عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸
در زمان پيامبر (ص)، ساختن گنبد و بارگاه بر قبور و غير قبور مرسوم نبود و اصولًا گنبدى هم وجود نداشت. به ويژه در جزيرة العرب كه از جهان متمدن آن روز بسيار دور و از نظر معمارى نيز بسيار عقب مانده بودند.
 عقیق:  آنها بيشترين عمر خود را در سفر بودند و به همين دليل در آن سرزمين ساختمان‏ سازى پيشرفت كمى داشت. تا جايى كه مهم‏ترين و عمده ‏ترين معمارى آنها خيمه‏ هايى بود كه از موى شتر بافته مى‏شد.

رضا محمدى، نويسنده پندارها و پاسخ‌ها در پاسخ به سوالي در مورد چرايي عدم ساخت گنبد و بارگاه در زمان پيامبر (ص) خاطرنشان مي كند: در زمان پيامبر (ص) روى مسجد ايشان كه مهم‏ ترين و حساس‏ ترين مركز اداره جامعه بود حتى سقف ساخته نشده‏ بود. تنها بخشى از مسجد با تنه نخل‏هاى خرما و شاخ و برگ آن پوشيده شده بود و روى آنها خاك ريخته بودند. طورى‏كه هرگاه باران مى‏آمد آب و گل بر سر مسلمانان ريخته مى‏شد.

همچنين بر حجره پيامبر (ص) گنبد و بارگاهى ساخته نشد. در واقع چنين معمارى‏ اى آن زمان در جزيرةالعرب شناخته نبود.

وي ادامه داد: در حجاز نيز چنين معمارى وجود نداشت. سپاه اسلام، هنگام فتح شامات هرگز دست به تخريب قبور پيامبران نزدند و خادمان آنجا را بيرون نكردند. اصحاب پيامبر (ص) نيز هرگز نگفتند كه ساختن بنا بر قبور كار گمراهان و شرك و حرام است!

نويسنده ياداور مي شود: تاريخ نشان مى‏ دهد، كه قرن‏ها همه مسلمانان بر ساختن بنا روى قبور اجماع داشتند. طورى كه بناهاى استوارى روى قبور وجود داشته است و هيچ يك از مسلمانان برآن ايراد نمى‌ گرفتند و همه به زيارت اين قبور مى‏‌رفتند، تا اينكه در عصر حاضر وهابى‏‌ها پيدا شدند كه قصد دارند اعتقادات بى‏‌اساس خود را بر همه مسلمانان تحميل كنند.

وي افزود: قبر مطهر حضرت امير مؤمنان (ع)، تا حدود صد سال مخفى بود؛ زيرا احتمال جسارت نواصب و خوارج نسبت به قبر شريف حضرت قوى بود. اين قبر تا زمان خلافت هارون‏‌الرشيد پنجمين خليفه عباسى پنهان بود و تنها فرزندان و خواص حضرت از مكان آن آگاه بودند. تا آنكه در سال 133 هجرى به خاطر كرامتى كه از قبر شريف آشكار شد هارون الرشيد به مكان آن پى‏‌برد و دستور داد قبه و بارگاهى برآن بنا كنند.

نويسنده خطاب به شبهه افكنان مي گويد: چرا بر روى قبر پيامبر (ص) و عمر و ابوبكر گنبد و بارگاه ساخته شده است؟ و چه كسى آن را ساخته است؟ آيا اين مورد حرام و شرك نيست؟ و چرا ويران نكرده‏‌اند؟ آيا حكم شرعى در اين موارد استثناء خورده است؟

براي مطالعه متن كامل اين شبهه اينجا كليك كنيد.

منبع: حج
211001

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین