عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۴۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
رئیس مرکز تحقیقات تفکر اسلامی تونس:
منیر القبطنی گفت: ما بر اساس مبانی و ارزش هایی که امام خمینی به ما آموخت رشد کردیم و محبت امام خمینی زندگی ما را تغییر داد.
عقیق:شیخ دکتر منیر بن الحبیب القبطنی، رئیس مرکز تحقیقات تفکر اسلامی و امام جمعه تونس در جریان سفر به ایران و شهر مقدس قم با حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی از اساتید حوزه علمیه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگوکرد.

ما فرزندان امام خمینی(ره) هستیم

شیخ القبطنی در این دیدار با اشاره به تاثیرات جهانی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران گفت: ما فرزندان امام خمینی هستیم. در سال 1979 که انقلاب ایران پیروز شد ما کودک بودیم و بر اساس مبانی و ارزش هایی که امام خمینی به ما آموخت رشد کردیم و محبت امام خمینی زندگی ما را تغییر داد و اکنون دکترای حقوق دارم و باز هم مطالب جدیدی درباره امام می خوانم، زیرا امام متعلق به مردم ایران نیست، بلکه متعلق به جهان است.

وی با اشاره به سفر خود به خمین زادگاه امام خمینی گفت: هنگامی که ما به خمین و منزل امام در این شهر رفتیم، بیرون از خانه که بودیم، به دوستان گفتم این منزل امام نیست، چون من تصویر منزل امام را دیده بودم و هنگامی که وارد شدیم آن را شناختم و گفتم این خانه امام است. سپس یکی از برادران ایرانی واقعیت ها و حقایقی درباره امام خمینی برای ما بازگو کرد و شاید کسانی که با ما بودند این مطالب برای آنها تازگی داشت، اما پس از آن من واقعیت هایی را درباره امام خمینی برای همراهان گفتم به گونه ای که امام جمعه خمین نمی توانست باور کند و من به ایشان گفتم ما هم فرزندان امام خمینی هستیم و البته در تونس نیز برخی از مردم دوستدار امام خمینی و امام خامنه ای هستند.

حجاز باید از مدیریت آل سعود خارج شود

رئیس مرکز تحقیقات تفکر اسلامی گفت: من در تونس به برادران خود می گویم که منطقه حجاز باید به طور کامل از دست آل سعود خارج شود و این نظر امام خمینی است. هنگامی که امام خمینی رحمه الله پیشنهاد داد که مدیریت حج در اختیار سازمان کنفرانس اسلامی قرار بگیرد، آل سعود ترسیدند، چون در این صورت میلیاردها دلار سود سالیانه را از دست می دادند و الان چه پول هایی که مسلمانان باید برای ورود به حجاز و انجام مناسک حج به آل سعود پرداخت کنند و این یک سرقت علنی و با ظاهر قانونی است که مردم ناچار به پرداخت آن هستند.

وهابی های تونس جوانان را به مواد مخدر خطرناک معتاد می کنند

استاد دانشگاه الزیتونه تاکید کرد: در تونس گرفتار وهابی ها هستیم که باعث بدنام کردن اسلام و عقب ماندگی تونس شده اند. وهابی ها پس از انقلاب تونس، کشور را دچار عقبرفت کرده اند. آنها ائمه مساجد را اخراج می کنند و به جوانان ما مواد مخدر می دهند و در اماکن مخفی و زیرزمینی مواد مخدر به جوانان می فروشند و تمام این کارها را با سوء استفاده از پوشش دینی خود و زیر عبای دین انجام می دهند و ما را در تونس خسته کرده اند، اما اکنون پس از انتخابات 2015 در تونس جایگاه خود را در میان مردم از دست داده اند.

وی افزود: من علم حقوق و قوانین مربوط به مواد مخدر را می دانم و علاوه بر آن با انواع مواد مخدر آشنا هستم. اما سؤالی که در تونس ذهن مرا به خود مشغول کرد این بود که چگونه مواد مخدر باعث می شود یک شخص پس از دو ماه فکرش عوض شود و از رفتن به سوریه و جهاد و کشته شدن در آنجا صحبت کند تا اینکه پس از تحقیق در این ابطه به این نکته پی بردم آنها نوعی مواد مخدر دارند که به صورت خمیر تهیه می شود و شخصی که از آن مصرف می کند خیلی زود معتاد می شود و ناچار می شود هر روز به میزان مصرف خود بیفزاید و من این را روی منبر به مردم گفتم که بدانید و به فرزندان خود هم بگویید که از مصرف نوشیدنی و چای و غیره در اماکن ناشناس و از دست افراد ناشناس خودداری کنند و متاسفانه نیروهای امنیتی حتی در مساجد متعلق به این گروه ها هم مواد مخدر کشف کرده اند.

وهابی ها برداشت درستی از قرآن و سنت ندارند

امام جمعه تونس تاکید کرد: اشکال وهابی ها این است که آنها برداشت درستی از کتاب خدا و سنت رسول خدا ندارند و کنفرانس های زیادی برگزار می کنند تا ثابت کنند وهابیت هم یک مذهب است و من بارها به آنها گفته ام که وهابیت یک مذهب نیست. آل سعود و آل شیخ معروف هستند و همه می دانند که حکومت از آن آل سعود است و آل شیخ هم برای آنها فتوا می دهند و نتیجه اتحاد این دو خانواده رسوایی و ننگ مسلمانان است.

وی ادامه داد: وهابی ها روزی از من خواستند که بر بالای منبر رسول خدا(ص) مردم را به جهاد در سوریه در کنار تروریست ها تشویق کنم و من هم روز جمعه بالای منبر رفتم در حالی که 8 تا 9 هزار نفر هم زیر منبر نشسته بودند و در آنجا گفتم برخی از طریق تلفن از من خواسته اند که شما را به جهاد در سوریه تشویق کنم، اما من به شما می گویم تونس به تمام مردم و فرزندان خود برای جهاد با دجال و عقب ماندگی نیاز دارد اما شما کاری با سوریه نداشته باشید و از آن موقع بود که گزارش ها و یادداشت هایی در رسانه ها علیه من نوشته شد.

امام جمعه تونس خاطر نشان کرد: اکنون در تونس موج بزرگی علیه اندیشه تکفیری ایجاد شده و مردم و جریان ها درباره مسائل سوریه و حلب و بازگشت برخی تروریستها از حلب به تونس بحث و گفتگو می کنند و عده زیادی از مردم با بازگشت آنها به تونس مخالفند، زیرا بازگشت آنها امنیت تونس را تهدید می کند و  حتی اگر در زندان باشند باز هم خطرناک هستند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که عربستان در راه ترویج وهابیت پول خرج می کند و بخش زیادی از موفقیت های وهابی ها به همین جهت بوده است و یکی دیگر از مشکلات بزرگ وهابی ها ناتوانی آنها در فهم متون دینی و روایات است. آنها هنگامی که آیه یا روایتی را می خوانند، فرقی میان تشریع، فتوا، امر ارشادی ومولایی و نقش ترکیب لغوی در فهم متن قائل نیستند و بررسی نمی کنند آیا این فتوا برای شخص خاصی بوده یا برای همه قابل استناد است. آنها جهل مرکب دارند.

غرب زدگی مانع موفقیت برخی جریان های اسلامی است

وی افزود: امیدواریم در تونس فضای فکری مناسبی ایجاد شود تا بتوان افکار جدید را مطرح کرد. من سیاسی و عضو احزاب سیاسی نیستم، اما به یاد دارم در ابتدای انقلاب تونس به برادران جنبش النهضة گفتم شما در جایگاه حساسی قرار دارید و باید به دو مکان بروید و از تجربیات آنها استفاده کنید و با یک طرف سوم نیز هم پیمان شوید و این سه جریان ایران و حزب الله و اخوان المسلمین مصر هستند، اما مشکلی وجود داشت و مانع این اقدام آنها شد. کسی که در آغوش غرب بزرگ شده و رشد کرده باشد، فکر غرب را در سر دارد و به آن عمل می کند و هرچه به او می گویی در پاسخ شما درباره مدرنیته با شما سخن می گوید و مدرنیته چیزی نیست جز پیروی از غرب در تمام اعمال و رفتار و جوانب زندگی و فکری و بیرون راندن مذهب از این جوانب زندگی.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین