عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۷۰۵
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۷
حجت‌الاسلام علوی در همایش تجلیل از فعالان نماز:
عضو خبرگان رهبری گفت:‌ متأسفانه وقتی منبرهای ما همه‌اش مباحث سیاسی و تحلیل‌های سیاسی است و کمتر از معارف اهل‌بیت(ع) و آیات قرآن سخن به میان می‌آید، منبرهای اینگونه جاذبه‌ای ندارد، بلکه جاذبه برای قال‌الباقر و قال‌الصادق است.
عقیق: حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در همایش تجلیل از فعالان نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: بسیاری از گرفتاری‌ها ما زمانی شروع شد که از اقیانوس معارف دینی و نماز فاصله گرفته‌ایم.

عضو خبرگان با بیان اینکه تعالیم الهی و سخنان ائمه معصومین علیهم‌السلام جاذبه دارد، ابراز داشت: امام رضا(ع) می‌فرماید؛ خدا آن کسی که امر ما را زنده می‌کند را مشمول عنایت خویش قرار می‌دهد. از حضرت سؤال شد چگونه امر شما زنده می‌شود؟ و امام رضا(ع) در پاسخ فرمودند؛ اینکه علوم ما را یاد بگیرد و آنها را به مردم آموزش دهد. مردم اگر محاسن کلام ما را ببینند، اما تبعیت می‌کنند.

وزیر اطلاعات عنوان کرد: متأسفانه وقتی منبرهای ما همه‌اش مباحث سیاسی و تحلیل‌های سیاسی است و کمتر از معارف اهل‌بیت(ع) سخن به میان می‌آید، منبرهای اینگونه جاذبه‌ای ندارد، بلکه جاذبه برای قال‌الباقر و قال‌الصادق است.

وی اظهار داشت: کلام اهل‌بیت(ع) از یک درخشندگی خاصی مانند ماه و ستاره برخوردار است، همچنین بهتر است در منبرها از دستاوردهای دانش بشری نیز استفاده کنیم. حضرت رسول(ص) فرمودند: «اطلبوا العلم ولو بالصین»؛ چین در آن دوران از مدینه تا چین امروز را دربرمی‌گرفت.

علوی با بیان اینکه خداوند در زمینه نماز در قرآن کریم یک سلسله فراخوان‌هایی دارد، گفت: برخی از خطاب‌های نماز اینگونه است که می‌فرماید؛ نماز بخوانید، زکات دهید، اما یک سلسله آیاتی داریم که اشاره به کسانی دارد که نه تنها خودشان نماز می‌خوانند، بلکه دیگران را نیز به نماز دعوت می‌کنند. در واقع اصل تأسیس حکومت اسلامی بر همین هدف است.

وی با اشاره به آیه «الذین إن مکناهم فی الأرض أقاموا الصلاة» ابراز داشت: کسانی مؤمن واقعی هستند که وقتی تمکن و قدرت دخل و تصرف به آنها می‌دهیم و دستوراتشان اجرایی می‌شود، از این نفوذ کلام برای برپایی نماز، امر به معروف و نهی از منکر بهره می‌برند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید؛ از بین چهره‌های برتر بنی‌اسرائیل، کسانی را به عنوان امام قرار دادیم و به آنها اعلام کردیم در راستای برپایی نماز، پرداخت زکات و انجام کارهای خیر تلاش کنند و اینها مسیر بندگی ما را طی کرده‌اند.

علوی با تأکید بر لزوم دعوت دیگران به نماز به صورت پنهان و آشکار، گفت: لقمان حکیم در توصیه‌ای به فرزندش می‌فرماید «یا بُنیّ اقم الصلاة»؛ فرزندم نماز را به پا دار، امر به معروف و نهی از منکر کن، در برابر مصائب و سختی‌ها شکیبا باش. این نشان‌دهنده قوام اراده انسان است.

وی گفت: سایر آیات قرآن، نماز را نه به عنوان یک هدف بلکه به عنوان یک ابزار هدفمند و نیروبخش معرفی می‌کند که انسان می‌تواند از آن نیرو و توان بگیرد؛ «استعینوا بالصبر و الصلاة»؛ بنابراین نماز و روزه باید همراه با رفتار صحیح باشد.

وزیر اطلاعات ادامه داد: با مردم خوش‌گفتار باشید، نماز برپا دارید و زکات بپردازید و آن را به عنوان سرمایه آخرت قرار دهید، چرا که این بپا داشتن نماز، ذخیره ارزشمندی است که شما آن را ذخیره‌سازی و در پیشگاه خداوند دریافت خواهید کرد.

وی یادآور شد: در این مسیر دعوت، اعتنایی به تمسخر و استهزای دیگران نداشته باشیم. نگاه قرآن به نماز به عنوان وسیله و ابزاری ارزشمند است که می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد.

علوی خاطرنشان کرد: آنچه که نتیجه نماز را به صورت بلند اعلام می‌کند، این است که نماز وسیله و ابزاری است برای منکرزدایی و فحشازدایی در جامعه و پررنگ شدن ذکر در جامعه است، لذا نماز تا زمانی که وسیله‌ای برای حصول اثرات معنوی باشد، انسان را از زشتی و پلشتی دور می‌کند.

وی گفت: مهم‌تر از اینکه نماز انسان را از بدی‌ها بازمی‌دارد، نماز ذکر خداست «ولذکر الله اکبر»؛ انسان‌هایی که با یاد خدا دل‌هایشان به لرزه درمی‌آید، نمازشان منشأ اثر می‌شود و نماز باعث ذکر خدا و ذکر باعث آرامش و آرامش باعث شکوفایی معنویت و ازدیاد ایمان فرد مؤمن می‌شود، اگر نماز را احیاء کردیم، اثر ارزشمند آن عاید جامعه می‌شود. 

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین