عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۷۵۲۱
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۳
خداوند در قرآن این ملاک شایستگی آنها را به روشنی بیان کرده است «وَلقَدْ کَتَبْنا فِی الزّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذّکْرِ أنّ الارضَ یرِثُها عِبادِی‏َ الصّالِحُون؛و همانا، در زبور پس از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان شایسته به ارث می برند.»
عقیق:حجت الاسلام خدامراد سلیمیان، پژوهشگر مهدوی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت در کانال تلگرامی مباحث مهدویت درباره «دولتمردان و کارگزاران حکومت مهدی علیه‌السلام» نوشته است:

بی‌گمان از برنامه‌های‌ اصلاحی‌ حضرت‌ مهدی عجل الله فرجه در دوره حکومت خود‌، گزینش افراد‌ شایسته‌ و کارآمد برای به دست گرفتن کارهای حکومت‌ است. زیرا ثبات و دوام‌ حکومت‌ به ویژه‌ با شاخصه‌های‌ دینداری و عدالت‌، بدون‌ کارگزاران‌ شایسته‌ و کاردان، عملی نخواهد بود. از این‌رو، یکی از مقوله‌های‌ برجسته‌ و مورد توجه‌ جدّی‌ آن حضرت، کارگزاران‌ حکومت و نقش مدیریتی آنان‌ است.

خداوند در قرآن این ملاک شایستگی آنها را به روشنی بیان کرده است در آنجا که فرمود: «وَلقَدْ کَتَبْنا فِی الزّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذّکْرِ أنّ الارضَ یرِثُها عِبادِی‏َ الصّالِحُون»یعنی و همانا، در زبور پس از ذکر نوشتیم که زمین را بندگان شایسته من، به ارث خواهند برد.

امام باقر علیه‌السلام در باره این بندگان شایسته فرمود: «هُمْ‏ أَصْحَابُ‏ الْمَهْدِیِ‏ فِی آخِرِ الزَّمَانِ» یعنی آنان یاران و کارگزاران امام مهدی علیه‌السلام در آخر الزمان هستند.

که از این روایت به دست می‌آید ملاک برای اعتبار آنها صالح و شایسته ‌بودن در همه عرصه‌ها است.

چگونگی‌ گزینش‌ این‌ افراد و قراردادن آنها در جایگاه‌های گوناگون‌ سیاسی‌، نظامی‌، مالی، داوری‌ و اداری‌، از شئون مستقیم امام است که در مرحله تثبیت حکومت آن را اجرایی خواهد کرد. آشنا نمودن‌ کارگزاران با شیوه زمامداری‌ و رفتار با مردم‌، و نظارت‌ بر رفتار و مدیریت‌ آنان‌ به‌ منظور اجرای نیکوی‌ کارها که‌ به‌ فراهم‌شدن امنیت‌ جامعه‌، خشنودی همگانی‌ مردم‌، منجر خواهد شد، نیز از کارهایی است که‌ امام مهدی‌ عجل الله فرجه بدان‌ها اهتمام خواهد داشت.

از آنجا که‌ امام‌ مهدی عجل الله فرجه به‌ عدالت‌ اجتماعی در حکومت‌ اهمیت‌ ویژه‌ای‌ خواهد داد‌، یکی‌ از راهکارهای‌ عملی پدید‌آمدن‌ آن‌ را، گزینش‌کارگزاران‌ و مدیران‌ شایسته‌ در امور می‌داند‌. افزون بر شایستگی‌ زمامدار و پیشوای‌ اصلی‌ جامعه‌، کارگزاران‌ و عاملان‌ او در مناصب‌ گوناگون‌ نیز باید از تخصص لازم و متناسب آن جایگاه برخوردار باشند.

آن حضرت(عج) افزون بر اینکه‌ در گزینش‌ کارگزاران حکومت‌ از جنبه‌ شایستگی در مدیریت‌ حساسیت‌ نشان‌ می‌دهد، نظارت‌ ویژه‌ای‌ را نیز بر اعمال‌ آنها، به‌ کار می‌بندد‌.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین