عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۷۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۹
تجدید چاپ دو کتاب در دفتر نشر معارف
کتاب اخلاق و آداب قضاوت نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی و کتاب «نظام ولایت فقیه؛ نظام علوی یا مهدوی؟» نوشته حجت الاسلام محمد به چاپ دوم رسید.
عقیق:دفتر نشر معارف به تازگی دو کتاب را تجدید چاپ کرده است.

در کتاب «اخلاق و آداب قضاوت» نویسنده به این مساله پرداخته که مهمترین وظیفه دستگاه قضایی اجرای عدالت و اقامه‌ حق و دفع باطل است، اما انجام این وظیفه تا حد زیادی به اخلاق و آداب مربوط به قضاوت بستگی دارد و اگر عدالت، روح قضاوت است، اخلاق و آداب قضا، روح عدالت به شمار می‌آید. بر پایه‌ تعالیم اسلام، قاضی هرگز به مقام والای داوری نمی‌رسد و مظهر عدل الهی نمی‌گردد و جایگاه حقوقی خود را نمی‌یابد مگر این‌که به علم و ادب آراسته گردد.

اخلاق و آداب قضاوت در اسلام از شرع انور گرفته شده است و با دقت در آیات قرآن کریم و روایات صادره از پیامبر اسلام و اهل بیت ایشان (علیهم ‏السلام) و با مراجعه به کتاب‌های فقهای اسلامی، می‌توانیم اخلاق و آداب قضای اسلامی ‌را استنباط و استخراج کنیم. بر همین اساس است که می‌بینیم قاضیِ مؤدّب به اخلاق و آداب قضا، بر خط اعتدال حرکت می‌کند، رفتار او با اصحاب دعوی یکسان است، در قضاوت نرم و ملایم است، اما ضعف از خود نشان نمی‌دهد. از مراجعه‌ پیاپی اصحاب دعوا خسته نمی‌شود و به ستایش متملِّقان وقعی نمی‌نهد و تحت نفوذ هیچ کس قرار نمی‌گیرد، گرچه از مشورت عالمان و متخصصان متعهد بهره‌ مند می‌گردد.

نویسنده در این کتاب با تتبّع در آیات قرآن کریم، منابع روایی و فقهی، به اخلاق و آداب قضاوت در اسلام پرداخته است.

کتاب از 4 بخش تشکیل شده است که هر بخش چندین فصل را شامل است. عناوین 4 بخش این کتاب عبارتند از: اخلاق و آداب، جایگاه قضاوت و دادرسی در اسلام، شرایط و ویژگیهای قاضی، آداب دادرسی.

چاپ دوم کتاب «اخلاق و آداب قضاوت» در 256 صفحه، قطع رقعی، دو رنگ و شمارگان 1000 نسخه و قیمت 10 هزار تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است. نویسنده در زمان چاپ اول کتاب، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح بوده است.

کتاب دیگر «نظام ولایت فقیه؛ نظام علوی یا مهدوی؟» نوشته حجت الاسلام محمد نجفی، مدرس حوزه‏ علمیه قم است.

بحث اصلی این کتاب، پاسخ به شبهات درباره ولایت فقیه و حکومت اسلامی است. نویسنده در این کتاب، با قلمی روان و استدلالهای مناسب، به مسائل زیر می‌پردازد:

ـ نظام ولایت فقیه نظامی علوی است یا مهدوی؟

ـ آیا نظام علوی دارای اشکالات اجرایی بود؟

ـ روش ارزیابی صحیح حکومت اسلامی چیست؟

ـ انتظار ما از حکومت اسلامی در اصلاح مشکلات چه مقدار است؟

ـ چالش‌های پیش روی حکومت دینی چیست؟

ـ آیا امیرالمؤمنین (ع) در حکومت خود مصلحت سنجی می‌کرد؟

ـ نظام اسلامی چه مقدار امکان دارد از آرمانها عقب بماند و در عین حال اسلامی باشد؟

ـ بهتر نیست که عالمان دینی حکومت را قبول نکند تا حیثیت دین لکه دار نشود؟

ـ اگر به کسی رأی بدهیم و او اشتباه کند آیا ما در اشتباهات او سهیم هستیم؟

ـ آیا این انقلاب باعث بدبینی مردم به دین نمی‌شود و بهتر نبود انقلاب نمی‌کردیم؟

چاپ دوم کتاب «نظام ولایت فقیه؛ نظام علوی یا مهدوی؟» در 137 صفحه پالتویی، تیراژ 1500 نسخه، دو رنگ و قیمت 5000 تومان از سوی دفتر نشر معارف به جامعه فرهنگی و جوان کشور عرضه شده است. کتاب «حکومت اسلامی؛ از مبانی تا مقاصد» این نویسنده هم با استقبال مخاطبان به چاپ دوم رسیده بود.

***

برای تهیه دو کتاب «نظام ولایت فقیه؛ نظام علوی یا مهدوی؟» و «اخلاق و آداب قضاوت» و دیگر آثار دفتر نشر معارف می‌توان از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاههای پاتوق کتاب اقدام کرد.

منبع:فارس



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین