عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۳۸۳
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
پژوهشگر حوزوی:
پژوهشگر عرصه مهدویت به تشریح شمول روایات مرتبط با آخرالزمان نسبت به مسلمانان و غیر مسلمانان پرداخت.
عقیق: حجت الاسلام صمدی در دومین روز از برگزاری  دوازدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در مدرسه امام کاظم(ع) قم گفت: آخرالزمان و پیشگویی های خاص این حوزه از جمله معتقدات ادیان الهی است و این بحث در روایات اسلامی و شیعی انعکاس گسترده ای دارد.

وی افزود: اهمیت این مساله از این حیث است که تاریخ بشر، دارای سیری به آینده است و توجه به گذشته از این حیث که دست مایه های آن برای آینده مهم است، شناخت رخدادهای حوادث، برای هر عصری، مهم به نظر می رسد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در بحث پیشگویی های آخرالزمان آنچه مورد توجه است، این است که حجم انبوهی از روایات، سیر حرکت تاریخ بشر در آینده را تبیین کرده و حوادث آخرالزمان را در دو مقطع مطرح کرده است که یکی شامل دوران غیبت و ظهور است.

حجت الاسلام صمدی اظهارکرد: مهم این است که در این دو مقطع، روایاتی که حوادث آینده را پیشگویی کرده است، بیان می کنند که بشریت دارای دو سیر متضاد و متفاوت است و در دوره غیبت حرکتی رو به تنزل سپری خواهد شد و از نظر ارزشی و پایبندی به ارزش های دینی، شاهد سیری نزولی خواهند بود و اوج این مساله تا آستانه ظهور پیش خواهند رفت.

این روحانی افغانی بیان کرد: در مقابل آن، در زمان ظهور موعود الهی دوران شکوفایی تاریخ بشر آغاز خواهد شد و بشریت به صورت عام از مزایای پیشرفت مادی و معنوی بهره مند خواهند شد.

وی افزود:در دوره آخرالزمان، بیشتر روایات، طیف شناسی از گونه شناسی اقشار مختلف جامعه ارایه کرده اند؛ یعنی در این زمینه طیف حاکمان و قضات و علما و زنان مورد نظر واقع شده و نوع گرایش آنها بیان شده است.

وی خاطرنشان کرد: روایات ما در خصوص صلح جهانی نیز مسایل مختلفی بیان می کند که از آن جمله می توان به این مساله اشاره کرد که آشوب های مختلفی در این زمینه دنیا را فرا می گیرد.

حجت الاسلام صمدی اظهارکرد: این مساله پیشگویی تئوریک نیست، بلکه اهمیت شناخت پیشگویی های آخرالزمان برای این عصر آن است که نمونه های عینی این مساله در عصر حاضر مشاهده می شود.

این روحانی افغانی بیان کرد: در مساله حکام در روایات بیان شده است که ثروت جهانی در راه طاغوت و ضد عبودیت الهی استفاده می شود و حاکمان بسیاری بر مردم خود ظلم می کنند؛ امروز این مساله در دنیا به چشم می خورد.

وی خاطرنشان کرد: نمادهای دینی در عصر آخرالزمان دوران مهجوریت خود را پشت سر می گذارند و مساجد و قرآن و دین از جمله اموری است که از مهجوریت رنج می برند.

حجت الاسلام صمدی اظهارکرد: در بحث اخلاق و هنجارهای اخلاقی به ویژه در روایات آخرالزمان بیان شده است که در این دوران، مسایل اخلاقی رنگ می بازد و رذایل اخلاقی  علنی می شوند که امروز شاهد آن هستیم که در مجالس غربی قانون ازدواج با همجنس مصوب و اجرا می شود و قانون ازدواج با حیوان که در 16 ایالت آمریکایی تصوب شده است.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: آخرالزمانی که مخاطب آن امت اسلامی است، در روایات ما تنها مسلمانان را خطاب قرار نمی دهد بلکه روایاتی که از نظر شاخص ارزشی وضعیت جامعه را مطرح می کند نگاه دینی است ولی در این پیشگویی ها کل جامعه جهانی را مورد خطاب قرارداده است.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین