عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۸۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
حاج عباس حیدرزاده: مداحان باید از منابع صحیح و اصیل استفاده کنند، زیرا برخی کتاب‌ها مقاتلی را ذکر می‌کنند که هیچ منبع معتبری در متون اسلامی ندارد.
عقیق:عباس حیدرزاده در دوره آموزشی مربیان حلقه‌های صالحین سازمان بسیج مداحان کشور که در مجمتع فرهنگی ولایت قم برگزار شد، با تبیین فنون مداحی در مراسم‌های عزاداری اظهار کرد: ۱۵ مهارت اصلی در فن روضه وجود دارد که با استفاده از آن‌ها نتیجه خوبی از مجالس عزاداری می‌گیریم.

این مداح برجسته کشور با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تأکید دارند، گفت: روضه خوانی با ویژگی صلاخی شایسته روزه ائمه معصومین(ع) نیست.

وی ادامه داد: این ویژگی‌ها باید از سوی مربیان حلقه‌های صالحین به سایر مداحان عنوان و آموزش داده شود تا علاوه بر موفقیت این مداحان، مراسم‌های مذهبی با انحرافات مواجه نشود.

حیدرزاده خاطرنشان کرد: مداحان باید اشعار پر محتوا و پیام‌دار انتخاب کرده و با هدف مشخصی مداحی و روضه خوانی کنند.

مداح برجسته کشور یادآور شد: در این دوره جوانان نیاز به تحول دارند، زیرا گاهی اوقات بیان چند بیت شعر یا یک روایت خاص، افراد را متحول و مسیر زندگی آن‌ها را تغییر می‌دهند.

وی با اشاره به بد حجابی‌های موجود در سطح جامعه تصریح کرد: محبان حضرت زهرا(س) و امام رضا(ع) هیچ گاه در شهر مقدس مشهد و قم با حجاب‌های نامتعارف وارد نمی‌شوند و این وظیفه مداحان است که به مردم بیان کنند اهل بیت(ع) بدحجابی را دوست ندارند.

حیدزاده با بیان اینکه مداحان وظیفه سنگینی بر دوش دارند، گفت: اگر مداحی احساس می‌کند که نمی‌تواند در عرصه مداحی تأثیر گذار باشد تریبون را به دلسوزان و دغدغه‌مندان واگذار کند.

وی همچنین اظهار کرد: استفاده از آمار در مداحی فضای ویژه‌ای را در اختیار مداح قرار می‌دهد که می‌تواند با بهره‌گیری از تکثر دشمن نسبت به اهل بیت(ع)، مظلومیت این انوار الهی را به جامعه اثبات کند.

این مداح با اشاره به مداحانی که هزینه‌های هنگفتی برای مداحی خود دریافت می‌کنند، تصریح کرد: این کار عاقبت خوبی در پی ندارد.

وی توجه به شدت در خواندن روضه‌ها را برای مداح ملزم دانست و گفت: مداحان باید از منابع صحیح و اصیل استفاده کنند،زیرا برخی کتاب‌ها مقاتلی را ذکر می‌کنند که هیچ منبع معتبری در متون اسلامی ندارد.

حیدرزاده در پایان کتاب دو جلدی مقتل جامع از استاد پیشوایی را مستند و مطلوب اعلام و عنوان کرد: انحراف در روضه و مقتل خوانی موجب وهن اهل بیت(ع) است، یک مداح باید بداند مداحی آداب خاص خود را دارد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین