عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۵۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹
واژه‌ها/ جهاد
خداوند در سوره مبارکه عنکبوت با اشاره به ارزش جهاد می‌فرماید: اگر جهاد کنید راه‌های خود را برای شما می‌گشایم.
عقیق:در ادامه شرح مفاهیم واژگان قرآنی که توسط هانی چیت‌چیان از اساتید مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران بیان می‌شود به واژه جهاد رسیدیم.

جهاد سعی جهت‌داری که در راه خدا اتفاق می‌افتد

در فرهنگ بعد از انقلاب واژه جهاد بسیار متداول است. جهاد مبارزه و تلاشی است که در راه الهی اتفاق می‌افتد و در واقع سعی جهت‌داری است که برای فرد جهاد‌گر به تلاش و کوشش نیاز دارد. پس جهاد با تنبلی، سستی و بی‌جهتی سازگار نیست.

جهاد در واقع به دلیل اینکه با سعی و تلاش و هدف‌دار بودن در ارتباط است یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی است و باید همه اهل جهاد باشیم.

هرکار و تلاشی جهاد نیست

از آنجا که جهاد با سعی و جهت همراه است هر کار و تلاشی جهاد نیست اما در عین‌حال کار‌های زیادی هستند که مصداق جهادند مانند تلاش برای خانواده، کسب علم و دانش، خدمت‌رسانی به محرومان و تلاش برای رضای خدا. پس ممکن است ما به صورت همزمان زمینه جهاد در چند زمینه را داشته باشیم.

در روایات دوساحت مهم برای جهاد بیان شده است: جهاد درونی و جهاد بیرونی. هنگامی که مسلمانان از یکی از جنگ‌ها با دشمن با پیروزی باز‌می‌گشتند، پیامبر(ص) به آنها گفت: شما از جهاد اصغر بازگشته‌اید و جهاد اکبر که همان جهاد با نفس است باقی مانده است.

جهاد اکبر جهاد با نفس

اینکه انسان جلوی خود را بگیرد که دروغ نگوید، جلوی شهوتش را بگیرد، به کسی ظلم نکند و یا در طاعت خداوند کوشا باشد این خود جهاد اکبر است.

خداوند در سوره مبارکه عنکبوت می‌فرماید: اگر جهاد کنید من راه‌های خود را برای شما آشکار می‌کنم، همچنین امام صادق(ع) می‌فرماید: اگر به آنچه می‌دانید عمل کنید خدا علم آنچه نمی‌دانید را به شما می‌دهد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین