عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۸۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۰
شبی که خدا بی بهانه می بخشد
لیله الرغائب شب امید به رحمت پروردگار شب دست های خالی که تا اوج آسمان پر می کشد و شبی که قفل دلها می شکند و باران اشک، آسمان چشمانمان را خیس می کند و لیله الرغائب هرکجا که باشی می توانی یک شبه راه صد ساله را بروی.

عقیق:  لیله الرغائب شبی است که خدا بی بهانه می بخشد و رحمت خود را بی منت بر بندگان خود عطا می کند. 

در هر يك از سه ماه شريف رجب ،شعبان و ماه مبارک رمضان  شبى است بسيار شريف: در ماه رجب «ليلة الرغائب» است كه شب جمعه ‏اوّل ماه باشد و در شعبان «ليلة البرات» و «ليلة الرحمه والمباركه» است كه شب نيمه آن باشد و در ماه رمضان شب قدر است كه از تمامى شب‏ها افضل و بالاتر است.

لیله الرغائب

شب جمعه اول ماه رجب را ليلة الرغائب مى‏گويند  که  اعمال بسیاری برای آن نقل شده است  که بافضیلت ترین آن  نمازی است که از پیامبر اسلام نقل شده است که موجب آمرزش گناهان می شود.

نماز لیله الرغائب

روز پنج‏شنبه اوّل ماه را روزه مى ‏گيرى، چون شب جمعه داخل شود مابين نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز مى ‏گزارى، هر دو ركعت به يك سلام و در هر ركعت از آن يك مرتبه حمد و سه مرتبه «إنّا أنْزَلْناهُ» و دوازده مرتبه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» مى‏خوانى و چون  از نماز فارغ شدی ، هفتاد مرتبه مى‏گويى: «اللهُمَّ صَلِّ عَلى مُحمّدٍ النبيّ الأُمّي وَعلى آلِهِ»، پس به سجده مى‏روى و هفتاد مرتبه مى‏گويى: «سبوح قدّوس ربُّ المَلائِكةِ والرُوح»، پس سر از سجده بر مى‏دارى و هفتاد مرتبه مى‏گويى: «رَبِّ اغْفِر وَارحَم وَتَجاوَزْ عَمّا تَعلمُ إنّك أنتَ العَليُّ الأَعْظَمُ»، پس باز به سجده مى‏روى و هفتاد مرتبه مى‏گويى: «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائِكَةِ وَالرّوحِ»، پس حاجت خود را مى‏طلبى كه انشاءالله  بر آورده خواهد شد .

پیامبر اكرم(ص) در فضیلت این نماز می فرماید: كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.

میّت می‌پرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.


پی نوشت ها: 

1_(مفاتیح الجنان؛وقایع الایام )

منبع:حوزه

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین