عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۷۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۱
یادداشت مهمان/
علت اینکه در هندسه نظام‌سازی، نماز نقش ویژه و استثنایی دارد این است که خیمه دین با نماز برپاست، هم در دینداری و تدین یک فرد، هم در اقامه یک جامعه دینی و توحیدی و هم در دینداری یک کشور و یک مجتمع تاثیرگذار است.
عقیق:مسعود دریس (رئیس کمیته علمی اجلاس سراسری نماز): مقام معظم رهبری با اشاره به آیه 41 سوره حج از قرآن کریم چهار شاخص نماز، زکات، امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان ترجمان و شاخص‌های شکل‌دهنده هندسه نظام اسلامی برشمردند و افزودند که خداوند متعال وعده داده است هر ملتی را که دارای این شاخص‌ها باشند نصرت دهد و از زیر سلطه ی قدرتمندان جائر خارج سازد.

هر یک از این شاخص‌ها دارای جنبه‌های فردی و همچنین اجتماعی هستند که در نظام‌سازی اسلامی نقش موثری دارند. نماز به عنوان اولین شاخص در شکل‌گیری این هندسه در جنبه فردی موجب سعادت و رستگاری انسان مومن شده، در عین حال نماز، برخوردار از جنبه های اجتماعی بوده که زمینه ساز اتصال دل‌های مسلمانان، در یک زمان و سوی یک مرکز واحد را شکل می‌ دهد. و پس از آن نوبت به زکات به مثابه تنظیم مالی جامعه و ریشه‌کن کردن فقر می‌رسد و در بُعد اجتماعی، زکات نشان‌دهنده این است که یک فرد مسلمان خود را در برابر جامعه اسلامی، فقراء، ضعفا و نیازمندان بی‌تفاوت نمی‌داند. و بعد از آن نوبت به امر به معروف و نهی از منکر یعنی سوق دادن همگان به نیکی ها و بازداشتن از بدی‌ها می‌رسد. ضمن اینکه بر پا داشتن نماز نخستین ثمره و حکومت صالحان است لذا می‌بینیم خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم در توصیف قدرتمندان مؤمن و درصدر فهرست آنان اقامه نماز را نام برده است. این وظیفه در عمل شخصی کیفیت بخشیدن به نماز است و در تلاش اجتماعی ترویج نماز و همگانی کردن آن و در میان مجموعه وظایف خطیری است که با استقرار حاکمیت الهی در نقطه از زمین بر دوش مومنان و بندگان زبده خداوند قرار می گیرد، می باشد لذا خدانود این فریضه را شانی ویژه بخشیده است
اگر برپا داشتن نماز در میان مردم، نقشی بنیانی نداشت و همچون پایه استواری برای پیشبرد هدف های بزرگ نظام اسلامی به شمار نمی‌آمد، چنین تاکید بلیغی بر اهمیت نماز نمی‌شد و اگر از اهمیت نماز غفلت شود و نماز مورد بی‌اعتنایی قرار گیرد، مسیر شکل‌گیری هندسه نظام اسلامی به درستی طی نخواهد شد و تلاش‌ها و مجاهدت‌ها تاثیر لازم در رساندن فرد و جامعه به قله‌ای که اسلام برای جامعه بشری ترسیم کرده است، نخواهد داشت.
علت اینکه در هندسه نظام‌سازی، نماز نقش ویژه و استثنایی دارد این است که خیمه  دین با نماز برپاست، هم در دینداری و تدین یک فرد، هم در اقامه یک جامعه دینی و توحیدی و هم در دینداری یک کشور و یک مجتمع تاثیرگذار است. بر این اساس بایستی برای تبیین ژرفای نماز و معرفی رازها و زیبایی آن دست به تلاش پیگیر و همه‌جانبه زده شود. آشنایان با معارف اسلامی، شأن و جایگاه نماز و روح و محتوا و گستره تاثیر آن در جان فرد و مجتمع را با شیوه‌های رسا تبیین نمایند.
همه باید در این حرکت بزرگ که شایسته است جهاد کبیر نامیده شود خود را ملتزم و متعهد بدانند. علمای دین، روشنفکران، هنرمندان، جوانان، پدران و مادران و همسران، دارندگان منبرها، رسانه ها، نویسندگان، و ... اینان هر یک به گونه‌ای می‌توانند و می‌باید کنکاش کنند و سهم خود را از این فریضه همگانی سهیم شوند و نقش ویژه خود را بگذارند و بدان دست زند.
بدینسان همه ما با خدمت به فرهنگ نورانی نماز و ترویج و تبلیغ و تعمیق این فریضه در جامعه کمک بزرگی به شکل گیری هندسه نظام اسلامی کرده و بدین‌سان در بزرگترین و موثرترین معروف ها یعنی حفظ نظام و پاسداری از آن شریک و سهیم خواهیم بود.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین