عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۱۱۸
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی مطرح کرد؛
یک کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی با بیان اینکه امروزه بسیاری از افرادی که در زمینه تربیت کودک پژوهش و تحقیق می کنند، معتقدند که محبت یک اکسیر محرکی است که انسان را به قله های موفقیت سوق می دهد.
عقیق:حجت‌الاسلام علیرضا تراشیون، کارشناس برنامه پرسمان تربیت کودک و نوجوان  رادیو معارف، در رابطه  با موضوع «درمان تنبلی کودکان» گفت: اولین نکته ای که می‌تواند در درمان تنبلی بچه‌ها و چابکی آنها موثر باشد، انتقال یک انرژی عاطفی به آنها است.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از افرادی که در زمینه تربیت کودک پژوهش و تحقیق می‌کنند، معتقدند که محبت یک اکسیر محرکی است که  انسان را  را به قله‌های موفقیت سوق می‌دهد.

حجت الاسلام تراشیون با بیان اینکه اهمیت این موضوع در بسیاری از آیات و روایات نیز در نظر گرفته شده است گفت: مثلا در قرآن بسیار دیده شده است که پیام عاطفی داده شده است و آیاتی همچون «ان الله یحبه» فراوان دیده می‌شود که خداوند از این لفظ برای  رشد معنوی انسان استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در روایات اهل البیت «علیهم السلام» نیز این مطلب قابل مشاهده است گفت: برخی از کارشناسان معتقدند که یکی از واژه‌هایی که در روایات استفاده از آن فراوانی دارد کلماتی است که از «حب و محبت» مشتق شده است.

حجت الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه در زندگی نباید از محبت کردن دریغ کنیم گفت: محبت کردن پر هزینه نیست؛ یعنی انسان نه لازم است که آنچنان هزینه مالی انجام دهد و نه لازم است که وقت زیادی برای ابراز عاطفی به دیگران  صرف کند.

وی با بیان اینکه محبت بیش از اینکه  هزینه‌دار باشد، هنر و مهارت می‌خواهد گفت: انسان باید بداند  چه موقع  و چگونه به طرف مقابل خود ابراز محبت کند.

حجت الاسلام تراشیون با اشاره به اینکه برخی از کارشناسان معتقدند؛ وقتی به طرف مقابل خود محبت می‌کنید، یک سری هورمونهای آرام بخش در طرف مقابل ترشح می‌شود. بنابراین ابراز محبت را باید به عنوان یک ابزار ایجاد تحرک در  بچه‌ها در نظر بگیریم.

وی در توضیح آن به بیان مثال پرداخت و افزود: وقتی که والدین به فرزندشان با لحنی محبت آمیز همچون«دختر گلم، پسر عزیزم، می‌خواهید برویم اتاقتون را تمیز کنیم» مورد خظاب قرار بدهند، بازخورد مناسبی از آنها دریافت خواهند کرد نسبت به زمانی که با الفاظ تند آنها را مورد خطاب قرار دهند که آنها در مقابل موضع‌گیری خواهند کرد.

حجت الاسلام تراشیون با بیان اینکه پدران و مادران باید بدانند که امروزه  فرزندانمان دچار فقر عاطفی هستند گفت: این در شرایطی است که تصور می‌کنیم، در محبت ورزیدن به فرزندانمان کوتاهی نکردیم. علت این فقر عاطفی این است که اگر محبت نیز می‌کنیم آن را در جای خود به کار نمی‌بریم.

وی در توضیح آن با بیان اینکه محبت بی‌جا همچون آبی است که پس از بارندگی کافی برای زمین کشاورزی به کار رود گفت: این کار نه تنها سودی به حال درخت ندارد بلکه اسراف است و گناه دارد.

حجت الاسلام تراشیون با بیان اینکه در برخی از مواقع محبت‌های ما نیز بی وقت است و اسراف  می‌شود گفت: بی وقت محبت می‌کنیم در حالی که مواقعی که باید محبت کنیم این کار را نمی‌کنیم و در نهاین نتیجه اش این می‌شود که فرزندانمان دچار فقر عاطفی می شوند.

وی با بیان اینکه فقر عاطفی فقر رفتاری، تنبلی، ناهنجاری های رفتاری و هنجار شکنی می آورد گفت: با به وجود آمدن فقر عاطفی در فرزندان مجموعه ای از مشکلات به دنبال آن برای آنها به وجود خواهد آمد.

حجت الاسلام تراشیون  در  توضیح راهکار  دوم نظم پذیری فرزندان  گفت:  باید به تناسب قوانینی که وضع می‌کنیم  با سن فرزندان دقت کنیم؛ یعنی وقتی برای فرزندانمان مقرر می‌کنیم که مثلا سر وقت بخوابد، غذا بخورد و حمام برود برای سنین مختلف چنین نظمی متفاوت است

وی با انتقاد از اینکه امروزه این در خانواده‌ها قانون شده است که والدین به فرزندانشان بگویند که هر چه به هم ریختی خودت باید جمع کنید گفت: این قانون قابلیت اجرایی برای همه فرزندان را ندارد و  برای گروهی از فرزندان که سنشان بالاتر است  خوب است.

حجت الاسلام تراشیون در راهکار سوم گفت:  از اصل تشویق استفاده شود و نه اصل مزد دادن. مثلا به فرزند نگوییم که اگر چنین عملی را انجام دادید امشب بیرون می‌رویم؛  شاید امشب بیرون رفتن را دوست نداشته باشد و آن کار را انجام ندهد. لبخند زدن، آفرین گفتن و نوازش کردن مواردی است که در تشویق فرزندان می‌توان از آن استفاده کرد. اگر بخواهیم هدیه مادی  هم بدهیم بدون گفتن و خبر دادن  قبلی انجام دهیم.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین