عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
آیت‌الله تسخیری در کنفرانس مبارزه با افراط‌گرایی:
مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت: اگر بخواهیم به بشریت و انسان کمک کنیم باید به عقل وی خدمت کنیم. ارادت بدون آزادی، پشیزی ارزش ندارد. اگر به عقلانی بودن بشر کمک کنیم می‌توان امید داشت که به انسان کمک کرده‌ایم.
عقیق:آیت‌الله محمدعلی تسخیری مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام، در کنفرانس علوم انسانی مبارزه با افراط‌گرایی با اشاره به آیه «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» گفت: انسان دو عنصر تشکیل‌دهنده دارد؛ یکی، عبادت خداوند و ویژگی دوم که تکمیل کننده اولی است، اجتناب از طاغوت و مبارزه با آن است.
وی اظهار داشت: دو اصل عبادت و دوری از طاغوت، اصولی هستند که بشریت به آن زنده است. بنابراین انسانی که خدای خود را فراموش کند خودش را فراموش کرده است. پژوهش‌های انسانی نشان می‌دهد که انسان‌ برای معرفت نسبت به خداوند متعال خلق شده است.
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام تصریح کرد: انسان برای رسیدن به معرفت الهی باید ابتدا از طاغوت دوری کند چراکه منبع زشتی و پلیدی است. هر جا کلمه فسق را دیدید می‌توانید بگویید که اجتناب از طاغوت صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: برای مقابله با طاغوت و برای رسیدن به معرفت الهی، باید گروه‌ متعادل رحمت در مقابل طغیان و تجاوز قرار گیرد. این چنین است که انبیا می‌خواستند در انسان توازن برقرار باشد و امام علی (ع) در این خصوص می‌فرمایند همه انبیاء برای آنکه عقل را استخراج کنند مبعوث شده‌اند بنابراین بنده معتقدم علوم انسانی اگر بخواهد صادق باشد باید بر تحقق این دو هدف استوار باشد.

آیت‌الله تسخیری ابراز داشت: طاغوت همان تجاوز از حد است و طغیان، تجاوز از حدود و دوری از توازن است خداوند متعال در سوره مبارکه «الرحمن» می‌فرماید «وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِیزَانَ»؛ جهان براساس قوانین متوازن خلق شده است و «أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزَانِ» بیانگر تشریعی بودن انسان است.

وی ادامه داد: تا زمانی که توازن وجود داشته باشد انسان راه درست خود را پیش می‌برد. «إِنَّا أَنْـزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًى وَنُورٌ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ»؛ بعد از پیامبر رهبانیون هستند که از سوی آسمان مورد عنایت قرار گرفته‌اند و در واقع علما در مرحله سوم رهبری هستند و بیان این مراتب الگویی برای انسانیت است.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به بشریت و انسان کمک کنیم باید به عقل وی خدمت کنیم. ارادت بدون آزادی، پشیزی ارزش ندارد. اگر به عقلانی بودن بشر کمک کنیم می‌توان امید داشت که به انسان کمک کرده‌ایم. انسان طبیعی انسانی است که عقل عملی او را هدایت و وی را از زندان تنش خارج می‌کند.
وی با اشاره به سخنی از هگل، گفت: بدون اخلاق، انسان نمی‌تواند به بلوغ فکری و خط طبیعی، سیر به سوی سعادت را طی کرد. استاد شهید مرتضی مطهری نیز همواره بر این مسأله تاکید داشتند که ملاک احترام، ‌آزادی و حرکت انسان در خط بشری و طبیعی او است و اگر انسان از این خط تجاوز کند، از ملاک احترام به دور شده است.
آیت‌الله تسخیری اظهار داشت: اسلام در تربیت انسان بر آگاهی آنها و عدم تجاوز به سایر انسان‌ها بسیار تأکید دارد. بر اساس آموزه‌های اسلام تعامل، اصلی مهم به شمار می‌رود و باید تمام ادیان الهی با حفظ احترام و شناخت حقوق یکدیگر به گفت‌وگو و تعامل با هم بپردازند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین