عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۹۵۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در دومین شب از دوازدهمین سوگواره هنر و حماسه؛
اگر دقت کرده باشید یا زندگی عرفا را مطالعه کرده باشید. عموماً سکوت یکی از ارکان و خصوصیت‌های شخصی‌شان است. عرفا سکوت می‌کنند چون آن‌ها به خود خدا رسیده‌اند که به سکوت می‌رسند.

گزارش تصویری


عقیق: دومین شب از دوازدهمین سوگواره هنر و حماسه در هیئت محبین اهل بیت (علیهم‌السلام) برگزار شد.

به گزارش عقیق دومین شب از دوازدهمین سوگواره هنر و حماسه، با مراسم دمام‌زنی و قرائت قرآن در دانشگاه هنر تهران برگزار شد.

 زیارت عاشورا، عزاداری و سینه زنی همزمان با فرا رسیدن شب تاسوعای حسینی ادامه برنامه هیئت محبین اهل بیت (ع) بود. شعرخوانی محمدرضا طهماسبی از شعرای آیینی ، بخش بعدی برنامه بود. شاعری که با قرائتی حماسی و بسیار جذاب جلسه را به وجد آورد و در بخش دوم شعر خوانی روایت‌هایی از روز عاشورا را به زبان شعر خواند.

پخش کلیپ «رفیقم حسین» ساخته مرکز کودک و نوجوان اوج با همکاری هیئت الرضا (ع) بخش بعدی برنامه بود. کلیپی که با هنرمندی عبدالرضا هلالی و حامد زمانی ساخته شده بود. بخش انتهای برنامه سخنرانی استاد پناهیان بود.

وی با اشاره به انواع روابط انسانی و دسته بندی‌های آن به یک نوع از رابطه فردی خاص گفت: در روابط اجتماعی و فردی و دسته بندی‌های دیگرش مانند حقیقی و حقوقی یا دسته بندی دیگر، به یک دسته بندی خاص می‌رسیم. این رابطه؛ رابطه فردی خود فرد و خداست. در این دسته بندی فرد همه رابطه‌اش را با خود خدا تنظیم می‌کند. در روایت داریم که می‌فرماید کسی که رابطه‌اش را با خدا اصلاح کند، خدا رابطه‌اش را با دیگران اصلاح می‌کند.

استاد پناهیان با اشاره به تعدد ارتباط‌ها و دسته بندی‌های ارتباطی گفت:‌ بدیهی است که تعدد ارتباط با دسته بندی‌های مختلف باعث ایجاد مشکل می‌شود و شخص در رابطه‌اش به هدفش نمی‌رسد. در ارتباط‌ها و رفتارها هَمِّتان را در یک موضوع واحد قرار دهید. اینکه کسی به چند وجه بپردازد نمی‌تواند در مسیر رسیدن به هدف کاری کند. بدیهی است که شاخه‌های مختلف را نمی‌توان همه‌اش را همزمان و با هم مدیریت کرد. باید روابط اجتماعی را بر اساس یک رابطه فردی با خدا تنظیم کنیم.

وی با اشاره به استحکام رابطه خلق با خدا گفت: اگر کسی رابطه‌اش را با خدا تنظیم کند دیگر از مردم انتظار ندارد و بد و خوب بودن مردم برایش فرق نمی‌کند، او در اصل به منبع اصلی وصل شده است. این یک حساب و کتاب منطقی است.

مثلاً یک جمله معروفی داریم که می‌گوید:‌ «مرنج و مرنجان» این اتفاق در جایی می‌افتد که خدا باشد و طرف رابطه‌اش را با خدا تنظیم کرده باشد.

سخنران دوازدهمین سوگواره هنر و حماسه در ادامه به ویژگی عرفا اشاره کرد و گفت: اگر دقت کرده باشید یا زندگی عرفا را مطالعه کرده باشید. عموماً سکوت یکی از ارکان و خصوصیت‌های شخصی‌شان است. عرفا سکوت می‌کنند چون آن‌ها به خود خدا رسیده‌اند که به سکوت می‌رسند. ریشه همه این موارد این است که با خدا باشیم، عرفا سکوت می‌کنند چون حرفی برای گفتن با غیر ندارند.

لازم به ذکر است دوازدهمین سوگواره هنر و حماسه؛ با دمام زنی، قرائت قرآن آغاز می‌شود، با زیارت عاشورا، عزاداری و شعرخوانی شاعران آیینی ادامه می‌یابد و با سخنرانی استاد پناهیان خاتمه پیدا می‌کند. این مراسم در پردیس هنرهای کاربردی دانشگاه هنر تهران واقع در: بالاتر از چهارراه ولی‌عصر (عج)، روبروی خیابان بزرگمهر برپا شده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین