عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۶۸۳
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
مراسم افتتاحیه هیئت روضه رضویه با سخنرانی حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق و مداحی حاج منصور ارضی و کربلایی حامد خمسه
فردی آمد پیش امام صادق(ع) و گفت: آقا ما توفیق نداریم به زیارت امام حسین(ع) برویم؟ امام فرمودند: هروقت خواستید جد ما را زیارت بکنید بروید زیر آسمان و دست به سینه بگذارید و سلام بگویید.

گزارش تصویری


عقیق: مراسم افتتاحیه هیئت روضه رضویه با سخنرانی حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق و مداحی حاج منصور ارضی و کربلایی حامد خمسه برگزار شد .

در ادامه گزیده ای از سخنان حجت الاسلام موسوی مطلق را بخوانید:

خدای متعال به هر دلیلی که بعضی از این دلایل نزد ما مشخص است و برخی دیگر مسخص نیست ،  بعضی از مخلوقاتش را است نسبت به بعضی دیگر شرافتی بخشیده است. وقتی می گوییم مخلوقات منظورمان همه مخلوقات است نه فقط انسان. بعضی هایشان یک شرافت ذاتی دارند، ذاتا خداوند او را با شرافت خلق کرده اند، بعضی دیگر در این مسیر اگر خوب بروند شرافت پیدا می کنند مانند انسان های عادی که با تقوا به شرافت می رسند.

خدای متعال اراده کرده مثلا در بین حیوانات نسبت به حیوانات دیگر یک برتری بخشیده است مانند حیوانات حلال گوشت نسبت به حیوانات حرام گوشت. در روایات داریم وقتی خداوند در بین حیوانات و جمادات خود را عرضه کرد هرکدام که زودتر سبقت گرفتند شرافت پیدا کرده اند، مثلا سنگ عقیق از همه زودتر نسبت به ولایت امیرالمومنین(ع) شهادت داد.

در بین ملائکه هم همین طور است خداوند در بین ملائکه الهی 4 ملک را افضلیت بخشیده است و هرکدام هم مسئولیت دارند، جناب جبرائیل و میکائیل و عزرائیل اسرافیل اینها فرشتگان برجسته خدای متعال در عالم هستند. فکر نمی کنم هیچ مخلوقی به اندازه فرشتگان خلق شده باشد، از لحاظ تعداد را عرض می کنم. در بین اینها 4 ملک افضیلت دارد و در بین این چهار نفر جناب جبرائیل باز هم نسبت به بقیه فضیلت دارد.

در روایات داریم برای هرچیزی یک آقا و سیدی قرار دارد. فرموده اند: بشری که خلق شده سید و بزرگ اینها پیامبر(ص) است، همچنین سید انبیاء هم حضرت رسول اکرم(ص) است. فرموده اند: سید اهل فارس جناب سلمان است و اهل فارس افتخار می کنند به جناب سلمان که به مقامات عظیمی رسیده است.

فرموده اند سید اهل حبش بلال است، فرموده اند: آقای درختان صدر است. در بین ماه ها و روزها و شب ها که متعلق به خداوند است اما در بین اینها رمضان آقای تمام ماه ها است و سیدالایام فرموده اند روز جمعه است و فرموده اند سیدالکلام هم زبان عربی است. و سیدالعربی و لغت عربی هم قرآن است و سید قرآن هم سوره بقره است و آقای سوره بقره هم آیت الکرسی است. فرموده اند سیدالشهدا حمزه است. سیدالنساءالعالمین حضرت فاطمه(س) است. فرمودند: سیداللیالی شب قدر است . اما آقای تمام روزها که ما در آستانه این روز قرار داریم روز عرفه است. سیدالاذکار دو ذکر است هم صلوات بر محمود و آل محمد(ص) است و هم ذکر لا اله الا الله است.

غرضم این بود که خداوند در بین مخلوقاتش بعضی ها یک فضیلتی دارند. که ما برخی از علت هایش را می دانیم و بعضی دیگر را علت هایش را نمی دانیم. ما در روایات داریم نکند به روزگار ناسزا بگویید، چراکه این روزگار برای خداوند است. حالا خدای متعال اراده کرده است که برخی نسبت به برخی دیگر برتری پیدا کرده است.

فردی  آمد پیش امام صادق(ع) و گفت: آقا ما توفیق نداریم به زیارت امام حسین(ع) برویم؟ امام فرمودند: هروقت خواستید جد ما را زیارت بکنید بروید زیر آسمان و دست به سینه بگذارید و سلام بگویید. شما در هر لحظه می توانید زیارت کنید اما در بعضی شب ها به طور خاص است. مثلا در عید فطر، عید قربان، روز عرفه و شب عرفه، شب جمعه و.... اینها را به طور مخصوص گفتند زیارت بکنید. زمان ها و مکان ها اینچنین هستند.

در فرهنگ شیعه ما یک جاهایی است که به نام مقام گفته می شود، چرا شرافت پیدا کرده است؟ دلیلش این است که چون معصوم سلام الله علیه آنجا حضور داشته است. همین جمکران مقام است. و خیلی مثال های دیگر.

در بین زمین ها هم مکه شرافت پیدا می کند و بالاتر از کعبه هم زمین کربلا است. مکان ها هم همینطور است و هر مکانی لیافت ندارد که جای مقدسی باشد. مثلا مسجد مقدس جمکران به دستور خود امام زمان(عج) ساخته شده است. یک نکته ای را می خواهم بگویم و عرضم را تمام کنم، مرحوم حاج یدالله رجبیان از تهران می آمد برای زیارت مسجد مقدس جمکران .  به شوق ملاقات امام زمان(عج) آمد و همان جا ماشینش خراب شد و ایستاد . می گوید یک سید بسیار نورانی با من برخورد کرد و گفت: اینجا مسجدی بنا بکن و نامش را این بگذار و محدوده اش را مشخص کن، یک نیزه هم دستش بود و نقشه مسجد را هم کشیدند بعد گفت مسجد را می خواهید بسازید اینجا می شود محراب، اینجا مثلا می شود دستشویی و.... و توضیح داد اینجا جنگی بین حق و باطل بوده است و در اینجا شهیدی افتاده است برای همین اینجا می شود محراب مسجد.  می خواهم بگویم که هرجایی لیاقت ندارد که جای محراب باشد، این بخاطر آن شهید بود.

پس هرجایی که اگر شرافتی پیدا کرده است خداوند اراده کرده است که برخی را دلیلش می دانیم و برخی دیگر را دلیلش را نمی دانیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین