عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۸۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
استاد انصاریان تبیین کرد:
مفسر قرآن و نهج البلاغه گفت: نشانه این که نور وارد قلب شده این است که خیلی راحت بتوانی به ملک الموت بگویی من آماده هستم، هر وقت آمدی، می ­آیم؛ دست و پا نمی­ زنم و التماس هم نمی­ کنم که من را نبر.
عقیق:استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه همدانی های تهران اظهارداشت: کلام الهی سراسر نور است البته ما تا در دنیا هستیم با چشمِ سر، نور بودن این کلام را نمی­ بینیم. ولی پرده که کنار رود و ما را به عالم دیگر انتقال دهند طبق دو آیه در سوره حدید، نتیجه این کلام را به صورت نور خواهیم دید. «يَوْمَ تَرَى اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْمُؤْمِناتِ». "تری" برای چشم و "نظر" برای عقل است. قیامت روزی است که تمام مردان مؤمن و زنان مؤمنه را می­ بینی که «يَسْعى نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ» پیشاپیش آنها نوری در حرکت است، این نور، نور خودشان هست که پیشاپیش­ در حرکت است.

وی با بیان اینکه کلام انبیاء نور است، اظهار کرد: ما میوه کلام را در وجود خودمان که عقاید پاک، عمل صالح، اخلاق حسنه است، با چشم نمی­ بینیم ولی بعداً می­ بینیم، کلام ائمه طاهرین(ع) هم نور است. چراغدان این نور در وجود ما کدام عضو ماست که نور خدا، نور انبیا و ائمه(ع) که کلامشان است در این چراغدان جا شود؟ طبق آیات و روایات چراغدان این سه نور که ماهیتاً یک نور است، ولی از سه منبع طلوع می­ کند، خدا، پیغمبر و امام معصوم(ع)، قلب است. "إذَا دَخَلَ النّورُ الْقَلْبَ"، پیغمبر(ص) می­ فرماید: این نور وقتی وارد دل می­ شود، چگونه وارد دل می­ شود؟ انسان باید دَرِ دل را به روی این نور باز کند و کلید باز کردن این دَر، عشق به حقایق است. حال یا باید زحمت بکشم و به حقایق معرفت پیدا کنم و عاشق شوم یا از دیگران که اهلش هستند بپرسم و بشنوم تا عاشق حقیقت، طالب و خواهنده شوم.  

این مفسر قرآن و نهج البلاغه افزود: این عشق و خواستن دَرِ قلب را باز می­ کند، نور هم راحت می­ تواند وارد قلب شود. وقتی وارد قلب می ­شود عجیب و غریب تحمل آدم را در برابر همه جریانات، حوادث، تلخی ­ها، شیرینی­ ها، کم ظرفیتی مردم، آزارشان، نگاهشان و زبانشان را بالا می­ برد. پیغمبر(ص) می ­فرماید: "إذَا دَخَلَ النّورُ الْقَلْبَ انْفَسَحَ وَانْشَرَحَ"، قلب گنجایش عجیبی پیدا می­ کند و روشنایی که وارد قلب می ­شود، ابد و ازل را به من نشان می ­دهد، من ابد و ازل را حق می­ بینم. نمونه های تمام جریانات را به من نشان می دهد و جریانات حق و باطل را می­بینم چون عاشق هستم لذا جذب حق می­ شوم و از باطل دوری می کنیم.

استاد انصاریان اظهار کرد: فرد عربی  به رسول خدا(ص) عرض کرد نشانه این نور که وارد قلب شده، چیست؟ پیغمبر(ص) چهار نشانه ذکر کرد و فرمود: "التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ"، غرور یعنی فریبکاری. یک علامت ورود این نور در قلب، این است که انسان در این چارچوب زندگی، از هر چه او را فریب می دهد و از حریم و شئون حق قطع می کند، کناره ­گیری نماید و هیچ کسی بهتر از خودمان نمی فهمیم چه مسایلی در زندگی ما را فریب می دهند.

وی ادامه داد: ‌خداوند در سوره بقره می فرماید: «ایها الناس» یعنی هر آدمیزادی در این دنیاست، «اعْبُدُوا رَبَّكُمُ»، بنده خدا باشید. در سوره فصلت هم آمده، شب را برای شما آفریدم که استراحت کنید. البته فقط برای استراحت ما نیست، چون اگر شب نبود و همه زمان، روز بود، کره زمین جهنم می شد، اگر همه زمان، شب بود، کره زمین یخبندان بود و حیاتی وجود نداشت.

این مفسر قرآن و نهج البلاغه اضافه کرد: «يا أَيُّهَا اَلنّاسُ اُعْبُدُوا رَبَّكُمُ اَلَّذِي خَلَقَكُمْ» خدایی که شما را آفریده، عبادت کنید، «وَ اَلَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ» شما را آفریدم همان طور که پیش از شما را آفریدم؛ «مِنَ اَلسَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ اَلثَّمَراتِ رِزْقاً لَكُمْ» خدایی که آسمان را بالای سر شما برافراشت با چه نظمی، میلیاردها سال است سرپاست و یک تلنگر به شما زمینی­ ها نزده و یک ستاره­ و خورشید هم پایین نیفتاده است.

استاد انصاریان به علامت دوم نور قلب اشاره و اظهار کرد: "التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ التَّزَوُّدَ لِسُكْنَى الْقُبُورِ" علامت دوم نور قلب این است که برای عالم برزخ زاد و توشه تهیه کنید. قرآن می­ فرماید: «وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ» فکر کنید ببینید، برای فردای خود چه چیزی آماده کردید.

وی در پایان گفت: علامت سوم "والاستعداد للموت"، نشانه اینکه این نور وارد قلب شده این است که خیلی راحت بتوانی به ملک الموت بگویی من آماده هستم، هر وقت آمدی، می ­آیم؛ دست و پا نمی­ زنم و التماس هم نمی­ کنم که من را نبر، آماده هستم "و التعهب لیوم النشور"، علامت چهارم این که قیامت خود را آباد کرده باشید، باید دنبال کسانی که این چهار علامت را دارند، گشت و با نفس خود دل مردگان را زنده کنند.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین