عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
سعید موسوی
وضعیت نشر کتاب در حوزه ستایشگری اهل‌بیت(ع) با وضعیت کار علمی در این حوزه نسبت مستقیمی دارد. چرا که وقتی پژوهش جدی انجام نشود، حرف دقیق و حساب شده‌ای وجود نخواهد داشت و به تبع آن کتابی به عنوان خروجی مقدمات قبلی شکل نخواهد گرفت.
عقیق:هیچ کس نمی‌تواند نقش کتاب و کتابخوانی را در رشد علمی و توسعه فضای علمی در هر کشور و هر فرهنگی انکار کند. شاید بتوان گفت در سال های اخیر در برخی از حوزه‌های مغفول مانده، کتاب تولید و عرضه شده است اما همچنان باید گفت که در حوزه مداحی به شدت با فقر کتاب به معنای درستش مواجه هستیم.

از برخی کتاب سازی‌های انجام شده و نیز کتاب‌های شعر و نوحه بگذرید که این دو گروه نسبتی با آنچه از یک کتاب علمی و تالیفی با مشخصات و تعریف روشن در حوزه مداحی توقع می‌رود،‌ندارند.

وضعیت نشر کتاب در حوزه ستایشگری اهل‌بیت(ع) با وضعیت کار علمی در این حوزه نسبت مستقیمی دارد. چرا که وقتی پژوهش جدی انجام نشود، حرف دقیق و حساب شده‌ای وجود نخواهد داشت و به تبع آن کتابی به عنوان خروجی مقدمات قبلی شکل نخواهد گرفت. به عبارت دیگر کار علمی در حوزه مداحی انجام نشده پس نباید توقع داشت که کتاب در خور توجهی نیز منتشر شده باشد.

اما اگر مقدمات لازم طی شود و نشر کتاب در حوزه مداحی جدی گرفته شود می‌توان برنامه‌هایی با محوریت کتاب تدارک دید و اجرا کرد تا فضای علمی این حوزه تقویت شود. برنامه‌هایی مانند برگزاری جلسات رونمایی از کتاب که برای بسیاری از کتاب‌ها برگزار می‌شود، برگزاری جلسات نقد کتاب و تأسیس جایزه کتاب‌های برتر همانند جایزه کتاب سال عاشورا(جایزه دعبل) و نیز می‌توان به کارهای دیگری از جمله نگارش مقالات علمی در حوزه کتاب پژوهی، برگزاری کارگاه‌های روش نقد کتاب باهدف پرورش منتقد کتاب، برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، راه‌اندازی وب‌سایت تخصصی کتاب و تأسیس کتاب‌خانه تخصصی امام حسین (ع) اشاره نمود.

در هر حال هر اقدامی که به رونق تالیف، انتشار و خوانده شدن کتاب‌های جدی در حوزه مداحی منجر شود قدمی مبارک است و بی شک اثر آن در میان مدت و بلند مدت محسوس خواهد بود.

منبع:دعبل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین