عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۸
درس‌هایی از قرآن
خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» کوثر/1 حالا که خدا به پیغمبر(ص) کوثر داد، شکرانه‌اش چیست؟ «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ» کوثر/2 شکر نعمت‌ها نماز است البته خدا نیازی به تشکر ما ندارد.
عقیق:حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس در سال جدید گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان  قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «آفات زبان- 1» که در 6 بهمن سال 1375 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ إِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ» آل عمران/164، «مَنَّ الله» یعنی منت به سرت گذاشتم قدر خودت را داشته باش برایت پیغمبر فرستادم پیغمبر مبعوث شد.

- «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» کوثر/1 این کوچکترین سوره‌های قرآن است که با بسم الله 4 آیه بیشتر ندارد و‌ شان نزولی هم دارد و آن اینکه پیغمبر(ص) پسر هم داشت منتهی پسرش کوچک بود از دنیا رفت به نام ابراهیم ... وقتی مردم دیدند پیغمبر(ص) پسر ندارد دختر هم در آن زمان تحقیر شده بود دختر را جزء وارث جدی نمی‌پنداشتند.

- قرآن می‌فرماید «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظیمٌ» نحل/58 وقتی به یکی از مردها می‌گفتند خانمت دختر آورد صورتش سیاه می‌شد «أَ یُمْسِکُهُ عَلى‏ هُونٍ‌ام یَدُسُّهُ فِی التُّرابِ» نحل/59 نگه‌اش دارم یا توی تراب و خاک دفن‌اش کنم می‌ماند که با ذلت نگه‌اش دارد یا توی خاک دفن‌اش کند. اما وقتی آمدند به امام زین العابدین(علیه السلام) گفتند خانمت بچه دار شده نپرسید پسر است یا دختر فرمود سالم است.

- خداوند می‌فرماید: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً» انشراح/6 سختی‌ها تمام می‌شود «وَ رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَکَ» انشراح/4 من نام تو را در دنیا بزرگ می‌کنم. خداوند جلوی زخم زبان را می‌گیرد. اصلاً آیه‌ای داریم که می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ» حج/38 خدا دفاع می‌کند. اگر مؤمن باشید و شکرگزار نعمت‌های خداوند او هم از شما دفاع خواهد کرد.

- خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» کوثر/1 حالا که خدا به پیغمبر(ص) کوثر داد. شکرانه‌اش چیست؟ «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ» کوثر/2 شکر نعمت‌ها نماز است البته خدا نیازی به تشکر ما ندارد.

- تشکر واجب است «فَصَلِّ لِرَبِّکَ»، «لِرَبِّکَ» نماز باید برای خدا باشد در نماز ذره‌ای ریا باشد باطل است. در 28 آیه از قرآن نماز و زکات با هم است «الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاة» مائده/55، «أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ» بقره/277

- «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ»، «فَصَلِّ» نماز هم بلافاصله باشد «فَصَلِّ»(فاء) یعنی فوری باشد برای بعد یعنی چه؟ کار خوب را تند بکنید اینکه می‌گویند عجله کار شیطان است در کارهای غیرعبادی. در کارهای عبادی عجله کار خداست.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین