عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۱۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
آیت‌الله رئیسی:
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انسانیت انسان در پرتو تعلیم قرآن شکل می‌گیرد، کرامت اکتسابی انسان را نیز حاصل ارتباط با کریمان و قرآن و اهل‌بیت (ع) برشمرد.
عقیق: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آئین اختتامیه سی و یکمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور که شامگاه شنبه در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به اولین آیاتی که بر پیامبر نازل شد، اظهار داشت: خداوند به‌واسطه رحمانیتش انزال کتب و ارسال رسل کرد، اما چرا اول فرمود علم القرآن و سپس خلق الانسان؟

وی با بیان اینکه انسانیت انسان در پرتو تعلیم قرآن شکل می‌گیرد، گفت: انسانی که با وحی مرتبط نباشد انسانیت او رقم نمی‌خورد و قرآن نیاز به مبین و مفسر و آیینه تمام نمای حق دارد که همان انسان کامل است و ارتباط انسان با وحی انسانیت او را رقم می‌زند.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه انسان موجودی دو خلقتی است که جسم و جان او مجزا خلق‌شده است، افزود: آن‌کسی انسان است و کرامت انسانی دارد که به میزان نزدیک شدن به مقام خلیفه‌الهی از جایگاه انسانی بهره‌مند می‌شود.

رئیسی کرامت انسان را به دو قسم کرامت ذاتی و اکتسابی تقسیم کرد و گفت: کرامت ذاتی به‌واسطه عقل و خرد و فکر و فطرت ایجاد می‌شود و انسان به‌موجب آن بر دیگر موجودات برتری پیدا کرده است اما کرامت اکتسابی در پرتو قرآن و عترت کسب می‌شود و این کرامت در پرتو ارتباط با کریمان شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کریم کسی است که بر لشکر وجود او خدا حاکم باشد و محور همه جلوه‌های درون و برون او خدا باشد، تصریح کرد: هر بخششی کرامت نیست اگر انسان مقابل شیطان درون امیر نفس بود و مقابل شیطان برون استقامت داشت صاحب کرامت می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان گفت: ایران اسلامی امروز پرچم‌دار کرامت است و کسانی که اولین خواسته‌های انسان را لگدمال می‌کنند باکرامت انسان مقابله می‌کنند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین