عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۶۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
طرح جامع زیارت با۲۰۰۰ هزارمیلیارد تومان اعتبار درقالب ۸۲۵ پروژه برای ایجاد زیارتی عارفانه،آسان ،ارزان و با کیفیت ماندگاری بالا به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان رضوی رسید.
عقیق:معاون هماهنگی و مدیریت امور زایران استانداری خراسان رضوی در نشستی با خبرنگاران ضمن اعلام خبر فوق گفت : این پروژه ها با نیاز به حدود ۲هزار میلیارد تومان اعتبار برای ۵ سال آینده آماده شده و توسط شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان رضوی به تصویب رسید.


محمد حسن واحدی طرح مذکور را دارای ۱۰ راهبرد ،۳۹ سیاست و ۱۴۰ برنامه عنوان کرد و اظهار داشت: ۷۲ پروژه از این طرح معادل ۹ درصد کل آن مربوط به عرصه اجتماعی، ۱۰۰ پروژه معادل ۱۲ درصد کل آن مربوط به عرصه اقتصادی ،۵۶ پروژه معادل ۷ درصد آن مربوط به امنیت،۸۸ پروژه مربوط به محیطهای سیاسی و مدیریتی ، ۷۶ پروژه مربوط به معماری و شهرسازی،۲۱۷ پروژه فرهنگی و ۲۱۶ پروژه مربوط به عرصه رفاه و گردشگری است.

وی با تاکید براهمیت بخش خصوصی در ورود به طرح جامع زیارت بیان داشت : طبق برنامه ریزیها ۶۵ درصد پروژه های زیربنایی و روبنایی بایستی توسط بخش خصوصی مدیریت شود و باقی آن از منابع دولتی و سایر نهادهای عمومی عملیاتی می شود.

او در این خصوص تاکید کرد: برای تسهیلِ ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به طرح، صندوق ذخیره ارزی و منابع بانکی استان زمینه را فراهم می کنند.

به ایجاد شهرک های زایر در مبادی ورودی ،تقویت واگن در حمل و نقل ریلی یا حتی فعالیت های فرهنگی همچون تهیه فیلم بلند اشاره و خاطر نشان کرد که در حال حاضرپیشنهاداتی از سوی بخش خصوصی برای ورود به این طرح ارایه شده است.

او تصریح کرد: آستان قدس رضوی در خصوص این طرح تا کنون هماهنگی های جدی داشته چرا که برنامه های تولیت محترم آستان قدس رضوی کاملا با برنامه های طرح زیارت تطابق دارد .

به گفته واحدی:در اجرای این طرح محوریت با آستان قدس رضوی است و برای انسجام بیشتر برنامه های طرح زیارت با آستان قدس هم جهت می شود .

نصب تردد شمار در ورودیهای مشهد

محمد حسن واحدی تعداد زایران و مسافران ورودی به مشهد را در تعطیلات عید فطر تا پایان پنجشنبه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد و بیان داشت: با نصب تردد شمار در مبادی ورودی شهر مشهد ،مخصوصا برای شمارش وسایط نقلیه شخصی موفق شدیم با ایجاد نرم افزاری جدید ورودی های مشهد را با تفکیک پلاک های استانی شمارش کنیم.

وی خاطر نشان کرد که نصب تردد شمار در مبادی ورودی استان در دست بررسی است.

تفکیک بودجه بخش زیارت

معاون هماهنگی و مدیریت امور زایران استانداری خراسان رضوی با تاکید بر لزوم تفکیک بودجه بخش زیارت در برنامه ششم توسعه استان اظهار کرد: باید سهم زایر از بودجه کشور مطالبه شود چرا که خدمات این شهر صرفا مختص مجاوران نیست از این رو تلاش داریم با کمک نمایندگان مجلس ،مسوولین و رسانه ها پیگیر سهم زایران از بودجه کشور باشیم.

او در این خصوص به لزوم تشکیل فراکسیونی در مجلس تحت عنوان فراکسیون زیارت تاکید کرد تا از طریق این فراکسیون سهم خدمت به زایران قابل تفکیک،تحلیل و اخذ بشود.

وی علاوه بر این یادآور شد : با کمک سازمان مدیریت برای پنجره زیارت ردیف بودجه باز شده که حدود ۱۰ میلیارد تومان آن به عنوان فاز اول اعتبارات فراهم شده وبه دستگاه ها در حال ابلاغ است.

طرح جاده ولایت

محمد حسن واحدی در مورد جاده ولایت گفت: پیگیریم تا از نیشابور تا ملک آباد به صورت راهگذر اختصاصی جاده ای که مختص تردد مسیر امام رضا (ع) بود احداث کنیم .

او افزود: به این جاده سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که فاز اول آن به اتمام رسید و فاز دوم آن نیز در سال جدید با همین مقدار اعتبار درحال اجراست .

وی مسیر فاز دوم را از نیشابور(روستای ده سرخ) به قدمگاه و سپس مسیر منتهی به ملک آباد عنوان نمود.

او تصریح کرد که این جاده امسال تا پایان سال مالی توسط راه و شهرسازی عملیاتی خواهد شد.

بنیاد زیارت خیرین رضوی

مدیر کل امور فرهنگی معاونت امور زایران استانداری از راه اندازی بنیاد زیارت خیرین رضوی خبر داد و گفت:از آنجا که تعداد خیرین گمنام در حوزه زیارت قابل توجه است برای انسجام به آنها بحث مجمع خیرین رضوی کلید خورد.

موسوی در این زمینه بیان داشت: این بنیاد آمادگی دارد خیرینی را که تمایل دارند در خصوص فرهنگ رضوی قدمی بردارند جذب کند .

او گستره فعالیت آنها را از حوزه های زیرساختی تا فرهنگی بیان کرد.

در این نشست همچنین به تشکیل خبرگزاری زیارت،آغاز فعالیت پژوهشکده زیارت از بهمن ماه ،کارگروه رسانه برای انتشار اخبار رضوی و تعمیق این فرهنگ در جامعه نیز اشاره شد.


منبع:قدس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین