عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
آیت الله سیدعلیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مداحان باید با شعری که می خوانند مردم را تغذیه صحیح فکری کنند، گفت: مداحان با فکر و روان و عقیده مردم کار دارند بنابراین باید گزینشی که برای شعر و محتوای آن می‌کنند استاندارد باشد.
عقیق:آیت الله سیدعلیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با مداحان جوان به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان اظهار کرد: امام حسین (علیه السلام) هنگام اعزام حضرت علی اکبر (علیه السلام) به میدان نبرد فرمودند: «ای قوم! این شخصی که به سوی شما می آید شبیه ترین انسان ها از جهت خَلق و خُلق و منطق به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است».
 
وی با ابراز خرسندی از دقت نظر مداحان حاضر در جلسه بر روی مسائل مداحی و شعر افزود:  عرف و خواص نگاه متفاوتی به مداحی دارند برخی نیز به عنوان کاسبی به آن نگاه می کنند در حالی که اصل هیچ کدام از این موارد نیست و تنها وقتی انسان خدایی باشد کارش ارزش خدایی پیدا می کند و این بسیار مهم و بااهمیت است.
 
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: وقتی هدفمند برای اعتلای حق و ابطال باطل فریاد در می آید این فریاد خدایی است.
 
آیت الله عبادی با اشاره به حدیث قرب نوافل که امام باقر و امام صادق (علیهم السلام) آن را از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) نقل کرده اند، ادامه داد: بر اساس این حدیث آمده است « همانا بنده ای (بعد از انجام واجبات) به وسیلۀ نوافل و مستحبات به من نزدیک می شود تا این که محبوب من می گردد. وقتی که محبوب من شد، من گوش او می شوم که با آن می شنود، چشم او می شوم که با آن می بیند، زبان او می شوم که با آن صحبت می کند، دست او می شوم که با آن کار انجام می دهد.اگر مرا دعا کند، اجابتش می کنم اگر درخواستی از من داشته باشد، به او اعطا می کنم».
 
وی با بیان اینکه جهاد که تمام آن در نظامی نیست، تصریح کرد: در اسلام حتی جهاد نظامی هم ابزاری برای انتقال فکر و اندیشه است بنابراین مهمتر از جهاد نظامی انتقال فکر و فرهنگ است.
 
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه مداحان باید به فراگیری و رعایت اصول صحیح آهنگ و اشعار توجه داشته باشند، گفت: تا بخواهد جمعیتی تغییر داده شود باید کلاس  و تجربه‌ها ببینند اما خاصیت شعر و نوحه به گونه ای است که لحظه ای انتقال می دهد و گاهی با خواندن یک رباعی اوضاع 180 درجه تغییر می یابد و این سرمایه بسیار بزرگی است.
 
آیت الله عبادی خطاب به مداحان جوان، تاکید کرد: بسیار بر روی اشعار مداحی کار شود و نقاط ضعف و قوت خود را بررسی کنند چرا که با فکر و روان و عقیده مردم کار دارید بنابراین گزینشی که برای شعر و محتوای آن می کنید باید استاندارد باشد.
 
وی با اشاره به اینکه مداحان باید با شعری که می خوانند مردم را تغذیه صحیح فکری کنند، افزود: مداحان بسیار ارزشمند هستند نه به اینکه به شما هدیه و یا تعریف کنند بلکه ارزش همان است که دعبل خزاعی داشت و کسی که می خواهد در این راه با باطل بجنگد آسیب هم می بیند اما باید استوار محکم باشید.
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین