عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۷۴۲۷۶
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
در ماه رمضان؛
مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم قرآن بایسنقر را در ماه مبارک رمضان در ایران و سایر کشورها رونمایی کنیم.
عقیق:علی ثابت‌نیا، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در گفت‌و‌گویی در خصوص فعالیت‌های جدید مؤسسه در سال ۹۵، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم در سال ۹۵ عظیم‌ترین قرآن تمدن اسلامی که توسط هنرمندان ۶۰۰ سال پیش به نام بایسنقری را آماده کنیم.
وی با بیان اینکه این قرآن منتسب به بایسنقر فرزند شاهرخ تیمور و فرزند گوهرشاد است، در خصوص ویژگی‌های خطی این قرآن اظهار کرد: قرآن بایسنقر یکی از مطرح‌ترین و مشهورترین خطوط اسلامی است که تا الان کتابت شده؛ از ویژگی‌های دیگر این قرآن بی‌نظیر در جهان، کاغذ آن است که به صورت یکپارچه از کارگاه‌های کاغذسازی استخراج شده است.
ثابت‌نیا عنوان کرد: این قرآن توسط نادرشاه در فتح سمرقند از مقبره تیمور برداشته و اوراق آن پراکنده شده و در قرن ۱۴ شمسی یعنی بعد از سال‌های ۱۲۰۰ و بعد از دوره پهلوی اول برگ‌های آن در امام‌زاده‌ای در خراسان پیدا شد، ۱۴۴ صفحه از این قرآن انتقال پیدا کرد به گنجینه آستان قدس رضوی و بقیه صفحات در سراسر جهان پراکنده است.
مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، با اشاره به اینکه هر سطر و هر برگ این قرآن زینت‌بخش موزه‌های دنیا محسوب می‌شود، اظهار کرد: پراکندگی و نظم قرآنی در صفحات این قرآن رعایت نشده و معلوم نیست در هر صفحه چه تعداد آیه قرار دارد به همین دلیل توضیحات کامل در کتابی که در کنار قرآن عرضه می‌شود، همراه با تاریخچه آن در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه حدود پنج صفحه از این کتاب خیلی جلوتر از تاریخ به موزه آستان قدس رضوی هدیه شده است، اظهار کرد: کتاب بایسنقری با دلایلی علمی که کارشناسان آوردند به یکی از مشهورترین و با ارزش‌ترین کتاب‌های قدیمی در کشور به چاپ رسیده است؛ تمام کارهای عکاسی، آماده‌سازی چاپ این قرآن در کشور صورت گرفت.
ثابت‌نیا ادامه داد: اگرچه مؤسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی قبل از این، قرآن ابراهیم سلطان را به چاپ رسانده و حائز رتبه در کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران شد اما با این حال این کتاب، با این حجم از اوراق در کشور و در جهان کم‌نظیر است.
وی با بیان اینکه این قرآن با ابعاد نامتعارفی که دارد به صورت حداقلی به چاپ رسیده است، اظهار کرد: از آنجا که حمل و نقل این قرآن سخت است امکان چاپ متعدد آن برای همگان وجود نداشت و در مراسمی از این کتاب رونمایی شده و در معرض دید همگان قرار خواهد می‌گیرد.
مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم در ماه مبارک رمضان و مناسبت‌های مختلف این قرآن را در کشورهای مختلف رونمایی کنیم، افزود: با رایزنی‌های انجام شده با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امیدواریم بتوانیم این برنامه را عملی کنیم تا در صنعت چاپ، محصولاتمان در کشورهای دیگر عرضه شود.
ثابت‌نیا ابراز کرد: اوراقی که در قرآن بایسنقری موجود است، تمام برگ‌های آن پاره شده و به همت کارشناسان و هنرمندان سازمان موزه و کتابخانه‌های آستان قدس رضوی مرمت شده است که در آنجا صحیح و سالم نگهداری می‌شود.
وی با بیان اینکه یک جلد ۸۰۰ تیراژی قرآن بایسنقر به رهبری اهدا شده است، افزود: دیدن اصل اثر امکان‌پذیر نیست و هر کس که می خواهد قرآن را ببیند، به موزه آستان قدس رضوی مراجعه کند.
وی یادآور شد: بعضی از برگ‌های این قرآن در برخی موزه‌های جهان نگهداری می‌شود که هنوز در اصلیت آن شک است؛ در این زمینه مقاله‌ای قرار است نوشته شود که در شماره بعدی آستان هنر به چاپ می‌رسد.
وی بیان کرد: در این مجموعه وضعیت دیگر برگ‌های قرآن بایسنقری در موزه‌های جهان بررسی و اطلاعات دقیق‌تری از وضعیت برگ‌های این قرآن در سایر نقاط جهان در اختیار همه قرار خواهد گرفت.

منبع:ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین