عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۷۷۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
به مناسبت سالروز امامت امام زمان(عج)،
روز جمعه، نهم ربیع الاول سال 256 ه.ق نخستین روز امامت حضرت مهدی (عج) است.
عقیق:روز جمعه نهم ربیع الاول سال 256 ه.ق نخستین روز امامت حضرت مهدی (عج) است. نکته جالب اینکه سال روز آغاز امامت حضرت مهدی(عج)، روز ولادت و بنا به نقل مشهور روز ظهور ایشان نیز جمعه است. به بهانه آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) مباحث ظهور و اتفاقات پس از آن را مختصر بیان می کنیم.

با ظهور امام زمان (عج) تحولی عظیم در نظام حاکمیتی جهان پدید می آید. تحولی که در راستای توحید، بر امنیت، اقتصاد، عـلم و فـرهـنـگ و غیره اثر می گزارد، اما بدیهی است که پیروزی حق بر باطل و ایجاد تحولات بنیادین همه اش با کرامت و معجزه اجرایی نمی شود. علاوه بر رهبری و مدیریت معصوم(ع) و برنامه ای جامع و جـهـان شـمـول، کـادر اجـرایـی بـسـیار کاردان و لایق و توانمندی لازم است که بتواند، چنین تـحـولی در سـطـح جـهـان ایـجـاد کند. یکی از کارهایی که برای ما منتظران امام زمان(عج) بیش از هرچیز مهم است، ویژگی هایی است که باید در خود ایجاد کنیم که جزء یاران موثر امام(عج) محسوب شویم. در این گزارش به بیان برخی ویژگی های یاران آن حضرت(عج) می پردازیم.

تصوری غلط درخصوص تعداد یاران حضرت(عج)

از گذشته این تصور وجود داشته که یاران حضرت همان 313 نفری هستند که در آیه هشت سوره هود نیز از آنان به عنوان "امّت معدوده” یاد شده است.

حجت الاسلام و المسلمین علی تبریزی کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در این خصوص گفت: این تصور غلطی است که تمام یاران امام زمان(عج) 313 نفر هستند. زیرا این ها تنها یاران خاص و به تعبیری ستاد فرماندهی حضرت(عج) را تشکیل می دهند. هـرگاه زمان ظهور برسد، خداوند این افراد را در اندک زمانی در مکّه ظاهر می کند و بدون حضور اینان قیام شروع نمی شود. 

وی افزود: دسته دومی هم هستند که پس از تشکیل ستاد فرماندهی و جمع شدن آن 313 پرچمدار اصلی به یاریشان می شتابند. بنا بر روایات این دسته شامل 10 تا 12 هزار نفر هستند. ضمن اینکه حلقه و دسته سومی هم وجود دارد که شامل مؤمنانی است که پس از آغاز قیام به آن ها می پیوندند و هر لحظه بر تعدادشان افزوده می شود.

ویژگی یاران خاص حضرت(عج)

تبریزی با اشاره به ویژگی های یاران خاص امام زمان(عج) بیان کرد: در برخی احادیث برای این گروه ویژگی هایی بیان شده است که  (رجـال الهیون)، (رجال مسوّمه)، (اصحاب الالویه)، (أمراء)، (وزراء)، (خیر الأمّه)، (ذُخر اللّه)، (نقباء)، (خواص)، (اولی قوّة) از جمله آن هاست.

امام علی(ع) نیز در اینباره می فرماید «گـروهـی از مردان الهی دور او گرد می آیند، دعوتش را بر پای می دارند و یاری اش می کـنـنـد. آنـهـا وزیـران او هستند که سنگینی مسائل کشوری را بر عهده می گیرند و او را در مـسـئولیت بزرگی که خداوند به عهده اش گذاشته یاری می کنند.» امام صادق (ع) نیز از آنان با عناوین فـرمـاندهان، قاضیان، حاکمان شرع و فقیهان دین نام می برد. البته بـر اسـاس بـعـضـی روایـات پـنـجـاه نـفـر از ایـن افـراد را زنـان تشکیل می دهند.

وظایف یاران خاص امام زمان(عج)

این پژوهشگر دینی در خصوص وظایف و مأموریت های یاران خاص امام مهدی(عج) اظهار کرد: یکی از مأموریت های مهم این گروه مبارزه با انحراف ها، تحریف ها و برداشت های نادرست از دین است. امام صادق(ع) می فرماید «آزاری کـه مهدی(عج) به هنگام قیام خویش، از جاهلان آخرالزمان می بیند، به مراتب سخت تر است از آن همه آزار که پیامبر (ص) از مردم جاهلیت دید.» راوی می گوید: این چگونه می شود؟ امام ادامه می دهند «پیامبر به میان مردم آمد در حالی که آنها سنگ و صخره و چـوب و تـخـته های تراشیده (بتهای چوبی) را می پرستیدند، ولی قائم ما(عج) که قیام کند مـردمـان هـمـه از کـتـاب خـدا بـرای او دلیـل مـی آورنـد و آیـه هـای قـرآن را تأویل و توجیه می کنند!»  
ماموریت بعدی آنها ایجاد عمران و آبادانی و برقراری عدالت در تمامی نقاط عالم است. امام صادق(ع) می فرماید «حـضـرت مـهـدی(عج) یـارانـش را در هـمـه شـهـرهـا می پراکند و به آنها دستور می دهد که عـدل و احـسـان را شـیـوه خـود سـازنـد. حـضـرت(عج)، آنان را فرمانروایان کشورهای جهان می گـردانـد و بـه آنـ هـا فـرمان می دهد که شهرها را آباد سازند.»  
 
خصلت های نفسانی یاوران مهدی(عج)
 
این کارشناس مذهبی در خصوص خصلت های نفسانی امام زمان(عج) گفت: هرچند در برخی روایات حتی به ویژگی های ظاهری اصحاب امام(عج) اشاره شده است، اما آنچه برای ما مهم تر است، خصلت های نفسانی آنهاست. خـصـوصـیـاتی مانند علم، معرفت، ایمان، خشیت الهی، طهارت و تقوا، زهد، بینش و بصیرت، عبادت و بندگی، توجه به خدا، دعا و ذکر و نیایش و استغفار، شب زنده داری، شرح صدر، صبر و شکیب و غیر اینها برخی از خصلت های معنوی و نفسانی یاران خاص حـضـرت مهدی(عج) هستند که در روایات به آنان اشاره شده است.
 
قوت روحی و قدرت جسمانی فوق العاده
 
تبریزی ادامه داد: شاید مهمترین خصلت یاران حضرت(عج) را بتوان ایمان راسخ دانست. ایمانی که عمیق و استوار است و گام ها را محکم و دل ها را استحکام می بخشد. ایمان اصحاب امام زمان(عج) به اندازه ایست که حوادث دنـیـا نمی تواند، هیچ تزلزلی در آنها ایجاد کند. در بعضی احادیث از آنان تحت عنوان مومنان واقعی و حقیقی یاد می شود. امام باقر (ع) می فرماید: «اَلا هُمُ المُؤمِنُونَ حَقّاً...» بدون شک آن ها مؤمنان واقعی هستند و گاهی نیز تحت عنوان موحّدان واقعی که به توحید ناب نیل یافته اند، یاد می شود: «فَهُمُ الَّذینَ وَ حَّددُوا اَللهَ حَقَّ تَوْحیدِه».

همچنین امام صادق(ع) در توصیف اراده های استوار آنان می فرماید «آنان مردانی هستند که دلهایشان مانند پاره های آهن است، هیچ‌گونه تردیدی در آنـهـا راه نـدارد، در اعـتـقـادشـان بـه خـدا از صـخـره و سـنگ محکم ترند.» جالب اینکه آنان نه تنها در قوت روحی که در قدرت جسمانی نیز زبان زد هستند. در اینباره نیز امام صادق(ع) می فرمایند «به هر کدام ، توانایی چهل نفر داده شده و دلی مستحکم تر از پاره های آهن دارد.»
 
پاکی از هرگونه فساد مالی و اداری و غیره

تبریزی در خصوص پاکی ظاهری و باطنی یاران امام زمان تصریح کرد: رکن دیگر اخلاقی آنان بدون شک طهارت و سلامت نفوسشان است. یاوران مهدی(عج) هم طینتی پاک و هم تقوایی مثال زدنی دارند. آنان از هر فسادی نیز مبرا هستند؛ فساد مالی، فساد کاری، قرارهای نـامـشـروع و نـامـوجـه در زمـیـنـه هـای مـسـائل کـاری، جـاذبـه هـای دنـیـایـی و غیره. هیچ رذیله اخلاقی  نمی توانند، دل های ماننده پاره آهنشان را به لرزه در آورد. امام حسن عسکری(ع) می فرماید: «خداوند آنها را با پاکی نطفه و پاکیزگی سرشت، پاک و پاکیزه نموده است، دلهایشان از آلودگـی نـفـاق پـیـراسـتـه، قلبهایشان از تیرگی اختلاف پاکیزه، روح و روانشان بـرای پـذیـرش احـکـام دیـن آمـاده... بـه آیـیـن حـق گـرویـده و در راه اهـل حـق گـام سـپـرده انـد.» 

بصیرت و ولایت پذیری
 
وی در خصوص فضایل اصحاب امام زمان(عج) اضافه کرد: در کنار این ویژگی آنان از بصیرت و تیزبینی برخوردارند. عبادت موجب نشده از تحلیل درست به دور باشند و با زیرکی تمام مسائل را دنبال و با آگاهی دقیق به زمان و مکان از روشن بینی ژرف بهره می برند. در روایات آمده که یـاران حضرت مـهـدی (عج) شـمشیرها را در راه حق آختند و بصیرتی را که در کار دین داشتند آشکار کـردنـد. طـاعـت پـروردگـارشـان را پـذیـرفتند و فرمان واعظ خود را شنیدند. همچنین روایت شده که آنـان بـه جـهـت چـنـیـن بصیرتی از رفتن کسی وحشت نمی کنند و از آمدن کسی به جمع خود پایکوبی نمی کنند. 

مدیرانی با زندگی های ساده

تبریزی در پایان گفت: در کنار ویژگی های نفسانی یکسری خصلت عملی و رفتاری نیز در این افراد بارز و چشمگیر است. خصائصی از قبیل سـادگـی و بـی پـیـرایـگـی. جدیّت در کار و تلاش روزانه و ساده زیستی از این دست به شمار می روند. فرماندهان و مدیران ارشد در حکومت جهانی مهدوی از هرگونه روحیه تجمل گرا و اشرافی به دور هستند. اشـرافـی گـری همان روحیه و خصلتی است که بـه تـعـبیر مقام معظم رهبری برای یک کشور آفت است و بدون شک اشرافی گری مسئولان، آفتی است مضاعف. یاران حضرت دارای زندگی ساده و معمولی هستند. آنها با امامشان پیمان بسته اند که همانند او ساده زندگی کنند؛ غـذای سـاده بخورند؛ لباس ساده بپوشند؛ وسیله نقلیه معمولی سوار شوند و به مقدار کم قانع باشند. امام صادق (ع ) درباره ساده زیستی حضرت مهدی (ع) می فرماید «بـه خـدا سـوگـنـد! او جـامـه درشت می پوشد و خوراک خشک و ناگوار می خورد.» 

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین