عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۲۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۷
انس رمضانی با امام مهربانی(عج)/
معنای توجه ویژه به امام زمان (عج) در ماه مبارک رمضان این است که در مسیر صحیح قرار گرفته ایم و آرزوی ما درست و برحق است و فطرت ما در این ماه باسازی و بازیابی شده و با خداوند متعال و امام(عج) به عنوان حجت الهی ارتباط برقرار می کند.
عقیق:حجت الاسلام معنوی، کار شناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه گفت و گویی در تشریح فرازهایی از دعای افتتاح، اظهار کرد: در دومین فراز از فرازهای مهدوی دعای افتتاح به فرازی می رسیم که در آن به امیدبخشی و انتظاری پویا اشاره می شود. در این فراز می خوانیم اللهم وصل علي ولي أمرک، القائم المؤ مّل، و العدل المنتظر...» در این فراز امام دوازدهم(عج) شخصیتی است که حتما قیام می کند و ظهور ایشان یک آرزوی آرمانی برای جامعه اسلامی و جامعه شیعی و حتی می توان گفت یک آرزوی جهانی است.

وی افزود: این فراز بیان می کند انسان مخلوق خداوند متعال است و دارای فطرتی است که خدا در ذات او به ودیعه گذارده و بر اساس این ذات انسان ها در پی کمال مطلوب هستند و آن را در مدینه فاضله ای جستجو می کنند که آن مدینه فاضله به دست امام عصر (ع) شکل می گیرد و آرزوی هر انسانی است که در این مدینه فاضله زندگی کند به خصوص آرزوی شیعه.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان ما به این افق نزدیک تر می شویم. وقتی ما بر پیامبر اسلام(ص) صلوات می فرستیم این ذکرها و حتی همین دعای افتتاح ذهن و روح و روان ما را با این مدینه فاضله پیوند می دهد.

 

معنوی بیان کرد: آنچه که امروز از آن به عنوان ظرفیت یاد می شود و برای تحقق مدینه فاضله لازم است این ظرفیت، از این طریق ایجاد می شود. ما اگر خواهان ظهور هستیم همه انسان ها حتی آنهایی که امام مهدی(عج) را تنها برای رسیدن به زندگی دنیایی می خواهند نیز خواهان آمدن ایشان هستند تا با آمدن امام عصر(عج) به زندگی دنیایی شان برسند.

این کارشناس مباحث مهدوی ادامه داد: صرف نظر از اینکه این افراد آیا برای زندگی اخروی نیز می توانند از این ظرفیت بهره مند شوند یا نه ولی آرزوی آنها نیز زندگی در چنین مدینه فاضله ای است. این آرزو، آرزویی است که در طی آن عدالت همه جا را فرا می گیرد و این عدالت تنها و تنها توسط امام مهدی (ع) به عنوان عدل منتظَر برپا خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: یعنی قیام و ظهور آن حضرت(عج) آرزوی مومنان و غیرمومنان است. مستضعفین که لزوما از مسلمانان و شیعیان نیستند حتی کفار و مشرکین غیرمعاند (آنها که با حضرت(عج) دشمنی ندارند) آنها نیز چنین آرزویی دارند اگرچه ممکن است در تطبیق مصداق ها اشتباه کرده باشند اما مهم این است که همه انسان ها به خاطر رسیدن به کمال و با توجه به اینکه دارای فطرت کمالجو و کمال طلب هستند توجه خود را به این مسئله درک می کنند و آرزوی چنین منجی ای را دارند و این برای همه انسان ها یک کمال مطلوب و آرمان و خواسته قلبی است.

معنوی در ادامه ابراز کرد: بر اساس آنچه در دعای افتتاح وارد شده با ظهور حضرت حجت(عج) عدالت همه را در بر می گیرد و عدالتی که ایشان برقرار می کنند عدالتی است که با پشتوانه و پشتیبانی ملائکه مقرب الهی است یعنی این عدالت با عدالتی که انسان از جنس عدالت بشری تعریف می کند، متفاوت و متمایز است.

وی در تشریح این تفاوت گفت: مفهوم عدالت مانند مفهوم عقلانیت است که در جامعه امروزی مفهوم بسیار گسترده ای دارد و در پاره ای از موارد با نگرش سکولار همراه می شود و بحث های جدی ای درباره آن وجود دارد اما عدالتی که در زمان ظهور امام مهدی(عج) شکل می گیرد متفاوت و متمایز از عدالت بشری یا عدالت سکولار است و خداوند به برکت امام دوازدهم (ع) همه ملائکه و فرشتگان مقرب خود را پشتیبان آن قرار می دهد که این مسئله بسیار مهمی است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت افزود: معنای توجه ویژه به امام زمان (عج) در ماه مبارک رمضان این است که در مسیر صحیح قرار گرفته ایم و آرزوی ما آرزویی درست و بحق است و فطرت ما در این ماه باسازی و بازیابی شده و با خداوند متعال و امام(عج) به عنوان حجت الهی ارتباط برقرار می کند و همچنین، با آنچه امام(عج) به عنوان دستاورد امامت برای ما به ارمغان می آورد که یکی از این دستاوردها، اجرای عدالت است نیز ارتباط برقرار می کند.

وی در این باره یادآور شد: در حقیقت ولایت پذیری و جامعه پذیری ما نسبت به امام(عج)، برای تحقق عدالت مورد نظر ایشان شکل می گیرد. دعای افتتاح به نوعی این وضعیت را به ما نشان می دهد که در این دنیا ظرفیت و پتانسیلی وجود دارد و خود به خود ما را در مسیری قرار می دهد که آنچه امام به عنوان عدالت برای ما به ارمغان می آورد را می پذیریم.

 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین