عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۲۶۷
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
حجت‌الاسلام و المسلمین انصاریان مطرح کرد:
حجت‌الاسلام انصاریان گفت: اگر ائمه معصومین(ع) همواره اصرار داشتند که شیعه باید باطنی پاک داشته باشد به این علت است پاکی باطن سبب عدم تاثیرگذاری وسوسه‌های نفس اماره بر انسان می‌شود.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، به مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه همدانی‌ها به سخنرانی پرداخته و با اشاره به جایگاه شیعه، گفت: از وجود مقدس پیامبر(ص) تا حضرت ولی‌عصر(عج) همواره به شیعیان اصرار داشتند که پاکی درون داشته باشند چرا که انسانی با درون ناپاک به انجام اعمال زشت دست می‌زند و نمی‌تواند شیعه باشد.

وی افزود: انجام اعمال زشت و حرکت به سوی آلودگی‌ها ناشی از آزادی غرایز و نفس اماره است چرا که نفس اماره انسان را به زشتی و پلیدی فرمان می‌دهد، خداوند متعال برای کسانی که بر خلاف نفس اماره خود عمل می‌کنند پاداش فراوانی در نظر می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پاکی درون، سبب عدم تاثیرگذاری نفس اماره بر اعمال و رفتار انسان می‌شود، عنوان کرد: اگر ائمه معصومین(ع) همواره اصرار داشتند که شیعه باید باطنی پاک داشته باشد به این علت است پاکی باطن سبب عدم تاثیرگذاری وسوسه‌های نفس اماره بر انسان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز قانون تجسم عمل ثابت شده است، بیان داشت: بر اساس این قانون علمی هر چه به وجود آمده نابود نمی‌شود بلکه شکل عوض می‌کند، در قرآن نیز خداوند فرمودند که روح یا همان ذات انسان‌ها هنگام مرگ از بین نمی‌رود بلکه شکل عوض می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین انصاریان در ادامه گفت: همانگونه که ذات یا روح انسان از بین نمی‌رود اعمال انسان‌ها نیز نابود نمی‌شود بلکه در قیامت اعمال نیک تجسمی از بهشت و اعمال بد تجسمی از جهنم می‌شوند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره مجدد به ارزش پاکی دورن، ابراز کرد: اگر ائمه معصومین(ع) شیعیان را همواره به کسب پاکی درون سفارش می‌کنند به این سبب است که هر چه دورن انسانی آلوده‌تر شود خطرات بیشتری را متوجه خود و دیگران می‌کند.

وی با اشاره به داستانی از شیخ بهایی، اظهار دشت: شیخ در کتاب کشکول خود داستانی مبنی بر دیدن عالم برزخی یکی از مردگان، نقل می‌کند در عالم برزخ اعمال خوب انسان به شکل جوانی زیبا و اعمال بد او  را به شکل یک هیولایی زشت مجسم خواهد شد.

وی در پایان سه اصل مهم برای شیعه بودن، خاطرنشان کرد: عقل، محبت و حیا، تجسمی از زیبایی‌ها است که به ترتیب در مغز، دل و چشم انسان قرار دارد، در مقابل کبر، حرص و طمع نیز تجسمی از زشتی‌ها است که آنها نیز به ترتیب اگر وارد مغز، دل و چشم انسان شود شخص را از پاکی به سوی آلودگی می‌کشاند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین