس به خود راه ندهيم، و از جمعيت زياد شنوندگان و شخصيت آنان هراسان نشويم.

 

-83 در آغاز مرثيه خواني ترس و لرز و دلهره و ضربان شديد قلب امري طبيعي است، از اين رو ياس را به خود راه ندهيم و مرثيه خواني را در «جاهاي مختلف» و در حضور «جمعيتهاي گوناگون» تمرين و دنبال کنيم تا ترس و دلهره‏ي ما از بين برود.

 

-84 آثار و فوايد معنوي مرثيه خواني را به خاطر بياوريم، تا علاقه‏ي ما به مرثيه خواندن بيشتر شود که نعمتي بزرگ است و متاسفانه برخي از آن غافلند.

 

-85 اگر مرثيه را همراه با سخنراني مي‏خوانيم مواظب باشيم که مرثيه‏ي ما ناقض سخنراني‏مان نباشد و بعکس، مثلا - بنا به فرض - اگر در سخنراني مي‏گوييم: «توبه در آخر عمر پذيرفته نمي‏شود» در اين صورت نبايد مرثيه‏ي حضرت حر را بخوانيم، زيرا حضرت حر در آخر عمرش توبه کرد و امام حسين - عليه‏السلام- توبه‏ي او را پذيرفت.

 

-86 هدف نهايي از مرثيه خواني «گرياندن» نيست، اگر چه مرثيه‏ي همراه با گريه بهتر است.

 

-87مرثيه خوان بايد آنچنان ورزيده باشد که اگر به او گفتند در سه دقيقه مرثيه خواني کند بتواند، و چنانچه به وي گفتند در سي دقيقه مرثيه خواني کند باز هم بتواند.

 

-88 اگر در آغاز راه هستيم به خود «تلقين» کنيم که مي‏توانيم مرثيه خواني نماييم، زيرا تلقين يکي از راههاي تعليم و تعلم است.

 

-89 در همه جا نبايد مرثيه خواند، بلکه بايد يا شرايط مرثيه خواني موجود باشد و يا شرايط آن را به وجود آورد و سپس مرثيه خواند.

 

-90 مرثيه‏ها را مطابق فهم و موقعيت فردي، سني، زماني و مکاني شنوندگان انتخاب کنيم و بخوانيم. مثلا براي نوجوانان مرثيه‏ي حضرت قاسم - عليه‏السلام- و براي کودکان مرثيه‏ي حضرت رقيه - عليهاالسلام - و براي بانوان مرثيه‏ي حضرت زينب - عليهاالسلام - را بخوانيم.

 

-91 مي‏توانيم از مرثيه‏ها نکات اخلاقي، تربيتي، سياسي، تاريخي و نظامي را استفاده کنيم و آنها را براي شنوندگان بازگو نماييم. يک فرمانده‏ي نظامي مي‏گفت: «گاهي مواقع از مراثي امام حسين - عليه‏السلام- و پيکار او با دشمنانش، نکات نظامي را برداشت مي‏کنيم».

 

-92 معمولا از تعابيري که مخصوص همان زمانها بوده است استفاده کنيم، مثلا به جاي خيمه کلمه‏ي چادر يا سنگر و به جاي عمود، کلمه‏ي گرز را به کار نبريم.

 

-93 مجالس دعا، ختم و مانند آن زمينه‏ي خوبي براي يادگيري و شروع مرثيه خواني است.

 

-94 فقط براي ديگران مرثيه نخوانيم، بلکه در بعضي اوقات و در تنهايي براي خود يا خانواده‏مان نيز مرثيه بخوانيم.

 

-95 جلسه‏ي مرثيه مي‏تواند براي مخاطبان، جلسه‏ي توبه و بازگشت به سوي خدا نيز باشد، به آن توجه کنيم و از آن استفاده نماييم.

 

-96 مرثيه خوان نبايد بر مسموعاتي (شنيده‏ها) که به نظر دروغ و غير صحيح يا غير قابل قبول است تکيه کند.

 

-97 در مجالس مرثيه خوانهاي خبره و مشهور شرکت نماييم، تا از روش و کيفيت مرثيه خواني آنان نيز بهره‏مند شويم. يکي از مرثيه خوانها مي‏گفت: «براي يادگيري مرثيه خواني بايد در جلسات مرثيه خوانها شرکت کنيد تا با چشم خود ببينيد که چگونه مرثيه مي‏خوانند»
 

-98 مرسوم است که در هر يک از روزها يا شبهاي دهه‏ي محرم، مرثيه‏ي يکي از وقايع يا شهداي کربلا را مي‏خوانند، از مرثيه خوانان با تجربه اين را سوال کنيم که مثلا در شب تاسوعا يا عاشورا چه مرثيه‏اي بايد خوانده شود؛ البته اين امر در جاهاي مختلف متفاوت است.

 

-99 اگر مثلا در دو جا مرثيه خواني مي‏کنيم بهتر است براي هر کدام مرثيه‏ي جداگانه و يا دو قسمت مختلف از يک مرثيه را بخوانيم، زيرا در بعضي موارد ممکن است برخي از شنوندگان هر دو جا يکي باشند.

 

-100 مرثيه‏ها را طوري بازگو نکنيم که خواري و ذلت خاندان عصمت و طهارت - عليهم‏السلام - از آن برداشت شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین