عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۲۴
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
كتاب «منابع مالی اهل بيت(ع)» به قلم نورالله عليدوست خراسانی و با مقدمه حضرت آيت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.

عقیق: كتاب «منابع مالی اهل بيت(ع)» به قلم نورالله عليدوست خراسانی و با مقدمه حضرت آيت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی توسط انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) روانه بازار نشر شده است.

نويسنده در اين اثر، مطالبی با عناوين مباحث مقدماتی، هدايا و كمك‌های مالی اهل بيت(ع)، اموال خصوصی و اموال عمومی را مورد بررسی قرار داده و در بخشی از مقدمه می‌نويسد: «رسول گرامی در يكی از گفتارهای خود ملاك بهره‌گيری از شفاعت خويش را، محبت اهل بيت(ع) خود می‌داند و می‌فرمايد: شفاعت من از آن كسی است كه خاندان مرا دوست بدارد.»

در فرهنگ اسلامی سخن از «خمس» و «انفال» زياد به ميان آمده و خاطر نشان شده است كه خدای متعال، خاندان رسالت را در بهره‌گيری از «زكات» منع كرده، در مقابل خمس و انفال را در اختيار آنان قرار داده است.

كتاب حاضر اين موضوع را به نحو مستدل مورد بررسی قرار داده و با دلايل تاريخی و اسناد ثابت كرده است كه امامان، علاوه بر خمس و انفال، خود نيز در امور اقتصادی در حد توان كوشا بودند و درآمدهای شخصی آنان را می‌توان در امور زير خلاصه كرد: نحله‌‌ای كه پيامبر گرامی در اختيار خاندان علی(ع) قرار داد(فدك و غيره)، هدايايی كه مردم از پاكيزه‌ترين و حلال‌ترين اموال خود به حضورشان تقديم می‌كردند، درآمدهايی كه از طريق فعاليت‌های كشاورزی، باغداری، حفر قنات و غيره عايدشان می‌شد. تجارت و بازرگانی كه به مردم نمايندگان خود صورت می‌دادند.

در بخشی از كتاب می‌خوانيم: «دميری می‌نويسد: رسول اكرم(ص) مرد عربی را ديد كه در نماز خود دعا می‌خواند و مضامين بسيار عالی و پرمعنايی را به پيشگاه الهی عرضه می‌كند. سخنان عميق و پرمغز آن مرد كه حاكی از مراتب معرفت و كمال ايمانش بود در پيغمبر تأثير كرد. پيغمبر(ص) شخصی بر او گمارد و دستور داد وقتی عرب از نماز فارغ شد او را نزد من بياور. آن گاه كه نمازش تمام شد او را به خدمت پيامبر(ص) آورد، رسول خدا(ص) قطعه طلايی را كه به آن حضرت هديه داده بودند به او بخشيد و فرمود: از كدام قبيله‌ای؟ عرض كرد: از بنی عامر بن صعصعه. فرمود: آيا می‌دانی چرا اين طلا را به تو بخشيدم؟ گفت: به خاطر خويشاوندی كه بين من و توست، حضرت فرمود: بی‌ترديد برای خويشاوندی حقی است ولی اين طلا را از آن جهت به تو بخشيدم به در پيشگاه الهی خدای را به نيكی و شايستگی ثنا گفتی.»

يادآور می‌شود، كتاب «منابع مالی اهل بيت(ع)» در‌ 300 صفحه با شمارگان هزار نسخه و بهای 90 هزار ريال به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است. 


منبع:ایکنا

211008           


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین