عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱
هفتمین سلسله نشست های تاریخ شفاهی کتاب مطرح شد
«شیخ عباس قمی» عمداَ در کتاب‌هایش از صحیفه سجادیه دعا زیاد نقل نمی‌کردند برای اینکه صحیفه مهجور نشود، شیخ عباس برای کتابهای خود حق التالیفی نمی‌گرفتند.
عقیق:هفتمین سلسله نشست های تاریخ شفاهی کتاب، با حضور مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه در سرای اهل قلم برگزار شد .

آخوندی مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه گفت: مرحوم ابوی به تهران آمدند و در کوچه ای مقابل مسجد امین الدوله منزلی اجاره کردند. ابوی همه کارهای مربوط به کتاب را در خانه انجام می دادند و از منزل به عنوان انبار کتاب استفاده می کردند. وقتی بازار سلطانی ساخته شد، ابوی به آنجا رفت و مغازه ای گرفت. بنده سال 1321 به دنیا آمدم . در یکی از مدارسی که ابوی تاسیس کردند، در کوچه غریبون مشغول به تحصیل شدم معلم کلاس اول ما معمم بود و معلم کلاس دوم ما بعدها رییس اوقات شهر اراک شد.

وی ادامه داد: تا چهارم دبیرستان در مدرسه مرتضوی بودم. سال چهارم دبیرستان مدیر مدرسه جواز را برداشت و جای دیگری رفت و مدرسه منحل شد. بنده 3-4 ماهی مدرسه نرفتم و در مغازه پدر مشغول شدم. حسین کیروس، معلم و مذهبی منش بود و در مغازه ما رفت و آمد داشت. ایشان وقتی ماجرای مدرسه مرا شنید، اسم مرا در مدرسه کمال نارمک که توسط مرحوم سحابی تاسیس شده بود، نوشت. در حالی که سه ماه از سال تحصیلی گذشته بود در مدرسه کمال مشغول تحصیل شدم. قبل از رفتن به مدرسه یک کلاس درس می رفتم، خدمت سیدکاظم موسوی و بعد راهی مدرسه می شدم. فاصله منزل ما تا مدرسه کمال نارمک زیاد بود اما همیشه به موقع می رسیدم. ریاضی می خواندم و شاگرد اول بودم.

مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه خاطرنشان کرد: مدرسه کمال نارمک مشکلاتی داشت زیرا سال اولی بود که تاسیس شد از همه جا افراد مختلفی به آنجا آمده بودند و ثبت نام کرده بودند برای همین وضعیت غیرهمگونی در مدرسه به وجود آمده بود. بنده یک سال آنجا درس خواندم و سال بعد به مدرسه جعفرفی رفتم. مدرسه جعفری محیطی یکدست داشت. ششم دبیرستان معدلم 18.84 شد آن زمان درس ها سخت بود و امکانات و وسایل کم. به عنوان مثال ما تا سال سوم دبیرستان در منزل برق نداشتیم و زیر نور یک چراغ گرسوز درس می خواندیم. سال 1339 دیپلم گرفتم. اسمم را برای دانشکده فنی نوشتم. وقتی می خواستم امتحان دهم، ابوی گفتند راضی نیستم به دانشگاه بروی. من هم به خاطر احترامی که برای ابوی قایل بودم به دانشگاه نرفتم. ایشان نسبت به تعلیم و تعلم جدید نگران بودند.

آخوندی با بیان اینکه بعد از گرفتن دیپلم در مغازه پدر مشغول به کار شدم، عنوان کرد: زبان انگلیسی را امتحان دادم و قبول شدم و در مجموع نگارستان در میدان بهارستان زبان انگلیسی خواندم. سربازی نرفته بودم و آنجا از ما کارت سربازی یا معافیت خواستند. سال 1350 دستوری آمد مبنی بر اینکه کسانی که سربازی نرفتند بیایند اسم بنویسند و غیبت شان بخشیده می شود. من اسم نوشتم و به عنوان کفالت پدر معاف شدم. بنده با ابوی کار می کردم و کمک ایشان بودم.

وی با اشاره به اینکه پدر موسس دارالکتاب الاسلامیه بود، بیان کرد: در 22 جلد از کتاب بحارالانوار را چاپ کردند. تقریبا می دانستم وظیفه ام پشتیبانی از پدر است. پدر به خاطر وام هایی که گرفته بود به چند بانک بدهکار بود. پدر زمینی در جاده ورامین گرفته بود و می خواست کارخانه پاکت سازی درست کند از طرفی یک سری مشکلات هم به خاطر چاپ کتاب وجود داشت. المیزان اولین بار در ایران چاپ شد. 20 جلد المیزان در سال 1350 تکمیل شد.المیزان بعدها در بیروت المیزان با حروف چینی جدید و بدون اجازه از علامه چاپ شد. اولین کتاب های بزرگانی همچون مرحوم علامه طباطبایی، علامه امینی، علامه جعفری و شهید مطهری را ما چاپ کردیم.

آخوندی با بیان اینکه ترجمه المیزان در قم شروع شد، گفت: اولین جلد المیزان را آیت الله مکارم ترجمه کردند. هر جلد المیزان را یکی از بزرگان ترجمه می کردند. مرحوم شهید صفار هرندی مرتب تفسیر المیزان را از ما می گرفتند و به کلاس های خود می بردند و تدریس می کردند.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین