عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۶۲۰
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
اگر خطبه های آتشین زینب (س) درباره حماسه کربلا در مجلس ابن زیاد و یزید نبود حماسه امام حسین (ع) منتقل نمی شد. مبلغ حماسه سیدالشهدا و حادثه عاشورا حضرت زینب بود. اگر تبلیغ، فریادها و شجاعت زینب (س) نبود حادثه کربلا در نطفه خفه می شد.
عقیق:حجت الاسلام مهدی قنبری، پژوهشگر علوم دینی در توضیح فرهنگ زینبی گفت: معمولا شخصیتی که فرهنگ ساز است از آنجا که رواج دهنده ی سیره ی فکری، عملی و عقیدتی شخصیت خود می باشد طبیعتا به یک الگو تبدیل می شود؛ چون شخصیتش ظرفیت فرهنگ سازی را دارد. فرهنگ زینبی نیز به همین شکل است و این فرهنگ ناشی از شخصیت فکری ، عقیدتی و عملی ایشان است؛ لذا وقتی فرهنگ زینبی را مطرح می کنیم باید ابعاد و جهات شخصیتی حضرت را مورد بررسی و شناخت بیشتر قرار دهیم تا با فرهنگ ایشان بیشتر آشنا شویم. زینب(س) از نظر شخصیتی دارای ابعاد گوناگونی هستند که هر کدام به تنهایی فرهنگ سازند.


وی افزود: به دلیل اینکه زینب (س) ابعاد شخصیتی وسیعی دارند و در بُعد اخلاقی، الهی و اجتماعی قوی هستند می توانند از دو جهت برای خانواده ها و جامعه الگو باشند. یک جهت به بانوان اختصاص دارد و جهت دیگر بین همه افراد مشترک است.

قنبری مقام عبودیت و علمی را از ابعاد شخصیتی حضرت زینب (س) عنوان کرد که در از جهت الگو برداری در میان همه افراد مشترک است. او در اینباره تصریح کرد: مقام عبودیت ایشان محوری ترین مقامی است که او را به یک الگو و فرهنگ تبدیل کرده است. بزرگترین شاخصه عظمت پیامبر (ص) مقام بندگی اوست، لذا در نماز می گوییم «أشهَدُ أنَ مُحَمَدًا عَبدُه ورَسولهُ». پیامبر بنده خداست، تمام تجلی خدا در پیامبر قرار گرفته و هرچه خدا می خواهد در پیامبر ظاهر شده است. زینب (س) نیز در تمام مراحل زندگی تابع خواست خدا بود.

وی درباره مقام علمی زینب (س) نیز بیان کرد: ایشان از نظر علوم اکتسابی شاگرد و دست پرورده بهترین شخصیت های عالم نظیر پیامبر(ص)، علی (ع)، زهرا (س) و امام حسن و امام حسین (ع) بودند ودر مکتب این بزرگان زانو زده و درس گرفته اند. به خاطر مقام عبودیت، ظرفیت های روحی و معنوی قوی داشتند که مستحق دریافت علوم لدنی ( علومی که مستقیما از جانب خدا می رسد) شده بودند. نمونه واضح آن در زمان معاصر مرحوم کربلایی کاظم ساروقی است که شخص بیسوادی بود ولی مقام بندگی اش بسیار قوی بود به همین جهت خداوند از طرف خود علوم لدنی را به او القا کرد و او در یک شب حافظ کل قرآن شد.

این مبلغ دینی ادامه داد: از آنجا که حضرت زینب (س) در خانه اهل بیت رشد و نمو یافته است، مقام معنوی و عبودیت او هزاران برابر بیشتر از شخصی مثل کربلایی ساروقی است. ایشان زکات علمی خود را هم پس می دادند و در شهرهایی مثل کوفه کلاس های درسی دینی، تربیتی و قرآن برقرار می کردند و بسیاری از بانوان در مکتب تعلیمی او حضور می یافتند.

قنبری حیا و عفت را یکی دیگر از ابعاد شخصیتی زینب (س) عنوان کرد که می تواند از جهت الگو برداری مختص بانوان باشد. او یادآور شد: البته این بُعد شخصیتی در مورد آقایان هم صدق می کند اما در میان بانوان معنا و مفهوم خاص خودش را دارد. زینب (س) طبق آموزه های قرآنی و علوی در خاندان نبوت و اهل بیت درس عفت، حیا، پاکدامنی و حجاب گرفته است.

زینب (س) مبلغ حماسه حسینی
وی در ادامه خاطرنشان کرد: حماسه و شجاعت حضرت زینب (س) تبلور خاصی دارد و همانطور که خاندان نبوت و اهل بیت بر حیا، پاکدامنی و عفت اصرار دارند، در جای خود و آنجا که لازم است در جامعه حضور پیدا می کنند. حضرت زهرا (س) در بحث خلافت امام علی (ع) به مسجد نبوی رفتند و خطبه قرایی ایراد کردند و از دین خدا و ولایت امیرالمونین دفاع کردند. همچنین اگر خطبه های آتشین زینب (س) درباره حماسه کربلا در مجلس ابن زیاد یا یزید نبود حماسه امام حسین (ع) منتقل نمی شد. مبلغ حماسه سیدالشهدا و حادثه عاشورا حضرت زینب بود. اگر تبلیغ، فریادها و شجاعت زینب (س) نبود حادثه کربلا در نطفه خفه می شد.

خانواده ها زندگی خود را بر مدار قرآن قرار دهند
این روحانی مبلغ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پدر و مادر برای آموزش فرهنگ و معارف زینبی به فرزندان خود چه وظایفی بر عهده دارند؟ گفت: در گام اول باید والدین، خود با آداب دین آشنا شوند. اگر بخواهند به شخصیت زینب (س) بپردازند و بدانند ایشان از چه کسی الگو گرفته و شخصیتش پیرامون چیست، باید به قرآن رجوع کنند. محورهمه اینها قرآن است. اگر خانواده و جامعه ای بتواند زندگی خود را بر مدار قرآن قرار دهد مطمئنا این خانواده خود به خود دارای فرهنگ زینبی می شود.

وی ادامه داد: شخصیت زینب (س) خارج از قرآن نیست و مصداق کامل آیات قرآن است. چقدر خانواده های ما با قرآن اشنا هستند و قرآن می خوانند، آیا تا کنون شده است که در طول عمر خود ترجمه نصف قرآن را بخوانیم، سفارش شده ات که به بانوان و دختران سوره نور را یاد دهید تا حیای آنها بیشتر شود و به پسران و مردان سوره یوسف را یاد دهید تا پاکدامنی شان بیشتر شود. اگر ما تلاوت سوره نور و یوسف را به دختران و پسران خود سفارش کنیم و آنها درس های اخلاقی این سوره ها را یاد بگیرند خانواده و جامعه پاک می شود.

برای فرزندان الگوی عملی باشیم
قنبری تاکید کرد: ابتدا باید پدر و مادر به دستورات دینی عمل کنند اما اکنون برخی ها نه تنها رعایت نمی کنند بلکه زمینه نفوذ بی عفتی را نیز فراهم می کنند. وقتی پدر و مادر چشم های خود را نگه دارند و درست رفتار کنند فرزندشان هم یاد می گیرد.دپدر و مادر نماز بخوانند و به فرزندانشان هم آموزش دهند، نماز انسان را از فحشا و منکر باز می دارد و آثار عجیبی دارد.بنابراین ابتدا باید از خودمان شروع کنیم و برای فرزندان الگوی عملی باشیم.

این روحانی یادآور شد: البته در کنار امور عملی می توان از کتب مختلف دینی نیز استفاده کرد. این نوع مطالعات تاثیر بسزایی دارند. اگر کتابخوانی در خانواده فرهنگ سازی شود البته به سمت رمان های عشق و عاشقی و مطالب خط قرمزدار سوق پیدا نکند، آن خانواده پیشرفت خواهد کرد.

نقش خانواده بیشتر از مدرسه است
قنبری که در ایام محرم در مدارس به عنوان مبلغ حضور دارد نقش آموزش و پرورش و معلمان را در زمینه انتقال فرهنگ زینبی و معارف دینی کمتر از خانواده دانست و گفت: شیوه تعلیم، آموزش و برخورد معلم با دانش آموزان خیلی مهم است به ویژه در زمینه های معنوی؛ اما درباره تاثیرگذاری معلمان و کسانی که با دانش آموزان برخورد دارند، شاید ۳۰ درصد نقش داشته باشند یعنی ۷۰ درصد و یا بیشتر متعلق به نقش خانواده است.

وی عنوان کرد: هر معلمی رشته تخصصی خودش را درس می دهد البته معلمانی را هم دیده ام که رشته تخصصیشان دینی، قرآن و یا تربیتی نیست اما چنان حرف می زنند و رفتار می کنند که از نظر دینی و معنوی تاثیر بیشتری روی دانش آموزان می گذارد. گاهی متاسفانه بعضی از معلم ها خودشان به مسایل دینی مقید نیستند.

انتقال مفاهیم معنوی از طریق داستان های پندآموز
این روحانی مبلغ درباره شیوه های انتقال اظهار داشت: یکسری از معلمان از دانشکده های تربیت معلم فارق التحصیل می شوند بنابراین شیوه های برخورد، آموزش و انتقال معنویت به آنها یاد داده شده اما افرادی که در دانشگاه های دیگر درس خواندند و معلم شدند شیوه های تدریس و تعلیم و … را یاد نگرفته اند.

قنبری افزود: وقتی وارد کلاس نهم می شوم که توقعم از آنها بالاتر است گاهی با دانش آموزانی روبه رو می شوم که گویی در خانه و خانواده هیچ پرورشی پیدا نکردند و ادبی به ارث نبرده اند و در واقع شَرّی هستند که صدای صاحب نیش را هم در می آورد. شیوه های انتقال مبانی اخلاقی هنرمندی خاصی دارد و مطالعات معلم باید خیلی زیاد باشد که بتواند به سوالات دانش آموزان پاسخ دهد. اگر با شیوه های انتقال آشنایی نداریم حداقل با خواندن یک داستان پند آموز و معنوی مفاهیم را منتقل کنیم.


منبع:شفقنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین