عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۰۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
داریوش ارجمند با بیان اینکه فیلم‌های بسیاری درباره امام رضا(ع) ساخته شده است، از پژوهش‌محور نبودن نمایشنامه‌های رضوی انتقاد کرد و گفت: هرگز حقیقتی که در وجود این امام همام بوده، روی پرده سینما نرفته است.

عقیق: مردم ایران داریوش ارجمند را با آن هیبت مثال‌زدنی در نقش مالک اشتر سریال امام علی(ع) می‌شناسند، گرچه او نقش‌های ماندگار دیگری مانند «عبدالعظیم الحسنی(ع)» در سریال مسافر ری در سینما و تلویزیون ایفاکرده اما بینندگان قاب شیشه‌ای بیشتر از همه بازی به یادماندنی او در نقش مالک اشتر را به خاطر دارند.

«ارجمند» اهل مشهد الرضا(ع) است و به امام رضا(ع) هم ارادت خاصی دارد. او در جشن اردیبهشت تئاتر قزوین حرف‌های جالبی زد و با اشاره به برگزاری جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی فرهنگ رضوی در قزوین، از فیلم‌نامه‌نویسان و نمایشنامه‌نویسان  کشور خواست چند سؤال از خود درباره امام رضا(ع) بپرسند و بعد با تحقیق و پژوهش به دنبال پاسخی برای این سؤالات باشند.

ارجمند با اظهار تأسف از اینکه حقیقت وجود امام رضا(ع) بر پرده سینما نیامده است، گفت: درباره امام رضا (ع) فیلم‌های بسیاری ساخته شده، ولی هرگز حقیقتی که در وجود این امام بوده به روی پرده سینما نیامده است، من معتقدم کسانی که در خصوص این امام بزرگوار می‌نویسند باید چند سؤال از خود بپرسند. سوال نخست این است که چرا امام رضا (ع) به ایران آمدند و چرا خراسان را برگزیدند؟ این سؤال بزرگی است که باید با زبان هنری به آن پاسخ گفت.

بازیگر نقش مالک اشتر ادامه داد: سؤال دیگری که نمایشنامه نویسان باید به آن پاسخ دهند این است که امام رضا(ع) چه چیزی همراه خود به ایران آوردند و سؤال مهم دیگر آن است که چرا کاری را که امام رضا(ع) درصدد انجام آن بودند، در منطقه خود انجام ندادند بلکه برای انجامش به ایران آمدند؟

وی عنوان کرد: در خصوص بسیاری از هنرهای کشورهای دیگر مطالعه و پژوهش می‌کنیم ولی در خصوص این امام همام که قبله‌گاه 70 میلیون شیعه است و گنبد طلایی حرمشان، رقیب خورشید خاوران است، تحقیق و پژوهش نمی‌کنیم! باید در این زمینه کاری کرد.

ارجمند در ادامه افزود: معتقدم سرزمینی که نمایشنامه‌نویس ندارد، نظیر سرزمینی است که نمایش ندارد و با اجرای نمایش‌های دیگران در واقع نوکر دیگران محسوب می‌شود، ما باید با هنر تئاتر و نمایش نظر و دیدگاه سنتی، اعتقادی و نگاه خود را به سمت تماشاگر پرتاپ کنیم.

ارجمند در پایان خاطرنشان کرد: تئاتر هنر یگانه‌ای است که موضوع آن انسان است.


منبع: وبگاه بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین