عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۳۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی گفت: ولايت تفسير مي‌خواهد آن روايت‌ها و جمله‌های كوتاه كه امامت و ولايت را شرح مي‌دهد لازم بود ولی كافی نبود وجود مبارك امام هادي(ع) امامت و ولايت را تفسير كرده است؛ اين زيارت نوراني جامعه كبير به منزله تفسير امامت است.
عقیق:حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در مسجد روستای احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد، پس از تبريك ميلاد وجود مبارك امام هادي(ع) با استناد به بيانات نوراني آن حضرت به تبيين مسأله ولايت و امامت پرداخت و بيان داشت:فقط قرآن كريم است كه همسان و همتاي اهل بيت عصمت و طهارت است.

وی افزود: قرآن تفسيري دارد كه مفسّران فراواني به اين نعمت نايل شدند اما ولايت تفسير مي‌خواهد آن روايت‌ها و جمله‌هاي كوتاه كه امامت و ولايت را شرح مي‌دهد آنها لازم بود ولي كافي نبود وجود مبارك امام دهم امام هادي(سلام الله عليه) امامت و ولايت را تفسير كرده است؛ اين زيارت نوراني جامعه كبير به منزله تفسير امامت است يعني همان‌طوري كه قرآن احتياج به تفسير دارد امامت هم احتياج به تفسير دارد كه هر كدام از ائمه(عليهم السلام) يك آيه يا چند آيه قرآن را تفسير كردند ولي وجود مبارك امام هادي كلّ قرآن را تفسير كرد چون عترت و قرآن همتاي هم هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: ما اگر خواستيم انسان را بشناسيم به وسيله خود انسان كامل بايد بشناسيم زيرا انسان كامل يعني اهل بيت(عليهم السلام) كه همتاي قرآن كريم‌اند اينها خليفه خداي سبحان‌اند و اين خليفه مي‌تواند از مستخلف‌عنه خود باخبر بشود و انسان را معرفي كند. امام هادي(سلام الله عليه) در وصف انسان ـ چه انسان خوب چه انسان بد ـ يك مطلبي را دارد كه اين شرح مطلبي است كه وجود مبارك اميرالمؤمنين دارند.

وی ادامه داد:‌ اميرالمؤمنين در نهج‌البلاغه يك اصل كلي را بيان كرد امام هادي(سلام الله عليه) آن اصل را شرح كرد. در نهج‌البلاغه اميرالمؤمنين(سلام الله عليه) فرمود هر فاعلي بهتر و برتر از فعل خودش است اين يك اصل عقلي است؛ چرا؟ چون فعل آدم، گفتار آدم، رفتار آدم، نوشتار آدم، اثر آدم است و انسان مؤثر در اين اثر است اين روشن است كه هر فاعلي قوي‌تر از فعل خودش است هر صاحب‌كاري از آن كار بالاتر است زيرا آن كار، اثر اوست هر مبدأيي از آن اثري كه از مبدأ صادر مي‌شود قوي‌تر است اين اصل كلي را حضرت در نهج‌البلاغه بيان كرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: خدمت كردن به جامعه، عدالت، احسان اينها يك اوصاف خوبي است عادل بالاتر از عدالت است؛ چرا؟ چون عدالت، وصف اوست، كار اوست، اثر اوست هر كاري از صاحب‌كار نشأت مي‌گيرد از آن جان نشأت مي‌گيرد عدالت هر اندازه كه خوب است عادل بالاتر از آن استريال صدق هر اندازه زيباست راستگویی بهتر از آن است؛ زيرا راستگويي اثر راستگوست عدالت اثر انسان عادل است حضرت فرمود بالاتر از علم, عالِم است زيرا اين علم, وصف اوست متّكي به گوهر ذات اوست او در اثر تلاش و كوشش اين وصف را پيدا كرده است اگر اين وصف محصول كار آن گوهر است پس گوهر ذات عالِم بالاتر از علم است.

وی با تكيه بر اين مقدمه به بيان نتيجه‌گيري مطلب پرداخت و عنوان کرد: در جواب این سوال که ولايت بالاتر است يا علي‌بن‌ابيطالب؟ علي‌بن‌ابيطالب بالاتر است؛ نبوّت بالاتر است يا پيغمبر؟ پيغمبر بالاتر است؛ چون اين نبوّت وصف و كمال اوست، به گوهر ذات او تكيه مي‌كند اين وصف در خارج بدون گوهر ذات وجود ندارد ولايت كه بدون وليّ الله وجود ندارد هر اندازه كه ما امامت را بشناسيم, ولايت را بشناسيم علي‌بن‌ابيطالب بالاتر از آن است زيرا اين اصل كلي را خود حضرت فرمودند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وجود مبارك امام هادي(سلام الله عليه) اين را شرح دادند كه بالاتر از هر وصف،موصوف آن وصف است؛ بالاتر از هر قول، قائل آن قول است بالاتر از هر كتاب، نويسنده آن كتاب است؛ اينكه وجود مبارك پيغمبر(ص) فرمود علي را و مرا غير از خداي سبحان كسي نشناخت چون كسي به حقيقت گوهر ذات اينها وقتي مي‌تواند پي ببرد كه به حقيقت ولايت و نبوّت و رسالت پي ببرد آن حقايق چون براي ما به طور اجمال شناخته شده است نه به طور تفصيل، پس گوهر ذات اينها را هم ما نمي‌توانيم بشناسيم.

وی اضافه کرد: بنابراين ما در ايامي هستيم كه دست ما به خود آن ذات نمي‌رسد اما به آثار و گفتار و كلمات و سيره آنها مي‌رسد به همان اندازه كه از اين آثار و مآثر اينها استفاده كنيم تشيّع ما محفوظ است لذا در قرآن كريم ذات اقدس الهي به رسولش(ص) فرمود اگر جريان ولايت حضرت امير را بازگو نكرده باشي اصل رسالتت زير سؤال است ﴿وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ﴾ منظور آ‌ن است كه اگر اين مطلب را نگفتي گويا اصل اسلام را منتشر نكردي زيرا بعد از تو اگر اهل بيت اين خلأ را پر نكنند جاي تو ننشينند قرآن ناطق نباشد آن وقت قرآن و دين به دست قبيله تيم و عدي مي‌افتد مي‌شود يك حزب، چه اينكه خواستند با تشكيل سقيفه دين را به صورت يك حزب در بياورند لذا فرمود: ﴿وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ﴾ اصل رسالتت زير سؤال مي‌رود.

حضرت آیت الله جوادی آملی در خاتمه گفت: انسان را كسي بايد هدايت كند كه انسان را آفريده باشد و تنها كسي كه انسان را آفريد ذات اقدس الهي است و خليفه او كه وجود مبارك پيغمبر(ص) است از خدا خبر دارد به بركت آن حضرت، اهل بيت عصمت و طهارت باخبرند لذا هم بيانات نوراني حضرت هادي مشخص مي‌شود هم آيه سوره مباركه مائده كه خدا فرمود اگر جريان غدير را به مردم نگويي اصلِ رسالتت را ابلاغ نكردي ﴿وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ﴾ كه اميدواريم ذات اقدس الهي آن توفيق را به ما بدهد هم معارف قرآن كريم هم معارف اهل بيت مخصوصاً سخنان نوراني امام هادي(ع) آشنا بشويم و عمل كنيم.

منبع:رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین