عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۴۷۴۳
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
در همایش بین‌المللی خمس و تعالی فرهنگی جامعه مطرح شد
آیت‌الله مکارم شیرازی بر ضرورت فرهنگ‌سازی پرداخت خمس در جامعه تاکید کرد و افزود:گر این فرهنگ مبارک در کشور نهادینه شود، در تمام دنیا می‎توان صدای اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) را رساند.
عقیق: آیت‎الله‎ مکارم شیرازی طی سخنانی در همایش بین‌المللی خمس و تعالی فرهنگی جامعه با اشاره به شبهات مرتبط با مساله خمس گفت: شیعیان در این خصوص سوالاتی دارند که باید به آنها پاسخ داد؛ از دیگر سوی دشمنان نیز در یان زمینه شبهه‌زایی می‌کنند.

همایش بین‌المللی خمس و تعالی فرهنگی جامعه امروز 5 اسفند در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شده است.

وی با اشاره به سوال مردم در خصوص استفاده از خمس در زندگی مراجع افزود: سوال دیگر آن است که آیا مراجع از محل خمس در زندگی شخصی خود استفاده می‎کنند؛ تا آنجا که خبر دارم، هم علمای گذشته و امروز، تا آنجا که بتوانند به خمس دست نمی‌زنند. از جمله خود بنده زندگی‌ام بر اساس حق تألیف کتاب‎هایم می‌گذرد و به خمس دست نمی‎زنم و حتی خود بنده نیز آخر سال خمس می‎دهم؛ البته آخر سال پول کمی در حسابم می‎ماند و دفتر خمس دارد که آن را پرداخت می‌کنم.

آیت‎الله مکارم شیرازی باخاطرنشان کرد: به همه فرزندانم سفارش کردم که سال خمسی داشته باشند و اگر آخر سال 10 هزار تومان در حسابش هم باقی است به او سفارش می کنم که خمس مالت را بپردازد تا به این سنت پایبند بماند و در او نهادینه شود.

این مرجع تقلیدبا بیان اینکه سوال دیگر در خصوص مصرف این وجوه است، اظهار کرد: از جمله مصرف این وجوه عبارت‌اند از محل‎های مصرف خمس می‎توان به اعزام طلاب به مناطق محروم، کمک به روحانیان مستقر در مناطق آسیب‌پذیر کشور، برگزاری اردوی زیارتی مستبصرین و میزبانان به مشهد مقدس، چاپ کتاب‎های مناسب، پاسخ به شبهات، کمک به تأسیس مساجد، حمام، حسینیه، حوزه علمیه و توزیع آرد، کفش، لباس و مواد غذایی در مناطق محروم اشاره کرد.

وی افزود: از دیگر وجوه مصرف خمس در تأسیس و تجهیز کتابخانه‎ها، ارسال محصولات دینی برای مردم محروم، پرداخت کمک و هزینه به ماذنین و روحانیون مناطق محروم، پرداخت شهریه‎های حوزه‎های علمیه برادران شامل 400 حوزه علمیه داخل و 12 حوزه علمیه در خارج از کشور و حوزه علمیه خواهران در برخی از موارد است. مراجع به اندازه توان خود محل صرف خمس را در این محل‎ها قراردادند؛ اگر همه مردم و شیعیان معتقد به خمس وظیفه خود را نسبت به خمس انجام دهند، صدای اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) به اقصی نقاط عالم می‎رسد.

آیت‎الله‎ مکارم شیرازی با بیان اینکه اگر این فرهنگ مبارک در کشور نهادینه شود، در تمام دنیا می‎توان صدای اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) را رساند، اظهار کرد: احکام الهی دارای یک فلسفه الهی هستند و همه احکام تابع در نظر گرفتن مصالح و مفاسد است؛ خمس نیز دارای چنین فلسفه‎ای است. فلسفه احکام به خدا بر نمی‎گردد، چون خدا غنی به ذات است، به همین خاطر ما هستیم که نیازمند این علم هستیم؛ باید گفت که پاداش و جزای خداوند، تفضل است، نه اینکه ما طلبی از خدا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در احادیث اهل‌بیت(ع) سادات تنها به اندازه نیاز سالشان از خمس بهره می‌‌برند و اگر سهم سادات برای نیاز زندگی آنها کافی نبود از روی بیت‌المال پرداخت می‌شود، گفت: در اسلام دو صندوق وجود دارد نخست صندوق زکات است که سادات از آن محروم هستند و دیگری صندوق خمس است که سادات از آن محروم هستند؛ تنها امتیاز سادات، حفظ احترام معنوی آنان است و در زمینه خمس نیز از نیاز سال نمی‎توانند بیشتر بگیرند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: نیم دیگر خمس ویژه امام و مقام امامت است، زیرا هزینه‎های تبلیغ دین و حل مشکلات علمی و دینی مردم و حتی کمک‎های اجتماعی امام، هزینه‎هایی دارد؛ ایجاد انس اجتماعی و رفع شبهات و ترویج دین نیازمند هزینه‎هایی است که باید تأمین شود.

وی با بیان اینکه مسأله خمس، مسأله شخصی نیست بلکه مسأله موقعیت است، یادآور شد: در آستانه پیروزی انقلاب یکی از علمای اهل‌سنت به بنده گفت علمای شیعه دو عامل قدرت دارند که اولین آن خمس است؛ زیرا خمس باعث می‌شود مراجع به دولت وابسته نباشند و خود، دولت باشند و روی پای خود بایستند؛ با همه احترامی که برای شیخ الازهر قائل هستیم  حقوق خود را از دولت مصر می‏‌گیرد. نکته دیگری که این عالم اهل‌سنت مهاباد بیان کرد، تشکیلات امام حسین(ع) است که ظرفیت بسیار عالی برای علمای تشیع محسوب می‏‎شود.

آیت‎الله‎ مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه دشمنان می‎خواهند ریشه قدرت مرجعیت را از بین ببرند، تصریح کرد: اگر خمس نباشد دیگر بزرگانی چون امام و رهبر انقلاب نمی‏‎توانند در این فضای حوزوی رشد کنند؛ سکولارها و وهابیت از این قدرت می‎ترسند چون ممکن است از این طلاب عالمانی ظهور کنند و یک حکومت 2500 ساله را سرنگون کنند.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین