عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۲۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
آیت‌الله محمدجواد مروجی طبسی با بیان اینکه برای اثرگذاری تبلیغ نباید منبر طولانی و تکراری باشد، تأکید کرد: منبر نباید از قرآن و تفسیر خالی باشد؛ زیرا استناد به قرآن هم موجب اتقان بحث و هم موجب نورانیت گوینده و شنونده است.
عقیق:آیت‌الله محمدجواد مروجی طبسی، استاد و نویسنده حوزه یکی از وظایف مهم هر طلبه به خصوص وقتی قرار است منبر برود و یا به هر نحوی به تبلیغ بپردازد را داشتن نشاط علمی بالا دانست و گفت: پیش از بنیان‌گذاران حوزه علمیه تبلیغ شبیه آنچه امروز وجود دارد مرسوم نبود و آرام آرام آیت‌الله‌العظمی حائری جای آن را در حوزه باز کرد. یکی از افراد اثرگذار در این امر پدر بنده، آیت‌الله محمدرضا مروجی طبسی بود که نشاط علمی بسیار بالایی داشت.


طبسی بیان کرد: مرحوم والد ما می‌فرمود ما به اتفاق دوستان در شب‌های پنجشنبه جلسات تمرین تبلیغ داشتیم و هر هفته چند نفر منبر می‌رفتند تا برای تبلیغ که می‌رویم، بدانیم چه بگوییم و چگونه بگوییم که متأسفانه این مسئله در حوزه امروز کمتر دیده می‌شود.
استاد تفسیر حوزه به یکی از لوازم ضروری برای مبلغ اشاره و تصریح کرد: مبلغ باید در موضوعات مورد نیاز مردم آن قدر مسلط باشد که اگر کسی از او یک آیه قرآن را پرسید، حداقل در حد معنا و ترجمه آن را بداند و بتواند پاسخ دهد.

نویسنده تفسیر امام رضا(ع) با بیان اینکه محرم و صفر پیش رو است، گفت: رهبران تبلیغ و وعاظ باید برای تأثیرگذاری منابر خود برنامه‌ریزی کنند و بهترین راه برای رسیدن به این برنامه جامع؛ رجوع به نحوه تبلیغ پیامبر(ص) و امام علی(ع) است.

طبسی ادامه داد: منابر پیامبر(ص) طولانی نبوده و همه کارهای تبلیغی نیز به شیوه رسمی نبوده است؛ مثلا گاهی پیامبر(ص) مردم را به بهانه‌ای در جایی جمع می‌کردند یا گاهی می‌دیدند که مردم به خاطر موضوعی تجمع کرده‌اند از فرصت استفاده کرده و اتفاقا این نوع تبلیغ اثرگذاری دوچندانی دارد؛ زیرا گاهی منبر ضروری نیست و بنا بر اقتضا و شرایط باید تبلیغ کرد.


پرهیز از مطالب تکراری

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: امروز انتظارات مردم بسیار بالا رفته و از شنیدن مسایل تکراری و پیش پا افتاده خودداری می‌کنند؛ لذا همان طور که در سفارش بزرگان حوزه و رهبری هم هست مبلغ و طلبه نباید به مطالعه اندک بسنده کند و باید همیشه مطالعه قبل از منبر داشته باشد.

نویسنده کتاب «برزخ» همراه داشتن کتب تبلیغی و یا آثار یکی از بزرگان را از دیگر لوازم همراه مبلغ دانست و تصریح کرد: در رأس مطالعات مبلغ، باید مطالعات تفسیری و به خصوص انس طلبه با قرآن کریم و قرائت مستمر کتاب الهی باشد که برتر از هر کتاب دیگری است؛ زیرا دوری از قرآن سبب بروز تمامی مشکلات در کشور است و اگر به قرآن بیشتر عمل می‌کردیم، امروز شاهد این مقدار مشکلات هم نبودیم.

مروجی طبسی در پاسخ به این سؤال که جایگاه مسایل سیاسی و حد و مرز آن در تبلیغ چیست؟ اظهار کرد: مسایل سیاسی هم باید در منابر تبلیغ گفته شود، ولی در انتقاد یا دفاع، ملاک این است که به اصل نظام ضرری وارد نشود.

وی ادامه داد: امروز طرح مباحثی مانند جایگاه ولایت فقیه از مباحث مهمی است که باید به صورت عالمانه برای مردم تشریح شود و مباحثی مانند غارت اموال مسلمین و بیت‌المال توسط عده‌ای هم اگر مطرح می‌شود به گونه‌ای باشد که اصل نظام زیر سؤال نرود.

وی افزود: روحانی نباید فقط خود را مشغول درس و بحث و تدریس کند، بلکه بهترین راه برای اینکه فاصله میان مردم و روحانیت ایجاد نشود، این است که در بین مردم باشیم و مانند برخی مسئولان از مردم فاصله نگیریم تا موجب اتهام زدن به همه روحانیت نشود.

طبسی عنوان کرد: روحانیت باید به دغدغه‌ها و مشکلات مردم توجه داشته باشد و به خصوص مشکلات جوانان را بشنود؛ در مساجد و حسینیه‎ها در کنار مردم حضور داشته باشیم و با آنان زندگی کنیم و تا جایی که از دستمان بر می‌آید، در رفع مشکلات آنان بکوشیم.

آیت‌الله طبسی ادامه داد: مردم را ابتدا باید با احکام شرعی مبتلابه و مسایلی که بیشتر مورد نیاز است آشنا کنیم و در منابر از قرآن به خصوص با توجه به تفسیر اهل‌بیت(ع) از آیات برای آنان سخن بگوییم؛ زیرا قرآن نور است که هم دل گوینده و هم قلب شنونده را نورانی می‌کند و هم باعث می‌شود تا در ذهن مخاطب مستند بودن موضوع مورد خدشه واقع نشود.

وی اظهار کرد: اگر مردم ببینند که یک مبلغ و روحانی خودش در حد توان به مطالبی که می‌گوید عمل می‌کند مطمئن باشیم که مردم نیز سعی خود را در این زمینه به کار می‌گیرند.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین