عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۲۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۳
پورتال معرفی مجموعه ۱۲ جلدی منظومه قرآنی مقام معظم رهبری راه اندازی شد.
عقیق: این پورتال که به معرفی مجموعه دوازده جلدی منظومه قرآنی مقام معظم رهبری می پردازد، شامل بخش ‌هایی همچون: «معرفی منظومه قرآنی»، «سفارش و خرید»، «ویژه مدیران انقلابی»، «ویژه حامیان»، «مشاوره تخصصی و راهبردی» و «کمپین» می ‌باشد.

عناوین مجلدات دوازده گانه شامل: «دو جلد اول و دوم: فرهنگ در قرآن»، «جلد سوم و چهارم: سیاست در قرآن»، «جلد پنجم و ششم: ملت و امت در قرآن»، «جلد هفتم و هشتم: اخلاق در قرآن»، «جلد نهم و دهم: معارف در قرآن»، «جلد یازدهم: اقتصاد و خانواده در قرآن» و «جلد دوازدهم: ولایت در قرآن» می باشد.

آنچه که باید در رابطه با جایگاه ولیّ امر مسلمین جهان، به آن توجّه بسیاری شود آن است که جدای از جایگاه مشروعیّت دینی و الهی و مقبولیّت مردمی و حکومتی؛ مقام ولیّ امر مسلمین جهان، دارای مرجعیّت فکری، عقلانی و قرآنی نیز بوده که این امر هرگز نباید مغفول عوام و خواص واقع گردد. به بیان دیگر، نوع نگاه حاکم در فضای جامعه اسلامی نسبت به مقام والای رهبری، نباید صرفاً نگاهی برگرفته از سیاست باشد بلکه باید ولیّ فقیه را ولیّ عقل و عرفان و اخلاق و سیاست و فرهنگ و اقتصاد و اجتماع نیز دانست. لذا مرجعیّت، مقبولیّت و مشروعیّت ولیّ امر مسلمین در نظام اسلامی را نباید تنها در حصار مسائل سیاسی دانست و او را از سایر حوزه های مبتلابه جامعه، دانسته یا ندانسته و عالماً یا عامداً برکنار نمود تا شاهد و ناظر بر عدم حضور افکار، عقاید و رهنمودهای ایشان به عنوان یک متفکر دینی صاحب نظر در عرصه های اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور باشیم که عواقب آن، جدایی روزافزون این حوزه ها و عرصه ها با طرز فکر رهبر امّت اسلامی و رفتن جامعه به سمت و سویی است که موجبات نارضایتی ولیّ امر مسلمین را به همراه دارد.

حال آنچه شایسته و بایسته است، پرداختن به ابعاد فکری و اضلاع معرفتی ولیّ امر مسلمین جهان در تمام عرصه های روز جامعه با محوریت تعالیم قرآنی می باشد.

زیرا همین تعالیم قرآنی است که محور عملکرد پیامبر اکرم(ص) ومعصومین(ع) و به پیروی از آن بزرگواران، مبنای حیات و حرکت حضرت امام(ره) در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدّس بوده است.

حال، با تدقیق بسیار در سیره ولایت، هدایت و زعامت مقام والای معظم رهبری، حضرت آیت الله امام خامنه ای(حفظه الله)؛ شاهد تأسّی عمیق و لطیف به همین منهج قرآنی در سلوک اجتماعی و سیاسی ایشان نیز هستیم.

به عبارت دیگر، بالعیان و با عمق وجدان می بینیم و می یابیم که صراط و شاخص رهبری امام خامنه ای(مدظلّه العالی) بسان آینه ای زلال و دارای جلال و جمال است که حقایق قرآن و تعالیم نبوی و ولوی را نشان داده و نشانه می رود و عزم جانانه حضرتشان بر این است که نه تنها مسلمین جهان بلکه تمامی رهروان راه حقیقت و ولایت را جام کوثر نوشانده و همچون طبیبی روحانی؛ دردهای امروز بشر و گرفتاری ها و نابسامانی های همیشگی ملت ها و امت ها را شناسایی و رصد نموده و برای بهبود و درمان یک به یک آنها، نسخه ای کارآمد از متن و بطن تعالیم شفاگر قرآنی، ارائه و اقامه نمایند تا در روح و جان آنان، نسیم قدس الهی و باران وحیانی باریدن گرفته و چراغ هدایت و چشمه سعادت، بیدار و جاری گردد.

منظومه قرآنی ولیّ امر مسلمین جهان؛ شاخص تفکرات قرآنی در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، اخلاقی، معرفتی و.... امّت اسلامی است، لذا آنچه که پرداختن به آن، لازم و ضروری می نماید، تلاش در جهت روشنگری و نیز توسعه و ترویج منظومه قرآنی ولیّ امر حاضر و قائم جهان اسلام حضرت آیت الله خامنه ای (مدّظلّه العالی) می باشد که کمتر به آن پرداخته شده (درواقع، اصلاً به آن پرداخته نشده است) و اصول و مبانی مطمح نظر ایشان در رابطه با تعالیم قرآنی، به نحو مبسوط استخراج نشده و مورد تدوین و تنسیق واقع نگشته است.

حال، همین خلل و کاستی موجود در رابطه با عدم پرداختن به منظومه قرآنی مقام معظم رهبری (مدّظلّه العالی)، ما را بر آن داشت تا با یاری خدای متعال و توسّل به ائمه اطهار(ع) و امام زمان(عج) در راه محقّق ساختن این امر؛ قدمی راسخ و قاطع برداشته و در حدّ بضاعت علمی و عملی خود، بتوانیم اثری با ابتکار جدید و ایده نو و در عین حال، جامع و کامل ارائه دهیم. باشد که سعی و تلاش ما، مقبول صاحبان درایت و ولایت قرار گیرد. إن شاء الله تعالی

البته گفتنی است که منظور از بیانات قرآنی مقام معظم رهبری در ادبیات و روش پژوهش این تحقیق، یا بیاناتی است که معظم له، صریحاً و آشکارا آیات قرآنی را مطرح نموده و پیرامون آنها، دُرّ سخن در باب تبیین و تحلیل گشوده اند یا آن دسته از بیاناتی است که معظم له، ایما و اشاره ای به آیات قرآنی داشته اند امّا آن آیات مورد نظر در متن بیانات ایشان، تلاوت و قرائت نشده است.

لذا برای حفظ جامعیّت فحوا و محتوای اثر، همّت وافر بر این استوار گردید که هر دو دسته از بیانات قرآنی مقام معظم رهبری، استخراج و مورد بهره برداری دقیق قرار بگیرد تا در غایت امر، منظومه قرآنی ولیّ امر مسلمین جهان آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) با محوریت دیدگاه ها دغدغه ها و انتظارات قرآنی معظم له پیرامون هفت موضوع کاربردی و حیاتی امروز جهان اسلام در دوازده مجلد، سامان و اتقان یافته و به حکم آنکه؛ پری رویی تاب مستوری ندارد، برای نهایت استفاده و حظ وافر مسلمین و بلکه تمام حقیقت جویانی که در جای جای این جهان امروز ما، زندگی کرده و همچون تشنگانی به دنبال آب حیات معنوی و قرآنی هستند، تدوین و تألیف یافته و آماده عرضه به جان تشنه لبان حقایق قرآنی می باشد.

* ویژگی های خاص و امتیازات ویژه مجموعه منظومه قرآنی

* اولین و جامع ترین اثر قرآنی مقام معظم رهبری )مد ظله العالی(در طول تاریخ انقلاب اسلامی

* شناسایی و رفع خلأ موجود در زمینه تبیین دیدگاه های قرآنی مقام معظم رهبری

* شناسایی و رفع خلأ موجود در زمینه تعمیق انتظارات و ترویج دغدغه های قرآنی مقام معظم رهبری

* دانشنامه ای منسجم در جهت تبیین نوع نگاه ولیّ امر مسلمین جهان نسبت به قرآن کریم

* ارائه نظاممند نظرات قرآنی مقام معظم رهبری در جهان اسلام

* توسعه تعالیم قرآنی ولیّ امر مسلمین به عنوان شاخص عملکرد جبهه بیداری اسلامی

* ابداع و نوآوری در تدوین کتاب به صورت موضوع محور قرآنی

* جامعیّت مطالب و مباحث ارائه شده در قالب یک مجموعه ویژه و منحصر بفرد 12 جلدی

* هماهنگی و هم سویی مطالب هر جلد به منظور افزایش جاذبه و تأثیرگذاری عمیق در دل و ذهن مخاطب

* شفاف سازی و روشنگری مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری از جامعه قرآنی کشور

* نقطه عطفی در جهت اثرگذاری، ماندگاری و جهت دهی به آینده تاریخ اسلام و مسلمین جهان.

* موارد و مصادیق به کارگیری و استفاده از منظومه قرآنی حضرت آیت الله خامنه ای

* ارائه به عنوان «طرح ملّی قرآنی»

* استفاده به عنوان واحد رسمی درسی و آموزشی در دانشگاه و دانشکده های علوم قرآنی و حوزه علمیه

* استفاده به عنوان متن مرکز محور در جلسات تفسیر قرآن طلاب و روحانیون حوزه علمیه

* استفاده به عنوان منبع و مرجع پژوهش و تحقیقات اسنادی و بنیادی در بیانات قرآنی امام خامنه ای

* استفاده به عنوان «تفسیر روز قرآن » برای متفکرین، اساتید و دانشجویان علوم قرآنی

* استفاده در جلسات حلقه های صالحین پایگاه های بسیج به عنوان متن آموزشی تربیت قرآنی بسیجیان

 استفاده در حوزه ها و ناحیه های بسیج به منظور آشنایی مسئولان و فرماندهان با نظرات و مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری

و.... .

علاقمندان جهت استفاده از این پورتال به اینجا مراجعه کنند.

 


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین