عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۴۲
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸
هر كاري نياز به شاگردي كردن دارد ولي گاهي در كنار شاگردي استفاده از تجربه‌هاي ديگران نيز راه‌گشاست. بيش از 100 نكته كاربردي براي مداحي در نظر گرفته‌ايم كه به مرور زمان آنها را منتشر خواهيم كرد.

عقيق: بايد ها و نبايدهاي مرثيه‌خواني:

-1 در مرثيه خواني به «خدا» توکل کنيم.

 -2 در مرثيه خواني توسل به معصومان و کمک از آنان بويژه حضرت فاطمه‏ي زهرا و امام حسين و حضرت مهدي - عليهم‏السلام - را فراموش نکنيم.

 -3 در مرثيه خواني، از خاندان عصمت و طهارت - عليهم‏السلام - با احترام ياد کنيم، مثلا براي مرد (عليه‏السلام) و براي زن (عليهاالسلام) را به کار بريم.

 -4 از خدا بخواهيم تا خاندان عصمت و طهارت بويژه حضرت مهدي - عليهم‏السلام - به جلسات مرثيه خواني ما عنايت کنند و در اين گونه مجالس تشريف بياورند و چشمان گنهکار ما را به جمال دل آراي خويش نوراني بفرمايند.

 -5 اگر به مرثيه خواني علالقه داريم از خاندان عصمت و طهارت بويژه حضرت فاطمه‏ي زهرا و امام حسين و امام زمان - عليهم‏السلام - بخواهيم تا ما را در زمره‏ي مرثيه خوانان واقعي خود قرار دهند.

 -6 مرثيه خواني از نعمتهايي است که خداوند و خاندان عصمت و طهارت - عليهم‏السلام - به دوستان خود عطا مي‏کند، پس آن را دست کم نگيريم و کم ارزش نکنيم.

 -7مي‏توانيم ثواب مرثيه خواني خود را به معصومان - عليهم‏السلام - يا مراجع تقليد - رضوان الله عليهم - و يا پدر و مادر و فاميل و مانند آن هديه کنيم.

 -8خواندن مرثيه را به عنوان انجام عبادت و وظيفه‏ي شرعي بدانيم.

 -9در هنگام مرثيه خواني با طهارت و با نظافت باشيم.

 -10 مي‏توانيم پيش از مرثيه خواني دو رکعت نماز بخوانيم و از خدا بخواهيم تا ما را در مرثيه خواني موفق بدارد.

 -11 شايسته است پيش از خواندن مرثيه جمله‏ي «يا اباعبدالله ادرکنا» يا جمله‏ي «يا صاحب الزمان ادرکنا» و يا جمله‏ي «يا فاطمة الزهراء ادرکينا» را از قلب خود بگذرانيم و يا بر زبانمان جاري نماييم.

 -12پيش از مرثيه خواني درباره‏ي آن فکر نماييم که چگونه آن را آغاز کنيم، چگونه آن را ادامه دهيم و چگونه آن را به پايان بريم و بطور کلي چگونه آن را بيان نماييم.

 -13 مرثيه را با نام و حمد خدا و درود و صلوات بر پيامبر گرامي اسلام - صلي الله عليه و آله - و ائمه‏ي معصومين - عليهم‏السلام - و بيزاري از دشمن آنان آغاز کنيم. مثلا بگوييم: «بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمن، ثم الصلوة و السلام علي سيدنا و نبينا ابي‏القاسم محمد و علي اهل بيته الطيبين الطاهرين و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين من الآن الي قيام يوم الدين».

 -14مي‏توانيم مرثيه را نيز با نام خدا و ياد صفات خدا آغاز کنيم. مثلا بگوييم: «بسم الله الرحمن الرحيم، يا رحمان يا رحيم...».

 -15 پس از ذکر نام و صفات و حمد خدا و درود بر معصومان مي‏توانيم چند بيت شعر بخوانيم و يا خاطره و داستاني را ذکر کنيم و سپس اصل مرثيه را بازگو نماييم.

 -16 اگر شعر يا خاطره و يا داستاني پيش از خواندن اصل مرثيه مورد استفاده قرار مي‏گيرد، سعي شود آن قدر طولاني نگردد که از اصل مرثيه بيشتر شود و اصل مرثيه و هدف و محتواي آن را تحت الشعاع خود قرار دهد.

 -17 چناچه شعر يا داستان يا خاطره و يا نظاير آن در مرثيه خواني مورد استفاده قرار گرفتند، بايد از نظر محتوا درست و از نظر مدرک صحيح و معتبر باشند.

 -18 شايسته است از اشعار عرفاني مربوط به مرثيه در همه جا استفاده نشود، زيرا عرفان، زمينه و يا زمينه سازي مي‏خواهد.

 -19در آغاز راه و پيش از خواندن مرثيه، آن را در خانه يا مانند آن تمرين و حفظ کنيم، تا در هنگام خواندن مرثيه دچار اشتباه و يا فراموشي نشويم.

 -20اگر شنوندگان براي شنيدن مرثيه بطور پراکنده نشسته‏اند، در صورت امکان از آنان بخواهيم به صورت جمعتر بنشينند.

 

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بی نشان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
0
0
باسلام منبعش کجاست؟
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین