عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۲
به مناسبت دهمین سال ارتحال؛
آیت الله یثربی مرداد سال ۱۳۵۸ از سوی امام خمینی(ره) مامور اقامه نماز جمعه در شهر کاشان شد و در اردیبهشت ۱۳۶۲ نیز طی حکمی از سوی امام(ره) به عنوان نماینده ولی فقیه در منطقه کاشان منصوب شد و تا آخر عمر شریف خود در این سنگر مقدس خدمت کرد.
عقیق:آیت الله سید مهدی یثربی آخرین فرزند پسر آیت‌الله سید محمدرضا در روز عيد غدير سال 1343قمري (1304شمسي) در محله پشت مشهد کاشان، دیده به جهان گشود و در سه سالگی از نعمت پدر محروم بود  و از آن پس مادرش به مراقبت و تربیت وی پرداخت.

علاقه به فراگیری دروس حوزوی در شرایط سختی که رضاخان برای حوزه‌های علوم دینی و طلاب به وجود آورده و آنان را در تنگناهای گوناگون قرار داده بود، او را در شهریور ماه سال ۱۳۲۰ش و همزمان با سقوط رضاخان به حوزه علمیه کشاند.

سید مهدی پس از سکونت در قم، دروس سطح عالی را نزد استادان مشهور حوزه آیات سید محمد باقر سلطانی طباطبایی (1418 ق)، شیخ عبدالجواد اصفهانی (1407 ق) و نجفی مرعشی (1411 ق) گذراند.

سپس در حقله درس خارج فقه و اصول حضرات آیات سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد، امام خمینی، محمد علی اراکی و سید محمدرضا گلپایگانی حضور یافت و همزمان در درس تفسیر علامه سید محمد حسین طباطبایی حاضر شد و در این دوره یازده ساله سرمایه‌های علمی و معنوی لازم را گرد آورد.

آیت الله یثربی با استقرار در زادگاهش، امامت مسجد حاج شعبانعلی پشت مشهدی (مسجد زیارت حبیب بن موسی علیه‌السّلام ) را به عهده گرفت، مسجدی که سالها برادر، پدر و جدش امامت آن را بر عهده داشتند.

ایشان همه ساله مراسم سوگواری و عزاداری ایام محرم و شبهای احیا را در مسجد و صحن زیارتگاه یاد شده بر پا می‌ن کرد و در روز تاسوعا و عاشورا و بیست و یکم ماه مبارک رمضان ساعت ها به موعظه و ارشاد می‌پرداخت و شرکت کنندگان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این مسجد محل برگزاری نماز جمعه شد.

آیت الله سیدمهدی یثربی کاشانی، از جمله علمای خدوم و دلسوزی بودند که از سالیان دور و به ویژه در دوران انقلاب و دفاع مقدس و پس از آن منشا برکات و خدمات فراوانی گردید و برای مردم و حوزه‌های علمیه پدری مهربان و ناصحی مشفق محسوب می‌شدند.

تاسيس حوزه‌های علمیه و مدارس دینی در کاشان، صندوق قرض الحسنه، احداث زائر سرای رضویه در شهر مشهد مقدس، احدات خوابگاه دانشجویی، تاسیس کتابخانه، احداث گورستان دارالسلام در خارج از شهرکاشان و احداث چندين مسجد، حمام و مدرسه بخشی از فعالیت ها و خدمات این عالم خدمتگزار بود.

آیت الله یثربی در پی وقوع حادثه مدرسه فیضیه در خرداد ماه ۱۳۴۲، در کاشان مجلس سوگواری بر پا کرد. همچنین اعتراض شدید خود نسبت به برگزاری جشن‌های 2500ساله شاهنشاهی را ابراز کرد و با تغییر تاریخ هجری شمسی به تاریخ شاهنشاهی و انتخابات مجلس فرمایشی طاغوت نیز مخالفت ورزید.

ایشان در سخنرانی های خود از مظاهر فساد و عوامل ترویج فرهنگ غرب در کشور که بیشتر از طریق سینما و ایجاد مراکز فساد در شهرهای مذهبی فعالیت می‌نمودند پرده برداشت و عواقب خطرناک آن را گوشزد کرد.

آیت الله یثربی پس از انقلاب نیز یکی از یاران امام خمینی(ره) بود و در مرداد ماه سال 1358 از سوی امام (ره) مامور اقامه نماز جمعه در شهر کاشان شد و در اردیبهشت ماه سال 1362 نیز با حکم امام راحل به عنوان نماینده ولی فقیه در منطقه کاشان منصوب شد و تا آخر عمر شریف خود نیز در این سنگر مقدس به نظام اسلامی و مردم خدمت کرد.

ایشان پس از چند ماه ابتلاء به بیماری ریوی، شامگاه روز شنبه ششم ماه مبارک رمضان سال 1427 (هشتم مهر ماه سال 1385 ش) در یکی از بیمارستان های تهران دعوت حق را لبیک گفت و با انتقال پیکر پاک آن مرحوم به کاشان، پس از تشییع باشکوه با حضور انبوه جمعیت داغدار، در قبرستان دارالسلام کاشان به خاک سپرده شد و امروز مزار پاکش مامن مشتاقان و مؤمنان دارالمومنين است.

روحش شاد و یادش گرامی


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین