عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۹
موسوی گفت: قرآن نسخه گنج دنیا و آخرت ما است و می توانیم توسط آن به بهترین شکل نیاز های روحی و جسمی خود را تامین کنیم.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن موسوی کارشناس مسائل مذهبی در گفتگویی در خصوص سبک زندگی اسلامی اظهار کرد:قرآن کریم نسخه ای کامل برای خوشبختی همه انسان ها در همه زمان ها و مکان ها است.

وی افزود: انسان ها دارای نیاز های هستند که باید به بهترین شکل تامین شود که به دونوع جسمی و روحی تقسیم می شود.

موسوی عنوان کرد: این نیاز ها همیشه همراه انسان هستند مانند نیاز به غذا، اکسیژن، آب، پوشاک، مسکن و وسائل رفاهی برای زندگی اما نیاز های روحی که کلاس کاری بالاتری دارند به نیاز های فطری هم معروف اند.

وی افزود: ما در نیاز های جسمی با حیوانات شریک هستیم اما نیاز های فطری تنها مختص انسان است. مانند نیاز به عشق که مهمترین نیاز انسان است ، احترام، زیبایی، علم، عدالت، پیشرفت، جاودانگی ، اعتدال و میانه روی و نیاز به بی نهایت.

این کارشناس مذهبی در رابطه با برنامه اسلام برای زندگی انسان ها تاکید کرد: اسلام برنامه ای کامل برای تامین نیازهای جسمی و روحی انسان بیان کرده و اسلام و قرآن می تواند در تمام زمان ها و مکانها انسان ها را خوشبخت کند ولذا هدف از زندگی قرآنی خوشبختی انسان ها در همه زمینه ها است.

وی با بیان آیاتی از قرآن کریم افزود:  برای رسیدن به این هدف قرآن کریم راه کار هایی را بیان می کند و می فرماید:«وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً؛ بخاطر بیاور هنگامی را که پروردگارت به فرشتگان گفت :من در روی زمین ، جانشینی (=نماینده ای) قرار خواهم داد.» لذا انسان به این دنیا آمده تا به بی نهایت برسد واین بی نهایت چیزی به جز خدانخواهد بود.  

موسوی عنوان کرد: اولین نکته این است که ما باید هدف را برای خود مشخص کرده و تا انتهای مسیر فقط به هدف فکر کنیم لذا در حال حاضر مشکل بشریت این است که اصلا نمی داند برای چه به وجود آمده، یک فیزیولوژیست به نام آلکسیس کارل کتابی به نام "انسان موجودی ناشناخته" رانوشته که در آن کتاب اذعان می کند که با تمام پیشرفت های صورت گرفته هنوز نتوانسته ایم انسان را بشناسیم و به همین دلیل نمی توانیم برایش برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: دلیل اینکه غرب نتوانست انسان را خوشبخت کند این است که انسان را نشناخته است اما ما چرا نتوانسته ایم خوشبخت شویم؟ به این خاطر که به نسخه ای که قرآن کریم و خدا برای ما بیان کرده عمل نکرده ایم، نسخه ای که برروی طاقچه خانه ها خاک می خورد و هر چند وقت یک بار تنها خاکش را می تکانیم.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: قرآن نسخه گنج دنیا و آخرت ما است و می توانیم توسط آن به بهترین شکل نیازهای روحی و جسمی خود را تامین کنیم و بی توجهی به این صحف شریف باعث ناتوانی در پیشرفت مسلمانان شده است.

وی به نقل از قرآن کریم خاطر نشان کرد: قرآن در رابطه با رجوع انسانها به پیامبر اکرم و اهل بیت می فرماید:« إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً؛ خداوند اراده فرموده است که هرگونه رجس و پلیدی را از شما اهل بیت برطرف کند و شما را پاک و مطهر گرداند» (احزاب، 33) و در جای دیگر می فرماید:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [ اوصیای پیامبر ] را!»(نساء، 59) و در جای دیگری می فرماید:« قُل ان كنتم تُحبّون اللهَ فاتّبعونی یُحببكمُ‏اللهُ و یغفِر لَكُم ذُنوبكم و الله غَفور رَحیم؛ بگو: اگر خدا را دوست می دارید پس پیروی از من کنید تا خدا نیز شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشاید ، و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.» لذا نکته خیلی مهم این است که راهکارها را باید از خود خدا و پیامبراکرم(ص) و اهل بیت (ع) بگیریم.

موسوی افزود: قرآن یک راهکار خیلی مهم بیان می کند که در تمامی برنامه های اسلام جای دارد و آن این است:« وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا؛ ما شمارا امتی میانه رو قرار دادیم»( بقره، 143) لذا در این آیه خداوند می فرماید شما را به دوری از افراط و تفریط رهنمون می شوم که همانا رعایت نکاتی است که ضامن سلامتی روحی و جسمی انسان است. اما از هدف اصلی که رسیدن به نهایت خوبی است غافل نشوید.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: زندگی قرآنی در واقع طرحی برای خوشبخت کردن همه انسان ها در همه جای دنیا و در همه ادوار تاریخ است.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین